Interview Viona Terleth: "Onder dat pantser zit goud"



De hotellerie zit nog steeds in onzekere tijden en dit heeft ook zijn weerslag op de werknemers. Door toenemende stressklachten neemt de kans op een burn-out toe, maar ook bore-outs liggen door het veranderde takenpakket op de loer. Nu investeren in persoonlijke ontwikkeling is volgens Viona Terleth noodzakelijk om straks in betere tijden weer volop aan de slag te kunnen.


Viona Terleth (voorheen Regional Director Sales en Marketing bij Mövenpick Hotels) besloot anderhalf jaar geleden haar hart te volgen en haarzelf toe te leggen op de persoonlijke ontwikkeling van mensen binnen de hospitalitybranche. Volgens Viona is er werk aan de winkel, want veel medewerkers zijn niet helemaal tevreden over hun baan. "Sommige organisaties hechten zoveel waarde aan een specifieke invulling van het takenpakket en een bepaald gedachtegoed, dat je als werknemer uiteindelijk in een hokje terechtkomt en niet meer kan nadenken over waar je zelf voldoening uit haalt. Het feit dat de interne opleidingen focussen op de harde skills draagt daar ook niet aan bij. Die starre houding is niet goed voor de ontwikkeling van de branche op lange termijn. Zeker de nieuwe generatie werknemers vindt de soft skills, die persoonlijke ontwikkeling belangrijk en wil vooral gelukkig zijn. Als gevolg hiervan hoor ik soms de gekste redenen waarom mensen van baan wisselen, bijvoorbeeld omdat ze elders 100 euro meer kunnen krijgen."

Verarmingsslag
De huidige coronacrisis gooit nog een extra schepje bovenop die ontevredenheid. "Vanwege de lage bezetttingsgraden vindt er een enorme verarmingsslag plaats. Mensen verliezen hun baan en gaan de branche uit waardoor talent verdwijnt. Studenten kiezen een andere studierichting. Maar wanneer we in 2021 weer naar een bezettingsgraad van bijvoorbeeld 40% groeien, verwacht die 40% wel een bepaalde ervaring tijdens hun verblijf. Heb je dan als werkgever genoeg aan je afgeslankte team en zitten daar de juiste mensen tussen? Deze medewerkers moeten nu om zien te gaan met nieuwe situatie waarbij thuiswerken de norm is. Dit kan een bore-out tot gevolg hebben, bijvoorbeeld wanneer de werkgever hen vraagt om inhoudelijk een stap terug te zetten vanwege de lage bezettingsgraad. Hierdoor daalt de betrokkenheid van de werknemers en stijgt het aantal ziekmeldingen. Om dit tegen te gaan is het noodzakelijk dat de medewerkers die je aan het werk kunt houden, in balans blijven en focus houden. Dat doe je door ze op niveau te laten werken, bijvoorbeeld door een project op te laten pakken. Dan kom je er ook vanzelf achter hoeveel onbenut potentieel er binnen je organisatie aanwezig is." 

Verbinding
Volgens Viona kunnen werkgevers twee dingen doen om hun werknemers betrokken te houden. "Zoek de verbinding op. Stel als werkgever op individueel niveau en in teamverband momenten van openheid en kwestbaarheid in waarbij iedereen zijn zorgen kan delen. Geef inzicht in de situatie en vertel waar de pijnpunten liggen. Als werkgever is het ook belangrijk om bij de werknemers de juiste signalen te herkennen zoals vage pijnklachten en uitingen van ontevredenheid. Thuiswerken kan lastig zijn, het biedt weinig structuur. Zeker jongeren zijn daar gevoelig voor, die moet je extra faciliteren. Maar voor zowel werkgevers als werknemers geldt dat beide partijen eerlijk aan moeten geven waar de knelpunten liggen. Ben je niet tevreden over de directie, kaart het als werknemer dan ook aan. Je bent 100% verantwoordelijk voor 50% van de relatie!"

Pantser doorbreken
Viona wil medewerkers graag aansporen om te investeren in henzelf. "Mensen hebben de neiging om zichzelf kleiner te maken. Onder invloed van nature, nurture, ervaringen en trauma's creëren we een pantser dat ons belemmert om door te groeien. Maar onder dat pantser zit goud; iedereen heeft unieke talenten en is het investeren waard. Je bent verantwoordlijk voor je eigen geluk en ontwikkeling. Toon initiatief en pitch je idee. Investeer in jezelf, bijvoorbeeld in de vorm van coaching. Laat je niet belemmeren door negatieve gedachten of aspecten zoals tijd en geld. Die tijd heb je nu en het geld kun je bijvoorbeeld via het UWV of via subsidies en fondsen voor opleidingen en coaching regelen. Investeren in je zelfontplooiing is de beste manier om burn- en bore-outs te voorkomen. Ook werkgevers zijn daar bij gebaat, zeker als ze de nieuwe generatie hospitality professionals willen boeien en binden." 
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: hrm coaching hospitality personeelsbestand werkgeverschap Hotels
Algemene voorwaarden | privacy statement