and&, Toerisme Vlaanderen en Technopolis maken post-corona evenementen mogelijk met nieuw hybride platform: HYBR



Een uniek digitaal platform, ontwikkeld in Leuven, moet de standaard worden voor hybride conferenties, congressen en netwerkevents in het post-corona tijdperk. Dat is de doelstelling van het innovatiefestival and&, Toerisme Vlaanderen en Technopolis. Centraal in het platform, dat de naam HYBR kreeg, staat de live beleving en het connecteren van bezoekers in een on- en offline wereld. Het team achter and& lanceerde het platform tijdens het Leuvense innovatiefestival.

Hybride events
Hybride events, die zowel fysiek als digitaal doorgaan, zijn de toekomst. Deze visie delen and&, Toerisme Vlaanderen en Technopolis. Maar de digitale platformen die vandaag bestaan, bieden daar volgens and& geen antwoord op. De huidige platformen focussen zich immers uitsluitend op het digitale en ontstonden vaak als een tijdelijke korte termijnoplossing voor de huidige crisis. De platformen zijn daardoor vaak een samenraapsel van bestaande tools als oplossing voor één specifiek evenement. Bovendien richten de bestaande platformen zich op het beluisteren of bekijken van de presentaties, maar bieden ze niet de mogelijkheid om diepgaand te connecteren met andere bezoekers.

Platform als langetermijn oplossing
Daarom bouwde and& met de hulp van het digital agency ArtCore Society een volledig nieuw platform uit. Dat platform dient als een langetermijn oplossing, rekening houdend met het leven nà corona en dus fysieke evenementen. Daarbij gaat het platform verder dan een combinatie van de best practices van bestaande eventplatformen. Zo ontwikkelden de makers een volledig eigen “all-in-one” systeem en lieten ze zich inspireren door de gamingwereld en social media. Op die manier konden ze “connecteren” in plaats van “bekijken” centraal zetten op het platform. Zo laten ze de netwerkervaringen en de beleving van fysieke bijeenkomsten op een evenwaardige manier digitaal verlopen. 

Nieuwe ervaring
“Het grote verschil met de bestaande platformen, is dat fysiek en digitaal door elkaar lopen. Dat geeft een volledig nieuwe ervaring voor de beleving van het event. Het platform zelf doet denken aan TED-talks, Clubhouse, Teams, en LinkedIn, maar dan met een eigen interpretatie en allemaal verenigd op één plek. We wilden een soort sociaal medium creëren voor de bezoekers. Zo kunnen ze on- én offline connecteren met elkaar. Bovendien krijgen ze de mogelijkheid om hun online discussies openbaar te delen op het platform. Daardoor worden ze zelf deel van het eventprogramma. Hier schuilt volgens ons de toekomst voor elk netwerkevent”, aldus Pieter Goiris, intendant van and&-festival

Wereldspeler voor post-corona congressen en events
Het innovatiefestival and& beet de spits af met de eerste test van het nieuwe HYBR platform. Het Leuvense festival lag dan ook aan de basis van de ontwikkeling van het platform. Nadat de coronacrisis het festival vorig jaar dwong tot uitstel, zochten de organisatoren een oplossing die onder elke omstandigheid kan plaatsvinden. Toerisme Vlaanderen en Technopolis waren getriggerd door de aanpak en zagen groeipotentieel in het platform. Zo willen ze ook andere congressen en events de mogelijkheid geven om het platform te integreren binnen hun eigen context. Met hun investering willen beide partners and& ondersteunen om deze piste verder te exploreren.

Kans voor digitale transformatie
“Vlaanderen is al jaren een referentie in de congres- evenementensector. De vele gespecialiseerde beurzen, congressen en sportevenementen lokken jaarlijks honderdduizenden bezoekers van over de hele wereld naar onze regio. Het mag misschien vreemd klinken, maar deze gezondheidscrisis is niet alleen een absolute uitdaging voor de congres- en evenementensector maar tegelijkertijd ook een uitgelezen kans voor de digitale transformatie ervan.  Met de ontwikkeling van een state of the art digitaal platform kan Vlaanderen zijn reputatie als wereldspeler voor congressen en evenementen ook post-corona hoog houden. We versterken ons zo op het vlak van hybride congressen en events, en dragen bij tot het verduurzamen van de sector. En, last but not least, we willen dit platform dat we samen met Technopolis en and& ontwikkelden, ook op een gebruiks- en budgetvriendelijke manier aanbieden aan associaties en congresorganisatoren”, aldus Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen

“Als organisatie die zich focust op wetenschapscommunicatie voor jongeren is een digitaal platform uiteraard de uitgelezen plek om die jongeren te bereiken. Maar ook als professionele organisator van B2B-evenementen hebben we een reputatie hoog te houden. Duurzaamheid en een veranderende mentaliteit omtrent het nemen van een vliegtuig naar een congres zetten het traditionele ‘conferentiemodel’ al een tijdje onder druk. Toch willen mensen connecties kunnen maken, en daar schieten veel digitale platformen vandaag in te kort. Hybride evenementen, met een sterk uitgewerkt digitaal platform dat mensen verbindt, bieden volgens ons het juiste antwoord. We investeren daarom graag mee in een toekomst waarin we – ongeacht de omstandigheden – een zo breed mogelijk publiek de klok rond kunnen blijven fascineren.”

 

Tags: and& Toerisme Vlaanderen Technopolis Hybride events Online events HYBR online platform
Algemene voorwaarden | privacy statement