Onderzoek naar de impact van het coronavirus op zakenreizen



Een nieuwe survey van SAP Concur biedt inzichten in de ontwikkeling van de nieuwe realiteit rond zakenreizen. De uitkomsten wijzen erop dat zakenreizen essentieel blijven voor organisaties uit de hele wereld. Maar de gezondheid en veiligheid van reizigers staan voorop wanneer de zakenreizen weer op gang komen, gekoppeld aan betere voorbereidingen voor reizen. Ook moeten bedrijven hun procedures en beleid rond zakenreizen aanscherpen.

Enkele interessante uitkomsten:

Zakenreizigers maken zich zorgen
-De grootste zorgen van Nederlandse zakenreizigers zijn: dat ze hun familie infecteren (60%); dat ze zelf geïnfecteerd raken (53%); dat ze niet weten of medereizigers geïnfecteerd zijn (49%).
-Voor bijna de helft (47%) van de Nederlandse zakenreizigers is de reis zelf het meest stressvolle deel van de trip.
-Aspecten van een zakenreis die Nederlandse zakenreizigers de meeste zorgen baren: in een vliegtuig zitten (45%); een taxi of rideshare gebruiken (41%); reizen in een trein (41%).

Verantwoordelijkheden rond gezondheid en veiligheid tijdens zakenreizen
-Van de Nederlandse respondenten zegt 16% zelf het meest verantwoordelijk te zijn voor hun gezondheid en veiligheid tijdens een zakenreis. Dit is aanzienlijk minder dan het wereldwijde gemiddelde (36%). Ruim een kwart (27%) is van mening dat de overheid primair verantwoordelijk is, terwijl iets minder dan een op vijf (18%) zegt dat hun werkgever hiervoor verantwoordelijk is. Ook luchtvaartmaatschappijen, spoorwegbedrijven en autoverhuurbedrijven zijn volgens 18% van de Nederlandse zakenreizigers primair verantwoordelijk.
-Bijna alle ondervraagde Nederlandse zakenreizigers wist minimaal één maatregel te noemen waarvan zij vinden dat het essentieel is dat hun onderneming deze implementeert voordat het zakenreizen hervat wordt: het beperken van zakenreizen tot alleen de meeste essentiële trips (42%); het invoeren van verplichte gezondheidschecks voor reizende medewerkers (36%) en betere toegang tot beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes of latex handschoenen (27%). 13% zou graag real-time updates en waarschuwingen ontvangen van hun bedrijf over potentiële risico’s tijdens hun reis.

Gedrag aanpassen
Nederlanders verwachten dat ze hun gedrag aanpassen wanneer ze weer op reis gaan:
-40% neemt desinfecterende handgel mee;
-38% wil fysiek contact vermijden bij begroetingen;
-36% gaat tijdens het reizen een gezichtsmasker dragen;
-33% wil minder gebruikmaken van het openbaar vervoer;
-33% is van plan minder vaak congressen en andere events te bezoeken.

Discriminatie
-Nederlandse zakenreizigers verwachten dat sommige groepen meer te maken zullen krijgen met discriminatie tijdens een zakenreis. Dit wordt vooral verwacht voor reizigers met duidelijke verkoudheids- en/of griepsymptomen (49%) en reizigers afkomstig uit gebieden met een besmettingsgraad die hoger ligt dan het wereldwijde gemiddelde (40%).
-Maar ook afkomst speelt een rol: 40% van de Nederlandse respondenten denkt dat reizigers van Aziatische afkomst vaker gediscrimineerd zullen worden.

Organisaties moeten zich beter voorbereiden:
-Wereldwijd zeggen vrijwel alle ondervraagde corporate travel managers (96%) dat hun organisatie niet goed voorbereid was op de veranderende omstandigheden rond zakenreizen vanwege corona.
-De grootste pijnpunten waren het ontbreken van goede richtlijnen vanuit de organisatie (44%), het afhandelen en verwerken van het grote aantal afzeggingen, bonnetjes en ongebruikte tickets (43%) en het bepalen of het veilig was om te reizen bij het ontbreken van heldere overheidsrichtlijnen (40%).
-Volgens travel managers van kleinere en middelgrote organisaties was hun organisatie niet goed voorbereid op het bieden van veiligheidsrichtlijnen aan zakenreizigers (41%). Bij grote organisaties was dit 33 procent.

“De disruptie van het reisverkeer ten gevolge van het coronavirus heeft een aantal bekende uitdagingen rond zakenreizen en onkosten enorm versterkt. Zaken zoals het monitoren van de reisplannen van medewerkers zijn snel aanzienlijk complexer geworden door de voortdurend veranderende reisbeperkingen, die nog steeds niet goed te voorspellen zijn”, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. “Bedrijven moeten hun werknemers daarbij proactief ondersteunen en zorgen dat ze weer veilig kunnen gaan reizen. Dit betekent bijvoorbeeld zorgen dat er een goedkeuringsproces rond zakenreizen is en dat er goede richtlijnen zijn voor de maatregelen die zakenreizigers moeten nemen. Daarbij moeten bedrijven er ook aan denken dat ze altijd inzicht hebben in de reisplannen en verwachte onkosten wanneer medewerkers een zakenreis gaan boeken.”

Het volledige rapport is hier te downloaden.

De survey is in mei/juni 2020 gehouden door Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com) onder 4.850 zakenreizigers uit 23 landen (waaronder Nederland) die jaarlijks minstens drie maal op zakenreis gaan, en 800 travel managers in acht landen.

Afbeelding van Stela Di via Pixabay 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Corona-crisis Zakenreizigers Business travel Onderzoek Gezondheid Veiligheid Discriminatie
Algemene voorwaarden | privacy statement