Online open dagen uitermate effectief



Voor de basisschoolleerlingen van groep 8 staat deze periode in het teken van het kiezen van hun nieuwe school. Heel lastig in tijden van corona. Dat was in de aanloop naar de voorlichtingsdagen althans het negatieve verhaal in veel media. Invitado Visitor Management ziet een heel ander beeld: zowel scholen als leerlingen ervaren de online open dagen die via het interactieve eventplatform van deze Rotterdamse organisatie worden gehouden als uitermate effectief. 

Even wennen
Voor veel scholen was het even wennen: niet de gebruikelijke open dag waarop de onderwijsinstellingen zich van hun beste kant kunnen laten zien, maar een online event. In de praktijk blijkt het online alternatief echter niet eens zo heel ver van de traditionele open dag af te staan en is er een prima vertaalslag te maken, inclusief de spectaculaire proefjes in het scheikundelokaal. 

Eventbureaus
'Veel scholen pakken nu online uit en schakelen voor die vertaalslag een ervaren eventbureau en een AV-specialist in,' vertelt Michiel Droog van Invitado. Omdat zijn eventplatform voor beurzen, congressen en  events door veel bureaus wordt gebruikt, was hij de afgelopen tijd betrokken bij tientallen open dagen: van het Grafisch Lyceum Rotterdam tot ROC Nijmegen, en van het Zeeuwse Scalda tot het Coenecoop College in Boskoop en Waddinxveen. 

Best practice
De open dag van het Coenecoop College vorige week vrijdag werd georganiseerd door Kwik Events & Relatiemarketing uit Leiden, waarbij de live show werd vormgegeven door AV-producent Peitsman. 'Ons platform geeft die livestream door, maar met alleen zo'n stream kun je als school je verhaal onmogelijk vertellen,' vertelt Droog. 'De leerlingen moeten als het ware ook door het gebouw kunnen zwerven, en in die zin zou je deze open dag wel een best practice kunnen noemen.' In maar liefst 23 lokalen tegelijk - waaronder het scheikundelokaal - werd live voorlichting gegeven, gewoon via de webcams van de docenten. Er liepen vloggers door de schoolgebouwen rond die live verslag deden. Tegelijkertijd konden de deelnemers direct hun vragen stellen aan docenten en leerlingen: via een textchat, maar ook in 1-op-1 videochats. 'In de logs zagen we dat een van die calls meer dan een halfuur duurde,' lacht Droog. 'Voor uitgebreid persoonlijk advies is dus ook online wel degelijk alle ruimte.' 

Interactie en keuzevrijheid
Droog is overtuigd van de effectiviteit van online open dagen. 'Niet alleen de scholen zijn enthousiast, maar ook de vele positieve reacties van de aspirant-leerlingen in de groeps-chat laten weinig aan duidelijkheid te wensen over.' De sleutel tot succes is volgens Droog dat je de leerlingen mogelijkheden tot interactie en keuzevrijheid biedt: waar de een het fijn vindt om een stream te volgen en zo passief informatie tot zich te nemen, vindt de ander liever actief zelf zijn weg in alle aangeboden informatie en documenten. 'Daar heeft deze generatie echt geen enkele moeite mee,' vertelt hij tot besluit. 'In vergelijking met de vele andere events die we doen wordt de technische helpdesk tijdens open dagen niet of nauwelijks gebruikt.' 

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Invitado Visitor Management online open dagen Online events
Algemene voorwaarden | privacy statement