En daar stonden we weer, gewapend met een glimlach en een stapel visitekaartjes, klaar om ons onder te dompelen in de georganiseerde chaos van EventSummit. Tussen de banners, de klaterende visitekaartjes en de net iets te enthousiaste netwerkgoeroes die ons nog een keer haarfijn uitlegden hoe belangrijk het is dat je niet alleen tweehonderd mensen kent, maar dat zij ook jou kennen. Goh, wat een openbaring.
EventSummit in Utrecht, het jaarlijkse toneel van de evenementenindustrie, is een dag waarop we weer net doen alsof we iets nieuws uitvinden. Netwerken! Leads! Innovatie! Maar laten we eerlijk zijn: de farao's deden het al. De Romeinen waarschijnlijk ook, al was de context iets anders. Destijds werden netwerkborrels waarschijnlijk afgesloten met een slok dadelwijn en een tempelbouw- of feest (event)opdracht, maar het principe bleef hetzelfde: kennen, kunnen en gunnen. Wie je kent, wat je kunt en wie jou iets gunt. En dat geldt nog steeds, al is de wijn nu biologisch en komt de gunfactor vaak met een LinkedIn-connectie en een keurige follow-up mail.
Begrijp me niet verkeerd: EventSummit heeft zijn charmes. Er worden interessante en inspirerende presentaties gegeven die nieuwe inzichten bieden en frisse ideeën aanwakkeren. Het biedt een bruisende sfeer, een gelegenheid om oude bekenden te spreken en onverwachte connecties te maken. En natuurlijk is er de spanning van dat ene waardevolle contact dat je dag helemaal goed maakt. Het is een kans om even uit de dagelijkse sleur te stappen, je praatje op de automatische piloot af te steken en met een gratis goodiebag vol nutteloze gadgets naar huis te gaan. Maar laten we ook even kritisch zijn. Het is een hoop lawaai, de kwaliteit van de bezoekers varieert van 'goed', 'interessant' tot 'zelfverklaarde dealmakers die undercover als bezoekers komen en je met de charme van een gladde autoverkoper proberen te overtuigen van hun 'unieke' aanbod'. Zonder een strakke strategie sta je na een dag netwerken vooral met zere voeten en een stapel visitekaartjes waar je niks meer van weet.
Dus hoe haal je er wél iets uit? Door een plan te hebben. Niet als een kip zonder kop te werk te gaan, maar met militaire precisie je prospects en relaties uit te nodigen en vooraf afspraken maken. Interactief zijn. Een game-element toevoegen. Ultra-proactief zijn en misschien wel het belangrijkste niet vergeten dat geluk een factor is die je niet kunt plannen. Want soms is die toevallige ontmoeting met iemand die nét datgene nodig heeft wat jij aanbiedt, precies wat deze dag de moeite waard maakt.
En zo kwam ik aan het einde van de dag toch weer thuis met een paar mooie leads, wat concrete aanvragen en zo'n 75 nieuwe connecties die hopelijk in de toekomst nog iets opleveren. Ja, het was zeker zinvol. Natuurlijk was niet alles even waardevol, tussen de waardevolle gesprekken door was er ook de nodige onzin en verspilde tijd. En dat is nu precies de charme van zo'n event: je weet nooit precies wat het oplevert, maar je komt altijd thuis met nieuwe inzichten, waardevolle contacten en frisse ideeën.
Oude wijn in nieuwe zakken? Ik denk het wel, maar als die zak goed gevuld is, hoor je mij niet klagen. EventSummit bood opnieuw waardevolle kansen, inspiratie en onverwachte ontmoetingen die het de investering waard maakten. In feite is de vakbeurs gewoon één groot netwerkevent waar je eens per jaar een groot gedeelte van de meeting- en eventbranche ontmoet. Een onmisbare dag voor iedereen die mee wil blijven doen. Op naar de editie van 2025!
Wouter Olland
Manager Groningen Conventions
Trainer Sales & DISC Team Building Events