SAIL Amsterdam 2020 verbindt de wereld



Aankomende zomer vormt Amsterdam van 12 t/m 16 augustus het decor voor internationale Tall Ships, het varend erfgoed en marineschepen. Vijf dagen lang genieten ruim twee miljoen bezoekers van de unieke sfeer op en rond het Amsterdamse water. Hoe komt het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland tot stand? Reineke Boot, directeur van SAIL Event Partners vertelt over de ins en outs van deze jubileumeditie.

De tiende editie staat in het teken van verbinding: "Het thema 'SAIL verbindt de hele wereld', gaat over de kern van het evenement", vertelt Boot. "SAIL verenigt schepen, bemanningen en bezoekers van over de hele wereld in Amsterdam, een metropoolregio waar 180 verschillende nationaliteiten met elkaar samen-leven. We leven in een verhardende en polariserende tijd en willen daarom dit moment aangrijpen om mensen en verhalen te verbinden met respect voor elkaars cultuur en achtergrond."

Het SAIL-gebied is ingedeeld in vijf verschillende 'oceanen' met ieder een eigen thematiek. Binnen de Oranje Oceaan ervaar je de indrukwekkende Tall Ships uit allerlei verschillende landen. Bij veel van deze kun je een kijkje aan boord nemen en je laten inspireren door de cultuur die het met zich meebrengt. Amsterdam-Noord wordt het decor van drie oceanen: Rode (oud- en nieuw- Hollandse merken, Groene (duurzaamheid) en Witte (young & restless). Op verschillende manieren wordt er binnen elke oceaan invulling gegeven aan hetzelfde hoofdthema, het verbinden van culturen en nationalitei-ten. "Naast het overkoepelende thema 'Verbinden' heb-ben we ook drie subthema's gekoppeld aan #SAIL2020: duurzaamheid, inclusiviteit en talentontwikkeling. We dagen onze partners uit om net een stap verder te gaan dan dat ze gewend zijn en willen met SAIL Amsterdam 2020 een blauwdruk maken voor andere evenementen", aldus Boot.


"Natuurlijk kunnen we dat niet alleen. Er zijn zo ongelofelijk veel partijen betrokken om dit event mogelijk te maken. Alleen met de hulp van partners en sponsoren kan het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland bestaan. Onze begroting staat op 24 miljoen euro en we ontvangen een miljoen van de stad Amsterdam. De overige 23 miljoen moeten we financieren met partnerships en ruim 60.000 zakelijke vaartochten."

Zonder al deze partijen zou SAIL Amsterdam 2020 niet mogelijk zijn. "Gelukkig spreekt dit event tot de verbeelding van velen en erkennen bedrijven SAIL als stralend podium met een schitterend decor, waarop je kunt laten zien dat je innovatief, ondernemend en succesvol bent. Er zijn maar weinig events met zo'n communicatieve slagkracht."

In 2010 en 2015 leverde KPN al een cruciale bijdrage aan alle digitale verbindingen van het grootste vrij toegankelijke evenement in Nederland. Deze editie zijn zij opnieuw hoofdsponsor. Boot zegt daarover: "We zijn blij dat KPN wederom hoofdsponsor is van SAIL en gaat zorgen voor de juiste verbinding zodat onze bezoekers hun ervaringen kunnen delen met de wereld om hen heen. We zijn KPN dankbaar voor hun jarenlange onmisbare steun, waardoor miljoenen bezoekers van SAIL Amsterdam 2020 kunnen genieten."


Damen, Provincie Noord-Holland en het Amerikaanse PVH, moederbedrijf van kledingmerk Tommy Hilfiger, zijn als sponsor aan SAIL Amsterdam 2020 verbonden. Als onderdeel van het partnership voorziet PVH Europe alle ruim 2.000 SAIL-vrijwilligers van Tommy Hilfigerkleding waarmee ze duidelijk herkenbaar zijn tijdens SAIL. "De beslissing van PVH Europe om met Tommy Hilfiger mee te doen aan SAIL is een grote waardering voor het evenement en vooral voor de enorme inzet van zoveel vrijwilligers."

SAIL heeft de ambitie om de diepte in te gaan met SAIL Amsterdam 2020. "We hebben heel grootse plannen. SAIL is van oudsher een groot evenement. We willen niet zo zeer groeien in aantallen. Met 2,3 miljoen bezoekers in 2015 was dat groot genoeg. We zoeken met name de verdiepingsslag. Dus we zijn aan het kijken hoe we nou de beleving van de bezoekers nog mooier kunnen maken", legt Boot uit. "Door ons bereik kunnen we samen sociale impact maken. Tijdens de tiende editie in 2020 nodigen we bijvoorbeeld door middel van het KPN Mooiste Contact Fonds eenzame mensen uit om aan boord te stappen en onderdeel uit te maken van dit unieke evenement. Met een andere partner kijken we naar de mogelijkheid om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om te scholen zodat ze tijdens, maar ook na SAIL een baan hebben. Zo heeft SAIL ook in de toekomst relevant bestaansrecht. Kom het ontdekken van 12 t/m 16 augustus 2020!"

www.sail.nl

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: SAIL
Algemene voorwaarden | privacy statement