Onderzoek doen zonder relevante werkervaring heeft geen zin



Ik twijfel. Doe ik er goed aan om dit onderwerp aan te snijden net nu mijn twee kakelverse hbo-stagiaires vol overgave aan hun onderzoek zijn begonnen? Is dit wel het juiste moment om mijn kritiek te uiten? Maar net nadat ik mijn verhaal heb afgerond, krijg ik een column van Pieter Schure onder ogen. In zijn column veegt hij de vloer aan met al die onderzoeksrapporten waar minstens 50% van de meewerktijd van de hbo’er aan opgeofferd moet worden. Onderzoeksplannen waar volgens hem niemand op zit te wachten, niets mee gedaan wordt en dus eindigen in een stoffige kast.

In paniek schieten mijn ogen over mijn tekst want ik wil natuurlijk niet onterecht van plagiaat beticht worden en uit de blog-elite van Meeting Magazine gezet worden. Het valt mee. Ofschoon ik de visie van Pieter deel wil ik in deze column vooral het accent leggen op het feit dat je volgens mij geen onderzoek kunt doen zonder relevante werkervaring.

Nieuw fenomeen is namelijk dat hbo-opleidingen hun leerlingen motiveren tijdens hun stage zo min mogelijk mee te werken. Het liefst eigenlijk helemaal niet, zodat ze al hun tijd kunnen besteden aan hun onderzoeksplan. Hiervoor wordt gevraagd om een probleem binnen het stagebedrijf in stelling te brengen, te analyseren en met een conclusie of zelfs oplossing te komen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Want hoe ga je onderzoek doen zonder dat je daadwerkelijk ervaren hebt waar het over gaat?

Jarenlang heb ik stagiaires in hotels begeleid. Tijdens het sollicitatiegesprek tastte ik af welke afdeling hun voorkeur had en welke afdeling niet. Geheel tegen hun verwachting in plaatste ik de meesten op de afdeling waar hun voorkeur juist niet naar uitging. Sommigen reageerden bokkig maar als ze eenmaal begonnen waren dan hoorde ik ze niet meer. Als je je moet verdiepen in de structuur en werkwijze van een andere afdeling, ga je opeens anders tegen bepaalde zaken aankijken. Je verbindt en leert! En dan wordt onderzoek doen opeens ook een stuk makkelijker.

Het werk bij Efficient Hotel Partner is omvangrijk en vrij complex. Het duurt echt wel even voordat iemand ingewerkt is, laat staan zich een mening kan vormen en aanbevelingen kan doen. Fantastisch als iemand onderzoek wil doen naar bijvoorbeeld: wat is nou écht belangrijk voor onze klant? Maar dan zal er toch eerst ‘real live’ ervaring opgedaan moeten worden met de klanten. En dan heb ik niet over het uitwerken van één aanvraag.

Marianne Kuiper
Eigenaar Efficient Hotel Partner
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locaties
Meer blogs lezen? www.efficienthotelpartner.nl

Foto: Ellen Martens