Niet alleen in maar ook rond Utrecht stad zijn talloze locaties te vinden die zich perfect lenen voor bijzondere bijeenkomsten. De beste manier om deze locaties te promoten, is door een enthousiaste groep eventmanagers - die voor hun gevoel eindelijk weer de wei in mogen - op sleeptouw te nemen tijdens de Locatietour door Utrecht Region.
Fotografie Bianca de Wit | BFoto
Utrecht Convention Bureau heeft lang moeten wachten om deze Locatietour te kunnen organiseren. Ook de deelnemende locaties staan te trappelen om de eventmanagers te mogen ontvan-gen voor een rondleiding. Om de tour coronaproof te laten verlopen, gaan de deelnemers in twee groepen op pad. Terwijl de ene helft bij JOINN! in Houten kan genieten van live interactie met spreker Rens de Jong, neemt de andere helft bij Fort de Batterijen in Nieuwegein deel via een livestreamverbinding.
Laatstgenoemde groep krijgt na afloop een uitgebreide rondleiding over het terrein. Het monumentale fort uit 1871-1873 maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Forten en batterijen beschermden de sluizen waarmee hele stukken land onder water konden worden gezet. Fort de Batterijen (officieel Batterijen aan de Overeindseweg) is sinds 2015 de uitvalsbasis van het duurzame activatiebureau The Groundbreakers (toen nog ID310). Het team knapte het verwilderde terrein helemaal op en tegenwoordig zijn de gebouwen en het terrein beschikbaar voor evenementen. De grootste ruimte is de artillerieloods (geschikt voor congressen en evenementen). Op de bovenste verdieping zijn nog twee kleinere vergaderruimtes te vinden. In het wachthuis (voorheen het slaapvertrek en de wachtruimte van de manschap-pen) bevinden zich drie kleinere zalen die met elkaar in verbinding staan. Bovenop het wachthuis is een buitenplaats gemaakt met prachtig zicht over het terrein en de omringende natuur. Ook naast en vóór het wachthuis kun je buiten borrelen met zicht op het water.
Smoothies fietsen
Na het verkennen van evenementvriendelijk terrein rijden de eventmanagers met eigen vervoer naar JOINN!. Dit industriële pand in het centrum van Houten is een voormalig kantoorgebouw met een eigen restaurant, werkplekken voor zzp'ers en diverse zalen voor meetings en kleine events. Op de eerste verdieping liggen diverse kleine zalen. De grote zaal kan in drieën worden opgesplitst en leent zich prima voor live én hybride events. Alle ruimtes zijn bovendien voorzien van een eigen balkon. Daarnaast zijn er 25 city lofts voor long en short stay. Tijdens de lunch bij JOINN! praat iedereen na over het afgelopen jaar en de agenda's die gelukkig wel gevuld raken. Dan is het tijd om het laatste deel van de lunch in elkaar te gaan zetten. In het restaurant staan twee smoothiefietsen van de BarCompany opgesteld en mag iedereen zijn ingrediënten voor een eigen smoothie bij elkaar zoeken en al fietsend mengen. Uiteraard levert dit hilarische reacties en foto's op.
Clubhuis
De tour wordt vervolgd met een korte autorit naar Vroeg in Bunnik, waar de deelnemers op de fiets stappen voor een fietsrit door de groene omgeving. De eerste pitstop is bij het BOVAGhuis. Dit verenigingsgebouw - of zoals ze het zelf noemen: het clubhuis - is een interessante locatie voor bedrijven en organisaties met een link met elke vorm van mobiliteit (auto's, fietsen, campers, garages, etc). De enorme entreehal kan geheel naar eigen wens worden ingericht. Aan de linkerzijde van de hal bevinden zich twee themazalen; de werkplaats en het Noord-Brabant Café. Het café is een replica van het echte café aan het Vredenburg in Utrecht-stad waar de BOVAG begin jaren 30 is opgericht. Aan de andere zijde van de hal liggen zes vergaderzalen inclusief hybride vergadermogelijkheden. Daarnaast is er een grote zaal voor congressen en trainingen. Catering wordt verzorgd vanuit de BOVAGkeuken, waar ook diners kunnen worden verzorgd. In de zomer is het ruime terras aan de achterzijde van het pand beschikbaar voor een borrel of receptie.
