Veelgemaakte fouten door starters



Nederland kent momenteel meer dan 2 miljoen ondernemers, het gros daarvan bestaat uit ZZP’ers en eenmanszaken. Iedere maand komen er zo’n 20.000 bij, maar er verdwijnen er ook weer vele. Ten dele gebeurt dat vanwege de fouten die gemaakt worden bij het starten. Een aantal hiervan zouden beslist kunnen worden vermeden.

1. De risico’s onderschatten

Aansprakelijkheid voor ondernemers is in Nederland minder extreem dan bijvoorbeeld in de VS waar je behoorlijke risico’s loopt als jouw product of dienst tot schadeclaims kan leiden. Maar ook in ons land zijn er zaken die plotseling tot problemen kunnen leiden. Zonder een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, kan je ineens met claims worden geconfronteerd waar je nooit bij stil had gestaan. Een aansprakelijkheidsverzekering hoeft niet veel te kosten om een goede dekking te bieden.

2. Te hoge verwachtingen van de omzet

Veel starters denken dat hard werken genoeg is om meteen voldoende te verdienen om rond van te kunnen komen als van de opbrengsten van de testartende onderneming. Uiteraard hangt het af van de sector waarin je begint, maar de praktijk leert dat je vaak wel een periode van 1 tot 2 jaar nodig hebt om een afdoende inkomen uit je onderneming te halen. Tot het zover is, moet je kunnen vertrouwen op spaargeld of een parttime baan zoeken.
 

3. De verkeerde doelgroep kiezen

Het lijkt zo logisch dat de startende ondernemer goed nagedacht heeft over zijn ondernemingsplan en precies weet voor wie de producten/diensten van zijn bedrijf zijn bedoeld. Dat blijkt in de praktijk nog wel eens tegen te vallen en switchen is dan niet altijd eenvoudig. Zonder een uitgebreid onderzoek te (laten) doen is het beslist wel mogelijk om je eerst te oriënteren. Praat eens met collega’s of concurrenten of neem contact op met potentiële klanten zodat je weet wat zij belangrijk vinden.

4. Onvoldoende aandacht voor marketing

Zeker als starter geloven ondernemers nog vaak zo sterk in hun product of dienst dat ze overtuigd zijn dat de klanten als vanzelf zullen komen. De praktijk is nu eenmaal dat je daar moeite voor moet doen. Een uitgebreide reclamecampagne is uiteraard te kostbaar, maar marketing is meer dan reclamebureaus inschakelen. Naamsbekendheid kan je ook krijgen door actief te zijn op de social media, te gaan bloggen of eens te informeren bij een gratis krantje in je gemeente. Vergeet ook nooit je bestaande klanten te herinneren aan het bestaan van jouw onderneming.

5. Kies zorgvuldig je uitgaven

Als je pas begint, is het misschien verleidelijk om een flinke voorraad van je producten aan te houden zodat je nooit nee hoeft te verkopen. Ook investeringen ten behoeve van je diensten kunnen in de papieren lopen. Maar je kan je euro’s maar één keer uitgeven. Maak weloverwogen keuze en kies bijvoorbeeld niet voor een amateuristische website, die je zelf hebt gemaakt om geld te besparen. Zakenreizen zijn soms nodig, maar kies voor een duurzaam zakenreisbeleid. Ondernemen betekent dat je iedere dag keuzes moet maken, die zullen heus niet altijd goed zijn, maar voorkom onnodige fouten.

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement