Column Wouter Olland: Wat je geeft, krijg je terug



Dankzij stakende distributiecentra bij een grote supermarktgroep werd ik - met mijn sinds maanden echt lange lijst aan allerlei specifieke boodschappen - gedwongen om naar een supermarkt aan de andere kant van de stad te gaan. En dat had ik misschien eens eerder moeten doen, want de ervaring was er een van verbazingwekkende vrolijkheid, gastvrijheid en service. Droomde ik? Zat ik in een 'candid camera'-opname of was het toeval? Nee, zeker niet.

Een brandschone parkeerplaats, mooie bloemen en planten in bakken bij de entree en een rood pad over het parkeerterrein bedoeld voor mensen met winkelkarretjes. 'Auto's te gast' als het ware. Bij mijn normale supermarkt word je namelijk nog wel eens bijna aangereden door een asociale, ongeduldige automobilist of geschept door een wildrijdende scooter, dus dit liep letterlijk en figuurlijk een stuk prettiger. Bij binnenkomst op de groenteafdeling word ik enthousiast begroet. Een bijna joviaal 'goedemorgen' geeft me een welkom gevoel en bij 'het brood' gebeurt hetzelfde. Maar ook alle hardwerkende medewerkers in de paden doen hetzelfde. Alle schappen gevuld en extreem netjes 'gespiegeld'. Met laboratoriumprecisie worden items gescand, schappen gecheckt (hier zelfs 'goedemorgen meneer!') en karretjes even snel aan de kant getrokken als je ergens bij wil.

Ik voel me fijn en wil hier blijven. 'Alles wat je aandacht geeft groeit'. Een bekende quote die natuurlijk op twee manieren is uit te leggen. Maar hier zorgt de aandacht voor groei bij mij als klant. Ik loop extra rondjes, koop dingen die ik niet eens direct nodig heb en maak zelf ook blij contact met medewerkers en een medebezoeker aan deze bijzondere supermarkt. Wat een geweldige ervaring! Of komt het omdat ik vanavond een feestje vier voor m'n verjaardag? Ik denk het niet. Ik zie ze het met alle klanten doen. En iedereen is gewoon leuk en aardig tegen elkaar. 'Wat je geeft, krijg je terug' toch?

En dan gebeurt er nog iets bijzonders. Op de parkeerplaats raak ik in gesprek met de buitengewoon vriendelijke Patricia. Ik mag haar naam noemen en ga een exemplaar van Meeting Magazine brengen, maar ook het hele team en de manager een compliment geven. Patricia stond met zo'n lange handige knijper peuken en papiertjes te grijpen op de parkeerplaats. Nu begrijp ik dat het daar zo schoon is. Ook van haar een vriendelijke 'goedemorgen', glimlach, oogcontact en een gezellig praatje. De negen wordt een tien en vol inspiratie voor een column rijd ik naar huis. Maar, eerlijk is eerlijk, 'een meting is geen meeting'; ik moet het nog een paar keer checken en ben benieuwd hoe dan de ervaring is. Heel, heel goed gedaan Jumbo Larenseweg Hilversum! Eigenlijk lijkt het zo simpel, maar oh zo moeilijk om in je hele team deze vrolijke gastvrije en professionele aanpak te realiseren. Teambuilding, gastvrijheid en excellente klantbeleving; 'I love it!'


Wouter Olland

Trainer Sales & DISC Team Building Events

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Wouter Olland

Tags:
Olland Marketing Solutions | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Nepveulaan 126
3705 LH
Zeist
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement