De Hotelkamer van de Toekomst: 10 belangrijke hoteltrends



The Independent Hotel Show sluit succesvolle eerste editie af

The Independent Hotel Show in Amsterdam beleefde maandag 13 mei haar tweede en laatste succesvolle beursdag. Meer dan 2200 bezoekers uit de hospitality sector en gerelateerde businesses kwamen naar de RAI om zich te laten inspireren en informeren over dé trends van het moment op hotelgebied. Tijdens de show waren 120 exposanten uit de wereld van onder andere design & decor, techniek, bedden, marketing en food aanwezig. In 2020 zal The Independent Hotel Show voor de tweede keer worden georganiseerd in de RAI op 17 en 18 maart.

Beursdirecteur Miranda Martin kijkt met trots terug op een zeer geslaagde eerste editie van The Independent Hotel Show Amsterdam: “Deze twee dagen hebben we meer dan 2200 top professionals uit de sector mogen ontvangen op onze show. Dat is meer dan we vooraf hadden durven dromen. Maar belangrijker dan dat zijn de positieve reacties die we hebben gekregen van onze gasten en de geweldige sfeer die er op de beursvloer hing. Het zijn de inspirerende sprekers, enthousiaste bezoekers en topkwaliteit exposanten die deze beurs tot een succes hebben gemaakt. We kijken ernaar uit om iedereen opnieuw te mogen verwelkomen in 2020!”    

Tweede beursdag vol highlights
Op de Hotel Vision Stage, het hoofdpodium van de show, vonden zes inspirerende sessies plaats waarin hoteliers, trendwatchers en CEO’s van tech bedrijven aan het woord kwamen over hun visie op verschillende aspecten van de hotelbusiness.

Tijdens een drukbezochte sessie van trendwatcher Vincent van Dijk kregen bezoekers een inkijkje in the Hotel Room of the Future en werden 10 belangrijke hoteltrends gepresenteerd.

-    Nooit meer wachten bij een balie, of je paspoort laten zien. Online inchecken via een app is the new thing. En je kamer open je via smartlock op je telefoon. Easy does it!
-    Gordijnen dicht, de airco bedienen, je favoriete muziek en de koffiemachine die een cappuccino voor je maakt en dat alles met één druk op de knop. Automatisering van roomservices, bijv. d.m.v. tablets, zal alleen nog maar een grotere vlucht nemen.
-    Iedere gast is uniek! Service op maat op basis van big data, is waar het om gaat draaien.
-    Ondanks alle technologie, blijft persoonlijke communicatie met de gast van belang. Denk bijv. een chatprogramma waarmee de gast vanuit de kamer met het hotel kan communiceren.
-    Door ruimtegebrek worden meubels steeds flexibeler. Een koffietafel wordt in een handomdraai een bureau waar je aan kunt werken. En de tv wordt automatisch een spiegel zodra je dichterbij komt.
-    Introductie van stemgestuurde apparatuur in hotelkamers. ‘Hé Google, zet airco op 19 graden!”
-    Douchetoiletten, zoals we die nu al veel in Azië zien, zullen de nieuwe hygiënische standaard worden.
-    Door luchtvervuiling in grote steden, zal er steeds meer behoefte zijn aan systemen die voor schone lucht kunnen zorgen.
-    Healthy housekeeping zonder gebruik van chemische middelen: gezond voor medewerkers én gast.
-    Green is the new gold! Kernwoorden voor de hotelier van de toekomst zijn duurzaamheid, low waste en hergebruik van water.

Verdere highlights
In een interessante key note zette Frank Reeves (CEO Avvio) uiteen hoe hoteliers kunstmatige intelligentie in kunnen zetten om directe reserveringen te stimuleren en zo online travel agents te omzeilen. Één van de eerste succesvolle technische systemen om customer intent te doorgronden en te gebruiken bij het stimuleren van boekingen, is Allora. 

Tijdens een paneldiscussie vertelden Gladys Camphuijsen (The Pulitzer, Amsterdam), Annemoon Geurts (Kazerne, Eindhoven) en Veerle Donders (Zoku, Amsterdam) hoe zij op hun manier de lokale community bij hun onderneming betrekken. Dat kan zijn door het plaatsen van een grote kerstboom waar de hele buurt van meegeniet (The Pulitzer) of door het organiseren van buurtfeesten met bier en bitterballen (Zoku).

Christiaan Uittenbosch, oprichter van Smart Travel Lab, daagde bezoekers uit om in plaats van in problemen, in oplossingen te denken en deze zelfs te gebruiken als unique selling point binnen je bedrijf. Gasten, met name millennials, zijn als ze reizen op zoek naar positief ingestelde brands, die actief bezig zijn met duurzaamheid. QO Hotels, maar ook een start-up als Rotterzwam werden genoemd als bedrijven die hun bedrijf vanuit oplossingen voor bestaande problemen hebben opgebouwd.

The Independent Hotel Show werd afgesloten met een key note speech van Wolfgang M. Neumann (strategisch hospitality adviseur en voorzitter Hotel School The Hague). In zijn speech benadrukte hij onze verantwoordelijkheid naar de planeet en de generaties na ons. Hij sloot af met de gedenkwaardige woorden: ‘Als je denkt dat je te klein bent om een verschil te kunnen maken, dan heb je nog nooit een nacht met een mug doorgebracht.’

Over The Independent Hotel Show
The Independent Hotel Show is in 2012 opgericht in Londen. Een uniek hotelevenement waar hotelprofessionals samenkomen, ideeën uitwisselen en een netwerk opbouwen om de groei van de sector te ondersteunen. In de afgelopen jaren is The Independent Hotel Show uitgegroeid tot één van de grootste zakelijke evenementen in de markt van luxe, lifestyle, boutique en onafhankelijke hotels.

De afgelopen zeven jaar is organisator Fresh Montgomery in de UK bezig geweest met het organiseren van verschillende hotellerie experiences. Van de realisatie van de “perfecte hotelkamer” op basis van uitgebreid consumentenonderzoek, tot “Social Business” programma’s voor speed-dating sessies voor ondervertegenwoordigde sectoren binnen de hotelbranche. De beurs biedt deelnemende bezoekers uit de hotelindustrie de kans om samen met product- en service leveranciers gedurende dit evenement oplossingen te creëren voor de uitdagingen van nu! www.independenthotelshow.nl.