Het is alweer 25 jaar geleden dat Bart Kuiper en Hans van Dijk deze slogan hebben bedacht.
Vraag een marketeer of hij deze reclame heeft gezien en het antwoord is in 99,9% van de gevallen bevestigend. De slogan is een vereenzelviging geworden van belangenverstrengeling.
Anno 2015 heeft de publieke opinie zich tot een grote vuist ontwikkeld. Internet, mobiele apparaten en sociale media hebben hier een enorme bijdrage aan geleverd. Per dag zijn er inmiddels 400 miljoen tweets & 55 miljoen Facebook status updates, en komen er iedere seconde 2 nieuwe LinkedIn leden bij. Yelp heeft inmiddels 117 miljoen unieke bezoekers per maand die ruim 47 miljoen reviews kunnen lezen.
Wie kijkt er bij het boeken van een hotel niet naar de mening van de peergroup?
Je herkent je immers in 1 van de volgende profielen: gezinnen met oudere kinderen, gezinnen met jonge kinderen, oudere stellen, jonge stellen, vriendengroepen of individuele reizigers. Inmiddels past 35% van de reizigers hun keuze aan na het lezen van sociale media en review sites zoals TripAdvisor.
De mening van vergelijkbare anderen is niet meer weg te denken uit onze informatie maatschappij.
Maar de argwaan slaat toe als je op de website van de leverancier prachtige reviews van gebruikers leest. Het WC-EEND gevoel bekruipt ongemerkt het brein. Uit onderzoek blijkt dat consumenten 5 maal meer waarde hechten aan een beoordeling op een ‘onafhankelijke’ reviewsite, dan op die van de leverancier zelf.
Investeer dus als leverancier niet teveel in beoordelingen op je eigen website maar vraag klanten om transparant op meerdere onafhankelijke websites hun mening te geven. Een paar mooie testimonials zijn voldoende voor een sociaal bewijs. Plaats daarnaast de score uit de drie meest belangrijke onafhankelijke reviewwebsites voor je product of dienst en de klant neemt deze informatie op je eigen website serieus mee in het beslissingsproces.