Eigen buitenruimte
De fietstocht wordt voortgezet richting evenementenlocatie Mereveld. Hier hebben onder andere de stallen en het koetshuis van de voormalige boerderij uit 1938 plaatsgemaakt voor sfeervol ingerichte zalen voor evenementen, congressen, diners en feesten. De ruimtes worden in drie clusters van twee zalen verhuurd, elk met een eigen buitenruimte en toiletgroep. Het voorhuis werd in 2017 nog gerenoveerd. Deze eigentijds ingerichte ruimte wordt verhuurd in combinatie met de bovenverdieping. Op deze verdieping bevinden zich de sfeervolle Herenkamer en een ruimte voor private dining of een plenaire sessie. In de zalen Deel ,het Achterhuis, het Koetshuis en de Gelagkamer ligt de nadruk wat meer op de historische elementen zoals de balkenplafonds en de bakstenen muren.
Bakken maar
Eenmaal terug bij Vroeg worden de eventmanagers aan het werk gezet in de bakkerij. Twee ervaren bakkers kijken toe hoe iedereen van bloem, zout, water en zuurdesemstarter een eigen deeg probeert te kneden. Uiteraard gaat dit de een wat beter af dan de ander, maar het maakt in ieder geval leuke gesprekken en lachsalvo's los. Tijdens de rondleiding vertelt de eige-naar dat Vroeg is gevestigd in een monumentale boerderij uit 1599, die tot 1735 dienst deed als herberg. Nog steeds staan eten en gastvrijheid hier centraal en dat merk je wanneer je via de hoofdingang meteen bij de keuken van het restaurant terechtkomt. In de bakkerij worden broden, koekjes, taarten en andere lekkernijen gemaakt die in de winkel worden verkocht en natuurlijk ook op de menukaart staan. In het restaurant kun je je van ontbijt tot diner laten verwennen. Achter in het restaurant liggen twee zalen voor vergaderingen of private dining. Wie wat dichter bij de keuken en de bakkerij wil zitten, kan in de twee ruimtes naast de bakkerij terecht.
De dag wordt afgesloten met een barbecue bij De Kleine Boerderij op het buitenterrein van Vroeg. Na een groot en verdiend applaus voor de organisatie genieten de eventmanagers na van de dag en het live samenzijn. Dankzij de mooie locaties en de mogelijkheid om weer echte persoonlijke gesprekken aan te gaan, was deze Locatietour het wachten waard. Daar zullen alle deelnemers de volgende dag ongetwijfeld aan terug hebben gedacht toen ze thuis hun brooddeeg de oven in schoven!
Credits: BroerZ
Over de Locatietour
De Locatietour Utrecht Region is georganiseerd door Linda op Locatie en het Utrecht Convention Bureau. Op www.locatietour.nl vind je meer informatie en impressies van eerder georganiseerde tours. Dit jaar wordt er onder andere nog een Locatietour georganiseerd in Delft op 25 oktober Wil je op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar info@lindaoplocatie.nl.
Wat de eventbranche kan leren van de filmwereld
Spreker en dagvoorzitter Rens de Jong maakte tijdens zijn sessie de vergelijking tussen het organiseren van events en het vertellen van een verhaal. En als er een branche uitmunt in het vertellen van een verhaal, dan is het de filmindustrie. De Amerikaanse mytholoog Joseph Campbell analyseerde diverse mythologische verhalen en kwam tot een vast for-mat waar alle heldenepossen aan voldoen. Deze Hero's Journey bestaat uit zeventien stappen die een held doormaakt en een verhaal tot een goed einde brengen. De toepassing van dit format in grote heldenepossen zoals Star Wars, The Lion King en Harry Potter heeft tot grote kassuccessen geleid. Volgens Rens de Jong kunnen ook events profiteren van deze Hero's Journey. Wanneer je de deelnemer als held centraal zet, deze met een prikkelende uitnodiging uitdaagt om het avontuur (jouw event) aan te gaan en deze een transformatie laat doormaken, heeft jouw event impact.