MPI Sphere of Influence: bereik door beïnvloeding je doelen



Fotografie: janbuteijn.nl

Op 27 januari vond in het fraaie Hotel Arena in Amsterdam het MPI Event 'Sphere of Influence' plaats. Aanwezige leden en genodigden leerden daar meer over de manier waarop je mensen kunt beïnvloeden om zo je doelen te bereiken. Daarnaast werd de nieuwe koers van het jubilerende MPI uiteengezet.



Een van de manieren om iemand te beïnvloeden is hem of haar overtuigen van jouw standpunt. Nick Schoemaker (het Nederlands Debat Instituut) liet de aanwezigen dit eerst zelf ervaren door hen in tweetallen een pitch van 1 minuut te houden waarin zij een event, tv-programma of app moesten promoten. Daaruit bleek dat met name de juiste prikkelende termen, enthousiasme, het opbouwen naar een climax en een persoonlijke noot goede manieren zijn om iemand te overtuigen. Wanneer je onverhoopt niet goed uit je woorden komt, is het belangrijk om rustig te blijven en gewoon door te gaan met je betoog.

Zeven principes
Een authoriteit op het gebied van sociale psychologie en de kunst van het beïnvloeden is Robert Beno Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. In zijn boek 'Influence: The Psychology of Persuasion' uit 1984 introduceerde hij zeven principes. Door een of meerdere deze principes in bepaalde omstandigheden toe te passen, kun je mensen overtuigen van jouw standpunt en je zakelijke- en privédoelen bereiken. Deze principes zijn wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, schaarste en eenheid. Wanneer je bijvoorbeeld wil dat een vergadering voortaan op tijd begint, kun je je collega's aanspreken op bijvoorbeeld wederkerigheid (ik reis voor dit overleg helemaal naar jullie toe, ik zou graag voor de spits weer terug willen) en sympathie (als we niet op tijd beginnen, ben ik te laat bij de bso).

De sessie werd afgesloten met een lagerhuis-opstelling waarbij een groep voor- en tegenstanders naar de derde partij een stelling moet verdedigen. Nick benadrukte dat je je vooral op de twijfelaars moet richten. De kans dat je iemand die fel tegen een stelling is kunt overtuigen, is klein.

Nieuwe koers
De ALV stond in het teken van het 25-jarig jubileum en de nieuwe koers van MPI. Na een terugblik op een zeer succesvol jaar (met een Bea World Event Award voor EMEC19) werd het stokje van voorzitter Robert Weddepohl (Van der Valk International) doorgegeven aan Thijs Peters (Postillion Hotels). Ook maakte executive director Gijs Verbeek aan dat hij na tien jaar de vereniging gaat verlaten voor een nieuwe uitdaging. Zijn functie zal worden overgenomen door Wendy de Jongh.

Clustering
Waar MPI Netherland Chapter voorheen het hele jaar door diverse trainingen en masterclasses organiseerde, gaat er vanaf 2020 een duidelijke clustering plaatsvinden. In het eerste, tweede en vierde kwartaal van 2020 wordt er een groot event voor alle meeting- en eventprofessionals (leden en niet-leden) georganiseerd waarbij experience design, eventmarketing en risk & regulation terugkerende thema's zijn. Het derde kwartaal staat in het teken van de Summerschool waarbij drie dagen lang twaalf trainingen en masterclasses (onder andere Event Design Canvas) worden gegeven. Deze masterclasses worden ontwikkeld door de MPI NL Academy. Leuk detail is dat het grote event in het vierde kwartaal wordt vormgegeven tijdens deze Summerschool. Daarnaast vinden er bijeenkomsten voor MPI-leden plaats, waaronder een aantal exclusieve behind- the-scenes (een tour backstage bij het Eurovisie Songfestival wellicht?). Om de organisatie van alle bijeenkomsten in goede banen te leiden, is het bestuur van MPI uitgebreid met diverse commissies.

 

Meer weten over de nieuwe directeur en de nieuwe voorzitter en de nieuwe koers van MPI? In de maart-editie van Meeting Magazine verschijnt een uitgebreid interview met Wendy de Jongh en Thijs Peters.

 

Algemene voorwaarden | privacy statement