Influencer marketing: Blijf in contact met je doelgroep



Foto: Mariska werkt onder andere samen met de Belgische influencer Elina Jutelyte
Fotografie: Nadia Zheks. Styling: Elena Macheret


Sinds de uitbraak van de coronacrisis is een groot deel van onze communicatie van fysiek verschoven naar online. Ook brengen we meer tijd door op social media en dat biedt mogelijkheden om meeting- en eventplanners te bereiken. Bijvoorbeeld door middel van influencer marketing.


De influencers waar Mariska Kesteloo van Word of MICE mee samenwerkt, hebben er sinds de crisis beduidend meer volgers bijgekregen. "Als gevolg van de coronacrisis zijn er bovendien meer influencers in onze branche actief. Zij hadden voorheen een goede baan. Door het wegvallen van hun contract en daarbij  behorende beperkingen, kunnen deze  experts hun netwerk inzetten en via Instagram en LinkedIn betrokken blijven bij de branche. Als micro-influencers (5.000-50.000 volgers) staan zij dichtbij hun volgers en doen zij er alles aan om hun zorgvuldig opgebouwde reputatie in stand te houden. Ondertussen worden hun volgers steeds kritischer en bepalen deze zelf wat ze zien, lezen en horen. De waarde die de volgers hechten aan oordelen van mensen met wie zij een bepaalde vertrouwensband hebben, zoals een mirco-influencer, is des te belangrijker.”

Blijf communiceren
De volgers leunen graag op de kennis en ervaring van deze influencers en daar kunnen onder andere locaties en convention bureaus hun voordeel mee doen. Mariska: "Niemand weet wat het perspectief voor 2021 zal zijn en hoe lang dit nog duurt. Het is belangrijk om inzicht te hebben in waar je doelgroep tegenaan loopt en aan welke informatie zij behoefte hebben. Er is op dit moment een groot gat tussen tussen de vraag en het aanbod van de faciliteiten die voor events in 2021 nodig zijn. Onderwerpen zoals technologie en duurzaamheid zijn onderbelicht. Tegelijkertijd is het belangrijk om te communiceren hoe je zelf met de huidige omstandigheden omgaat. Sommige organisaties lopen daarin achter en hebben nog oude foto's op hun website staan. Of stoppen zelfs helemaal met communiceren terwijl je dit in een crisis juist meer moet doen. Anderen zijn juist met prachtige initiatieven zoals 360 graden virtual site inspections aan de slag gegaan. Maar daar heb je niets aan als dit niet bij je doelgroep onder de aandacht komt. Juist daarom is het zo belangrijk om in gesprek te blijven met je doelgroep. Dat kan nu niet op de gebruikelijke manier zoals tijdens een beurs of een site inspection. Dus zul je dit online moeten doen.”

Contentvormen
De manier waarop online informatie wordt gedeeld, is allang niet meer beperkt tot artikelen, foto's en filmpjes. “Ik zie steeds meer organisaties aan de slag gaan met webinars, podcasts, Instagram Live en online paneldiscussies. Dit zijn allemaal vormen van online content waarbij je de indutsry expert een rol kunt laten spelen. Zelf heb ik bijvoorbeeld voor een klant door twee influencers een enquête uit laten zetten in Engeland en België om te polsen aan welke content en onderwerpen hun volgers behoefte hebben. Deze influencers weten toch net iets beter hoe het sentiment in bepaalde landen onder de doelgroep is en hoe ze daar het beste op in kunnen spelen. Mocht je zelf bepaalde internationale markten gaan benaderen is het belangrijk om hier onderzoek naar te doen om te voorkomen dat je de plank misslaat.”

Platforms
Wanneer we vragen welke platform het meest interessant zijn om content te verspreiden, is Mariska het meest te spreken over LinkedIn en Instagram. "LinkedIn is en blijft het nummer 1 platform. Het heeft een informatief en zakelijk karakter en is ideaal voor artikelen, updates en events. Instagram spreekt velen aan vanwege het visuele aspect. De nieuwe feature LinkedIn Stories biedt bovendien de mogelijkheid om tijdelijke content te plaatsen zodat je nog beter in kunt spelen op de actualiteiten.” Twitter en Facebook kunnen interessant zijn, mits  je doelgroep hierop actief is. “In Nederland wordt Twitter zakelijk minder vaak ingezet, maar in de VS is het nog steeds heel groot. Daar worden ook zogenoemde twitterchats georganiseerd. Voor TikTok zie ik overigens ook kansen. Het wordt nu zakelijk niet of nauwelijks ingezet. Maar het visuele aspect, de humor en het entertainmentgehalte spreekt millennials - de nieuwe generatie professionals - wel aan.”

Omslag
Dat steeds meer organisaties de kracht van social media en influencer marketing ontdekken, merkt Mariska aan het feit dat steeds meer partijen bij haar aankloppen om een samenwerking op te starten. “Er komt steeds meer waardering voor influencer marketing en bedrijven en organisaties zien hier ook steeds beter de meerwaarde van in. Bovendien is het potentieel nog lang niet volledig benut. Ik hoop dan ook van harte dat onze branche deze vorm van marketing professioneel in gaat zetten en dat het een onderdeel van de algemene marketingstrategie wordt. Ook als je zelf aan de slag gaat, zul je merken dat het heel effectief is. En het hoeft je niets te kosten, alleen wat tijd.”
 

Auteur: Sofie Fest

Tags: influencer marketing online marketing instagram LinkedIn Webinar podcast content marketing
Algemene voorwaarden | privacy statement