Column Wouter Olland: Congressen als economische en strategische motor



 

Internationale congressen zijn geen vrijblijvende bijeenkomsten. Ze zijn een economische en strategische motor voor steden en regio's die zich duurzaam willen positioneren op het gebied van kennis, innovatie en internationale samenwerking.

Vanuit Groningen Conventions werk ik dagelijks aan het versterken van onze positie als congresstad. En dat is geen papieren missie. Groningen ontvangt al decennia vele nationale en internationale congressen. Denk aan wetenschappelijke bijeenkomsten, vakinhoudelijke symposia en sectorbrede congressen. Ze brengen kennis, mensen en middelen samen. En dat alles midden in onze stad, met zicht op de Martinitoren.

Na twee jaar stevig kwartier maken - relaties bouwen, structuur aanbrengen, Groningen zichtbaar maken - zijn we nu in de fase van oogsten beland. De acquisitie begint zichtbaar resultaat op te leveren. In 2024 en 2025 hebben we al het eerste laaghangende fruit geplukt: diverse congressen vonden hun weg naar Groningen. Soms kleinschalig, soms groter, maar altijd waardevol. Ze bevestigen dat onze aanpak werkt en dat we in beeld zijn.

En de lijnen lopen door: in 2028 maken we kans op een vierdaags internationaal congres met circa zeshonderd deelnemers. In 2030 staat een nog groter congres in de steigers, met naar verwachting duizend internationale bezoekers. Congressen die zorgen voor miljoenen aan directe bestedingen, maar vooral ook voor kennisdeling, reputatieversterking en een stevigere positie van Groningen op de internationale congreskaart.

Natuurlijk doe ik dit niet alleen. We werken in bidteams met een brede groep fijne, slimme en betrokken mensen. Gemeente en provincie zijn vaste en waardevolle partners. Net als het Groningen Hoteloverleg - een club waar men weet wat gastvrijheid betekent en hoe je snel kunt schakelen. En dan zijn er nog de vele andere professionals: van NBTC tot het Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF), toegewijde PCO's en natuurlijk de hotels, cateraars, AV-bedrijven en congreslocaties. Niet alleen goed gezelschap tijdens het werk, maar ook mensen met wie je met vertrouwen kunt bouwen aan iets groots.

Samen creëren we bidbooks die niet alleen inhoudelijk sterk zijn, maar ook het verhaal van Groningen vertellen: authentiek, ambitieus en overtuigend. En dat is nodig, want we concurreren met sterke steden in Europa. Wat ons onderscheidt, is samenwerking met karakter.

Deze congressen zijn geen toevalstreffers. Ze zijn onderdeel van een bredere strategie om Groningen duurzaam te positioneren als congresstad. Dat lukt stap voor stap maar alleen als we blijven investeren in die samenwerking.


Wouter Olland

Manager Groningen Conventions

Trainer Sales & DISC Team Building Events

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Wouter Olland

Tags: Column Wouter Olland Groningen Conventions Congresbestemming
Olland Marketing Solutions | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Nepveulaan 126
3705 LH
Zeist
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement