Met deze stappen leg je de basis om hoog in Google te komen



Iedereen met een zakelijke website zal er vast wel van gehoord hebben: Search Engine Optimization. Deze zoekterm wordt vaak afgekort tot SEO. Maar wat is SEO? Er vallen zeer veel onderdelen onder, dus één beknopte omschrijving geven is lastig, maar al deze verschillende elementen en werkzaamheden hebben één overeenkomst: je wilt er uiteindelijk hoog in Google mee scoren. Hoog in Google, zeg je? Ja. Dit houdt dus in dat je je website op zo’n manier inricht dat je gevonden wordt op zoekwoorden die voor jouw bedrijf van belang zijn. Op welke zaken moet je dan letten? Als je de volgende stappen om hoog in Google te komen toepast, is het voor iedereen haalbaar om hoog, of in ieder geval een stuk hoger, in Google en in alle andere zoekmachines te komen.

Een goed en gedegen zoekwoordenonderzoek
De eerste praktische stap om hoog in Google te komen, is het uitvoeren van een gedegen en grondig zoekwoordenonderzoek. Met dit onderzoek ga je op zoek naar de zoekwoorden waar jij goed op wilt scoren. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarin je Griekse wijnen verkoopt, dan is het handig als jouw website hoog in de zoekresultaten staat op onder andere de zoekterm “Griekse wijn kopen”. Mensen klikken namelijk vaak de eerste paar resultaten aan en sowieso vrijwel nooit hits op pagina twee. Dit zoekwoordenonderzoek, dat je zelf kunt doen of kunt laten uitvoeren door bijvoorbeeld een professioneel SEO-bureau, wordt gedaan met behulp van programma’s en websites als SemRush, MOZ Keyword Explorer, Rankscanner, Onpage.org, KWFinder et cetera. Het beste is om te zoeken naar lucratieve zoekwoorden met een hoog volume en weinig concurrentie, omdat je hiermee het makkelijkst je positie in Google kunt verbeteren.

Zoektermen implementeren en concurrentie checken
Na het zoekwoordenonderzoek heb je als het goed is een aantal goede zoekwoorden gevonden, het liefst waar veel op gezocht wordt en waarop weinig concurrentie is, waar je verder mee kunt werken. Vervolgens is het zaak om je huidige teksten en website in haar geheel onder de loep te nemen. Welke titels, (product)teksten en menu’s kun je al eenvoudig aanpassen om ze meer SEO-proof te maken? De volgende stap is om bestaande teksten misschien te herschrijven of volledig opnieuw te schrijven. Dit alles om perfecte SEO-teksten te hebben die hoog scoren op de door jouw gekozen zoekwoorden. Het is vaak ook de moeite om de websites van je eventuele concurrenten, met jouw gevonden zoekwoorden in je achterhoofd, onder de loep te nemen. Zoek naar content waar jij eenvoudig beter op kunt scoren en waar jij waarde kunt toevoegen. Let op ook de woordkeuze van je concurrenten.

Probeer de crawl-robots te vriend te houden
De volgende stap om hoog in Google te komen, is een iets technischer verhaal. Zorg er voor dat je website supersnel is. Dit doe je door alle onnodige elementen te verwijderen, de navigatie eenvoudig te houden, korte URL’s te gebruiken en dat soort zaken meer. Google gebruikt namelijk zogeheten crawl-robots om alle websites op het internet te checken. Deze robots houden ervan dat sites snel zijn, duidelijke antwoorden geven op bepaalde vragen, hoogwaardige content hebben en logisch in elkaar zitten. Scoor je goed op deze vlakken, dan maak je het de crawl-robots een stuk makkelijker, waardoor je website en/of webshop sneller hoog in Google zal scoren.

En de laatste stap is dat je altijd hoogwaardige content moet schrijven, zowel in je verkoopteksten, je About Me, je blogposts etc. Mensen zullen je hierdoor snellen vinden, je bouwt autoriteit op en je artikelen zullen vaker gedeeld worden, allemaal zaken die van belang zijn om goed te scoren in Google. Met deze stappen heb je hopelijk genoeg inspiratie om je eigen site en/of webshop grondig onder de loep te nemen en heb je nooit meer de vraag: wat is SEO en hoe verbeter ik mijn positie in Google?
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement