Momice: Wat is er nodig voor online events



Eventprofessionals hebben ineens te maken met een totaal nieuw vakgebied: online events. Om me heen zag ik dat er heel verschillend gereageerd werd op dit nieuwe fenomeen – en ik moest vaak terugdenken aan een uitspraak die vaak gebruik werd toen ik nog turnde (van mijn 7e tot mijn 14e): “Ik worstel en kom boven.” 

Drie groepen online eventprofessionals 
In maart van dit jaar ontstonden grofweg drie groepen eventprofessionals, met een eigen kijk op online events. Waar online events eerst als een ‘moetje’ voelden en er weinig enthousiasme van terugkwam, zie ik steeds vaker trotse eventprofs hun ervaringen delen op social media. 

Critici: Online events zijn niets voor mij. Ik mis fysieke events, de dynamiek en interactie met deelnemers en leveranciers. 

Realisten: Online events zijn een (tijdelijk en vaak secundair) alternatief voor fysieke events. Ik ga er pragmatisch mee om.

Believers: Online events zijn leuker dan ik dacht! Hier liggen nieuwe kansen voor mij. 

Ikzelf heb in alle drie de groepen gezeten. Jarenlang heb ik geroepen dat fysieke events in veel gevallen onmisbaar zijn (ik was een Criticus). Gedurende de afgelopen jaren was ik langzaam een Realist geworden – ik zag de meerwaarde van online events, maar nog altijd als aanvulling op fysieke events. 

Door corona was ook Momice ‘aangewezen’ op online. Mijn team en ik besloten er vol in te duiken en wat bleek; online past uitstekend bij Momice en zorgt voor veel nieuwe kansen! Ik bleek de verpersoonlijking van een Believer.

Wat is er nodig voor online events

Productie. Uiteraard valt of staat de kwaliteit van een online event met goed beeld en geluid – en een prettige setting. Voor sommige events volstaat één camera. Andere, grotere producties vragen om een professionele studio. 

Programma. De inhoud van het event bepaalt het succes. Online events moeten veel strakker geregisseerd en gescript worden dan real life events, want de kijker is sneller afgeleid. Sterke inhoud is key: zorg ervoor dat je de tijdsinvestering van de doelgroep waard bent. 

Marketing & communicatie. Opvallen in het grote aanbod van online events vraagt om unieke, aantrekkelijke mailings en een heldere, uitgebreide eventwebsite. En niet te vergeten: een ijzersterke propositie. Jouw doelgroep moet precies weten wat jouw online event hen gaat brengen. 

Registratie. Het registratieproces moet eenvoudig zijn voor de genodigde — en geavanceerd voor de organisator. Denk aan volledige automatisering, met maxima’s voor subsessies en verschillende doelgroepen voor wat complexere programma’s. Want events met tientallen sessies, verspreid over meerdere dagen komen steeds vaker voor.

Deelname & beleving. Deelnemers hebben behoefte aan een overzichtelijke, gepersonaliseerde weergave van de verschillende livestreams of programma-onderdelen en een duidelijke begeleiding tussen de verschillende subsessies.

Interactie. Publieksinteractie is onmisbaar bij online events. Organisatoren willen kunnen interacteren met het publiek, door middel van chats, vragen of polls. En het publiek wil de mogelijkheid om actief deel te nemen aan het online event. 

Data. Achteraf is het belangrijk exact te weten wie welke sessie heeft bijgewoond en hoe ze het hebben ervaren. Alleen zo is het mogelijk om de complete event journey in kaart te brengen zodat je alle deelnemers ook na het event kunt voorzien van relevante content. 

Uit de vele gesprekken met Momice-klanten kwam duidelijk naar boven dat elk type eventprofessional drie dingen hoog op het verlanglijstje heeft staan: 

1. interactie (chats, polls), 
2. branding van de communicatie en de livestream
3. soepele (sessie)begeleiding

Dit staat dus los van het type event. Of je nu zelf een webinar opneemt op kantoor, een talkshow organiseert met meerdere camera’s of de kijker meeneemt in een virtuele wereld vanuit een green screen studio. 

Online platform
Momice lanceert in januari Momice Online, het online platform voor al jouw live online events. Met een persoonlijke programma, branded livestream pagina, live chat, polls en begeleiding tussen verschillende sessies is Momice Online geschikt voor elk online event, maar ook voor hybride en real life events. Je kunt jouw favoriete streaming software integreren in de vernieuwde livestream pagina. 

Met Momice Online wil Momice blijven bijdragen aan waardevolle events en future proof blijven voor bestaande en nieuwe klanten. Dus ga experimenteren, ga ontdekken, ga de worsteling aan en geniet ervan. Je komt vanzelf soepel boven. En Momice gaat gewoon met je mee. 

Rutger Bremer is oprichter en managing director van Momice. Zijn bedrijf ontwikkelt registratie- en ticketsoftware voor (online) eventprofessionals.  
 
E-book: 26 tools voor succesvolle online events in 2021

Er zijn tegenwoordig heel veel goeie tools op de markt die online professionals helpen bij het organiseren van online events. 

Maar laten we eerlijk wezen, zelfs wij zien soms door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we een selectie gemaakt van onze 26 favoriete online event tools voor 2021, onderverdeeld in 6 categorieën. Deze selectie en een korte omschrijving van wát we precies zo waarderen aan deze tools, kun je downloaden in een handig e-book (Engelstalig). 


 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Momice Online events
Momice
Hoogoorddreef 73B
1101BB
Amsterdam
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement