Van concept naar online talkshow in vijf dagen: "Iedereen helpt elkaar in deze branche"



Van een idee naar een online talkshow live vanuit Rotterdam Ahoy in één week tijd. Een team van experts uit de publieksevenementenbranche kreeg het medio mei voor elkaar. Teun van Thiel, hoofdredacteur van AV & Entertainment Magazine, blikt terug op een geslaagd event met een positieve boodschap. 

Fotografie: Nathan Reinds

Net als de markt voor zakelijke evenementen liggen ook de publieksevenementen op dit moment compleet stil. Het vooruitzicht is niet rooskleurig met het huidige verbod op vergunningsplichtige evenementen dat in ieder geval tot en met 1 september van kracht is. John Huijbregts (DutchMulticam), cameraman/regisseur, producent én vaste columnist van AV &  Entertainment, miste de discussie binnen de branche en speelde met het idee om een online talkshow te organiseren. "John benaderde ons op vrijdag 8 mei", vertelt Teun van Thiel, hoofdredacteur van vakblad AV & Entertainment Magazine. "De maandag erna is hij aan de slag gegaan met het draaiboek en hebben we diverse partijen benaderd om te vragen of zij de talkshow wilden sponsoren. Letterlijk iedereen was enthousiast en wilde meewerken. AED Group zorgde als hoofdsponsor voor o.a. voor al het licht en geluid op de set. Videolink Holland stelde kosteloos een satellietwagen ter beschikking voor de verbinding. Stream My Event verzorgde de stream en Hologfx.io de graphics. Rotterdam Ahoy stelde Hal 1 ter beschikking als plek om een corona-proof set op te bouwen. De lege hal - die eigenlijk vol zou staan voor de productie van het Songfestival - als metafoor voor de stil liggende evenementenbranche, mooier kon eigenlijk niet."

Panel

Voor het panel werden enkele kopstukken uit de publieksevenementenbranche gestrikt. Glenn Roggeman (AED Group), Rudy Vorstenbosch (Axiom), Syan Schaap (Event Safety Institute) en Jurgen Hoekstra (Rotterdam Ahoy) zaten samen met gespreksleider Niels Houtepen live in de beurshal. Willem Westermann (VVEM) nam via een online verbinding deel. Een gesprek met John Mulder (directeur van MOJO) werd voorafgaand aan de talkshow opgenomen en tijdens het event uitgezonden. "Een mooie mix van verschillende partijen die in onze branche actief zijn", blikt Teun terug. "We hebben ook nog geprobeerd om Tweede Kamerlid Peter Kwint te strikken. Hij is woordvoerder onderwijs, cultuur en media en zelf een fervent festivalbezoeker, maar hij moest vanwege een schouderoperatie helaas bedanken."



"Dit kan eigenlijk niet"
Op 15 mei, de dag van de talkshow, waren om acht uur 's ochtends al zo’n twintig mensen bezig met het opbouwen van de studio in de beurshal van Rotterdam Ahoy. Vanuit AED Group was er iemand aanwezig om toe te zien op het naleven van de regels van het RIVM. De crew droeg mondkapjes, hesjes met het verzoek tot afstand houden en (in sommige gevallen) handschoenen. Teun: "Het is best bijzonder om die lege hal te betreden en te zien hoe de setting wordt opgebouwd. Zeker als je bedenkt dat hier die week eigenlijk de beide halve finales en de finale van het Eurovision Songfestival zouden plaatsvinden. Dankzij de camaera’s en regiewagen DutchMulticam en de hele set van AED Group kreeg de talkshow een grotere setting dan we vooraf hadden gehoopt te realiseren. Je werkt toe naar het moment dat je live gaat en merkt hoe professioneel de partijen in de branche zijn. Er stond echt een team."

Daar hoort ook improviseren en het blussen van brandjes bij. "Op de dag zelf heeft regisseur JW Schram het draaiboek nog omgegooid. Ook waren er kleine probleempjes zoals de audioverbinding via Skype die niet goed werkte, waardoor gespreksleider Niels Houtepen zichzelf steeds terughoorde. Daardoor liepen we een vertraging van tien minuten op. Maar het vermogen tot improviseren is prachtig om te zien. Iedereen liep daar rond met de mentaliteit van 'wij lossen dat allemaal op'. Tegelijkertijd besefte iedereen dat wat we op dat moment aan het realiseren waren, in zo'n korte tijd eigenlijk niet kan. Maar het lukte wel."

Dankbaar

Doordat Teun tijdens de talkshow de vragen die via Facebook en YouTube binnenkwamen moest moderaten, kreeg hij op het moment zelf niet veel van de talkshow mee, "maar met meer dan 12.000 kijkers en veel positieve feedback via de mail, WhatsApp en social media zijn we ontzettend trots. De talkshow is tekenend voor de branche. Iedereen helpt elkaar en gunt het elkaar, zeker nu. Wat ook gewaardeerd werd, was de positieve insteek van de talkshow en de focus op kijken naar kansen. Onder andere John Mulder van MOJO nam na afloop van de opname de tijd en moeite om zijn dankbaarheid voor het initiatief te uiten."

Signaal

De hoofdredacteur hoopt dat de talkshow helpt in het afgeven van een signaal richting de politiek. "Ik ben het volledig eens met Willem Westermann. Het is heel belangrijk dat de branche niet over één kam wordt geschoren. Er zit een enorm verschil tussen zakelijke events, beurzen en publieksevenementen. Kijk vooral naar wat wél kan. Ook heerst het gevoel dat het belang van de branche nog niet helemaal op waarde wordt geschat, terwijl de branche een economische waarde van 7 tot 8 miljard euro heeft en werkgelegenheid biedt aan 65.000 mensen." Wat Teun betreft gaat een talkshow in de toekomst deel uitmaken van het aanbod van AV & Entertainment voor de lezers en volgers. "We willen graag kijken in welke vorm dat realiseerbaar zou zijn. Eén keer per week integraal een vooraf opgenomen interview uitzenden zou een optie kunnen zijn. Het wordt in ieder geval vervolgd!"


Auteur: Sofie Fest

Tags: Talkshow Online events Livestreaming Evenementen Corona-crisis
Van Munster Media Groep | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Kerkenbos 12-24 A
6546 BE
Nijmegen
nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement