Onderzoek Venue Marketing: Bereid je voor op de drukte



Hoe kunnen Nederlandse meeting- en eventlocaties zich voorbereiden op de drukte die zal ontstaan in het 3e en 4e kwartaal van dit jaar? Venue Marketing startte eind maart een grootschalig onderzoek op basis van vier vragen die invloed hebben op de customer journey van elke opdrachtgever bij het maken van haar keuze. 37 locaties vulden de vragenlijst volledig in. Iedere vraag staat voor een andere fase waarin de opdrachtgever zich bevindt tijdens diens journey. Een belangrijke les: de locatie die nú reageert, creëert de duurzaamste relatie met de opdrachtgever die ook in de toekomst haar vruchten af zal werpen.

Enkele bevindingen uit het onderzoek:

Het zoekgedrag
De meeste locaties geven aan dat een portaalsite in deze tijd een belangrijke rol gaat spelen in het zoekgedrag, om snel de juiste informatie te verkrijgen. Het liefst zouden de locaties hun beschikbaarheid willen laten zien op de portaalsite. Een groot deel geeft aan dat sterke foto’s, een beknopt, maar duidelijk overzicht van capaciteit (totaal en per ruimte), en het snel laten zien van de USP’s belangrijker is dan ooit. Tevens wordt aanbevolen om tijdelijk meer te investeren in zoekmachine-marketing (SEO & SEA).

Ideaal social mediakanaal
Veel van de ondervraagden geven aan pro-actief op LinkedIn aanwezig te zijn, op verschillende momenten gedurende een en dezelfde dag. Er zijn veel initiatieven op LinkedIn waar zij houvast aan hebben. Het advies luidt dan ook om je sociale netwerk hier goed te blijven onderhouden, juist in deze tijden zonder live contact, zodat je als locatie continu in het vizier blijft van de opdrachtgever.

Online rondleidingen mega-pluspunt
Het bieden van de mogelijkheid om een locatie online te bezichtigen, is volgens de locaties een sterke oplossing om met opdrachtgevers in contact te blijven, hen op afstand te blijven inspireren, en ook om leads te blijven genereren.

Zoekgedrag op de website
Sterke foto’s, video’s en USP’s zouden in één click in beeld moeten zijn. Locaties die online locatiebezichtigingen op hun website aanbieden, hebben een voorsprong op anderen die deze optie niet bieden. Sommige locaties geven aan dat zij tegenwoordig hun CTA’s sterker en meer op de voorgrond presenteren op hun eigen websites en kanalen dan voorheen. Een cookie-based functie op de website zorgt ervoor dat de bezoeker bij een tweede bezoek nieuwe, prikkelende info te zien krijgt.

Beschikbaarheid is prioriteit!
Er wordt volop ingezet op het online tonen van de beschikbaarheid van locaties. De geblockte data alvast online vermelden bij een contactformulier of kalender vergt veel handmatig werk aan locatiezijde, maar het scheelt de opdrachtgever veel tijd. Een andere optie is online agendabeheer met de kleuren rood voor ‘status: geboekt’, oranje is ‘status: in optie’ en groen is ‘status: beschikbaar’. Tevens geven de locaties aan dat ze graag een last minute ‘Go for it’ optie willen. Hiermee kan een opdrachtgever een locatie direct optioneel ‘vastleggen’ en hebben ze daarna 24 uur de tijd om definitief te boeken. 

Een basisprijs is groot voordeel
Volgens de locaties zou het nóg mooier zijn als beschikbaarheid en een basisprijs gecombineerd te zien zijn. Een basisprijs geeft de opdrachtgever meteen een indicatie. De optie dat een medewerker hem/haar altijd te woord kan staan moet te allen tijde worden aangeboden, vinden de respondenten uit de branche. En zij opperen het idee om ter indicatie met piek- en dalprijzen te werken.

Voorkom hamsteren: ideeën voor aanvragen, opties & offertes
Sneller kunnen schakelen over opties is gewenst door velen. Men wil voorkomen dat opdrachtgevers gaan hamsteren en 10 verschillende locaties blokken voor 1 datum, en regelmatig ook nog eens voor langere tijd. De sales-afdeling moet nog meer bovenop het up-to-date houden van de opties zitten, zodat de locatie direct en op elk moment een actuele reactie kan geven. Bij terugkerende congressen met een min of meer vaste opzet kunnen meeting- en eventlocaties denken in totaaloplossingen en passende arrangementen aanbieden. Locaties die (enkel) meer complexe opties aanbieden kunnen een online offerte-systeem met ‘bouwstenen’ of ‘blokken’ als overzichtelijke oplossing overwegen. Deze blokken zouden kunnen bestaan uit locatiehuur, catering, techniek & aankleding. 

Klik hier voor het volledige onderzoek.
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Venue marketing Locatie Corona-crisis Onderzoek
Algemene voorwaarden | privacy statement