Jaarbeurs groeit en sorteert voor op het Masterplan van de Nieuwe Jaarbeurs



Klanten en andere belangrijke stakeholders gunden Jaarbeurs in 2018 een groter zakenvolume, wat leidde tot een toename van de omzet met 7,5%. Het samenspel van de intense klantfocus, de stijgende omzet, het beheersen van de kosten en een gunstiger macro-economisch klimaat, werpt nog meer dan in 2017, zijn vruchten af. Uit reacties van klanten blijkt dat de waardering voor de mensen van Jaarbeurs stijgt. Dit alles resulteert in een toename van de netto-winst tot € 7,6 miljoen in 2018 (2017: € 2,6 miljoen). Jaarbeurs heeft deze winst nodig om te kunnen investeren in de Nieuwe Jaarbeurs. Het jaarverslag over 2018 is vandaag gepubliceerd.

Na jaren van verlies heeft Jaarbeurs de in 2016 ingezette “huis op orde strategie”, verder doorgevoerd. De basis is weer solide. Met een verbeterde dienstverlening, een verder gestroomlijnde organisatie ziet Jaarbeurs in 2018 een verdere stijging in bezoekersaantallen, klantwaardering en winstgevendheid. “Het gerichte beleid om te streven naar het hoogste niveau, een ‘dikke 9’, voor klant en bezoeker, uit zich niet alleen in omzet maar ook in de uitgesproken klantwaardering. We leren en ontwikkelen. Dat geeft energie en veel plezier in het werk”, aldus Albert Arp, CEO Jaarbeurs.

Kracht van live

Jaarbeurs onderstreept de kracht van live events en ontmoetingen, zowel met eigen events als door het faciliteren van events voor derden. In dit digitale tijdperk ziet Jaarbeurs de kracht van fysieke ontmoetingen steeds relevanter worden. Jaarbeurs blijft voortbouwen op haar beproefde businessmodel: het verbinden van mensen, merken en markten. Dit doet Jaarbeurs met merken uit het eigen portfolio, zoals Vakantiebeurs, VSK, FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival en Zorg & ICT. Ook als gastheer draagt Jaarbeurs bij aan het succes van haar klanten en faciliteert zij events zoals, World of Technology & Science, Bouwmaat XXL, a State of Trance, Exact Live en een benefietgala voor het Prinses Maxima Centrum.

Leefbaarheid, duurzaamheid en populariteit

De resultaten van de gezonde en winstgevende bedrijfsvoering zijn essentieel om de ambitieuze investeringsplannen te realiseren. Jaarbeurs heeft plannen om één van de meest vooruitstrevende ontmoetingsplekken van Europa te ontwikkelen. In de tweede helft van 2019 maakt zij deze plannen bekend. In samenspraak met de gemeente Utrecht ontwikkelt Jaarbeurs een dynamisch beurs- en eventplatform dat ook Utrecht op de kaart zet, met een fundament van leefbaarheid, duurzaamheid en populariteit.

Internationaal

De activiteiten van Jaarbeurs/ VNU Exhibitions bedragen ongeveer 30% van de totale omzet. Jaarbeurs werkt aan een verdere versteviging van haar positionering als ‘gateway to Asia’ door het helpen van klanten, Europese industrieën, markten en merken naar Azië te brengen.

Jaarverslag 2018

Het jaarverslag 2018, inclusief aansprekende case studies is beschikbaar op www.jaarbeurs.nl/jaarverslag