Eurovisie Songfestival bewijst dat de Nederlandse evenementenindustrie van wereldniveau is



Na demontage van alle apparatuur zit ook voor Faber Audiovisuals het Eurovisie Songfestival 2021 erop. Een mega-evenement, wat voor opdrachtgever NPO/NOS/AVROTROS van het bedrijf uit het Friese Sint-Annaparochie tot grote tevredenheid is verlopen. “Het was een weergaloze show, die laat zien dat de Nederlandse evenementenindustrie van wereldniveau is. Dit kunnen waarmaken tijdens de pandemie is echt een prestatie die ons trots maakt.” zegt CEO Cees-Jan Faber. 

Verantwoordelijk voor techniek 
Faber was verantwoordelijk voor alle video display techniek en zorgde voor de video-hardware en het team technici die de apparatuur installeerde en bediende. 

LED-schermen en Media servers
De 508 m2 LED-wand, het meest in het oog springende deel van het decorontwerp van Florian Wieder, was opgebouwd uit het nieuwe ROE Visual BQ4, aangestuurd door Megapixel MVR processing. Deze wand bevatte in het midden twee 12 meter hoge roterende LED-deuren die visueel vorm gaven aan het thema ‘Open Up’. 

Verder waren er 2 ROE BM4 LED-vloeren, één in het hoofd-podium van 127m2 en één in het B-Stage van 27m2, voorzien van donkere glossy glasplaten. Het transparante 110m2 ROE Vanish8 'runway’-LEDscherm creëerde een extra dimensie wanneer het werd ingevlogen als achtergrond voor het B-stage in het midden van de zaal.

12 Disguise mediaservers werden ingezet voor videocontent: 4x VX4 en 8x GX2c. Voor voorprogrammeren eerder, bediening en het content-netwerk waren Visual Solutions’ Jo Pauly en By-Lex‘ Lex ter Heurne deel van het Faber-team. Barco Event Controller platform werd gebruikt als video switching platform.

Technische Productie Eurovision Song Contest
De technische productie van het ESC was in handen van Head of Production Erwin Rintjema, van Sightline Productions; voor de video was Head of Video Hans Cromheecke verantwoordelijk.

Erwin Rintjema: “De schaal en omvang van het ESC zijn “unlike any other. Dit jaar hebben we, met Faber voor alle LED en aansturing, weer een kwalitatieve stap omhoog weten te zetten. Faber heeft dit van A-tot-Z vlekkeloos opgeleverd en aangestuurd, en daarmee echt een prestatie van wereldformaat neergezet. Van de allereerste voorbereiding tot aan de live shows, was het team van Faber volledig in control, en bleef het enorm flexibel en in staat om de enorme hoeveelheid wijzigingen en updates constant te verwerken. Daarin staan zij echt op grote hoogte!”

Hans Cromheecke: “Het hier geleverde LED-scherm was met 11252 x 2592 pixels zeker geen gebruikelijk scherm. O.a. door gebruik van de nieuwe Helios processoren kon Faber deze schaalvergroting zonder krimp invullen, met 10 bits processing, 100% redundancy en super gebruiksvriendelijk. Het ROE BQ4 Black Quartz LED-scherm en BM4-vloer zijn van dezelfde hoge kwaliteit. Faber won het video-deel ook omdat ze vanaf dag 1 de juiste attitude hadden voor dit project. Het Faber-team was evenwichtig, had een enorme ervaring en gaf 100%. Hun passie voor het vak was zichtbaar.”

850 vierkante meter LED, en meer
Buiten de ruim 850 vierkante meter LED leverde Faber in Ahoy zo’n 100 LCD-schermen. En naast de bouw- en breekcrew was een groep van tien uitvoerende Faber-technici op locatie actief. “De integratie van allerlei technieken en de expertise van onze mensen om alles mogelijk te maken, waren van een speciaal niveau”, zegt Sales Director Jeroen Jongenelen. “Maar écht bijzonder is natuurlijk wat het effect daarvan was op het publiek, in de zaal en thuis.” 

Ook CEO Cees-Jan Faber beschouwt het songfestival als geslaagd. “Een weergaloze show. Die weer eens laat zien dat onze evenementenindustrie op wereldniveau opereert. Het publiek heeft genoten, onze opdrachtgever – de NPO, NOS en AVROTROS – is trots. En wij zijn dat ook.” Jongenelen sluit zich daarbij aan: “Hier kijken 183 miljoen mensen naar, dat komt in de buurt van iets als de Olympische Spelen. Een uniek ‘extra’ project dus, wat liep naast onze vele andere mooie projecten.’’

Jaren van gedroomd en naartoe gewerkt 
Het Friese bedrijf droomde er altijd van aan het songfestival mee te werken. in 2020 werd Faber na een Europese aanbesteding gekozen als videopartner. Cees-Jan Faber: “Corona dreigde roet in het eten te gooien, maar onze tak van de industrie is niet op de handen gaan zitten. We hebben gedacht in oplossingen. En die zijn er gekomen.” Jongenelen: “Het was veelomvattend, mét alle maatregelen voor de veiligheid en gezondheid van artiesten, crew, pers, publiek en de volksgezondheid. Dat het dan in deze omstandigheden lukt om ons aandeel zo vlekkeloos voor elkaar te krijgen, daar zijn we extra trots op.” 


Hele wereld
De uitrol van de techniek voor het evenement begon voor Faber al vroeg dit voorjaar. Jongenelen: “We zijn 11 april gaan bouwen, begin mei stond het er. ” De uitvoering stond onder leiding van projectmanagers Ben Augenbroe en Steve Ackein. 
Augenbroe: “Het was een ontzettend mooi project van wereldniveau. We konden de enorme ervaring van ons team goed gebruiken bij het maken van ons technisch plan en voor de uitvoering. Het liep operationeel helemaal volgens plan en ook technisch prima, dankzij onze geweldige crew. Wij zijn natuurlijk ontzettend blij dat het productieteam zo tevreden was. En dat de uitzendingen er inhoudelijk en technisch echt geweldig uitzagen!”

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Eurovisie Songfestival Faber Audiovisuals AV Evenementen
Algemene voorwaarden | privacy statement