Geel om de oranje schouders! Gebruik jij al kleur in je marketing?



De kracht van kleur!

We zitten midden in de Tour de France en als ik het geel zie van de kubuswoningen in Rotterdam denk ik meteen aan die fantastische 3e etappe. Fantastisch uiteraard door de briljante inspanning van Mathieu van der Poel.

Het mooie van kleur is dat het zonder woorden een impactvolle ??boodschap kan overbrengen. Merken en kleur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: kleur stimuleert het menselijke onderbewustzijn. Als het gaat om het herkennen van een merk, is kleur wat mensen vaak onthouden.

Ons brein maakt associaties met bepaalde kleuren. Vaak duiken dezelfde kleuren steeds weer op: het publiek verbindt de kleur met een behoefte of verwachting. Kleur kan bijdragen en heeft invloed op stemming en gevoelens, zowel positief als negatief. Kortom, kleur spreekt meer dan woorden.

De bijbehorende kleur van een product kan je ervan overtuigen dat het beter smaakt dan een product met een andere kleur. Denk maar eens aan bruin of mooi rood vlees. In sommige gevallen is kleur de enige factor bij impulskeuzes. Hetzelfde geldt echter als het gaat om slechte kleurkeuzes, het kan gebruikers afleiden van een website, product of dienst, zonder kans op een volgend bezoek. Als kleuren niet passen voelen ze verkeerd: ze voldoen niet aan de vooropgezette verwachtingen.

Waarom is kleur belangrijk?

In marketing zijn er talloze manieren om kleur te gebruiken om te communiceren, maar het komt allemaal neer op biologische programmering. Als gewoontedieren zijn we geprogrammeerd om op kleur te reageren. De natuur leert ons dat een mooie gele banaan rijp is en klaar om te eten. Mensen zien kleur en verwachten een bepaald resultaat. Hetzelfde concept is van toepassing wanneer ze een aankoopbeslissing nemen op basis van wat ze zien en als ze het gevoel hebben dat de kleuren presteren zoals ze willen.

Bij MeetingReview hebben we ook sinds de start nagedacht over de keuze van onze merkkleuren.

Omdat we willen dat mensen positieve reviews schrijven hebben we gekozen voor de kleur oranje bij het woord review. Oranje maakt mensen blij. Maar we willen ook betrouwbaar zijn en daarom de kleur blauw voor het woord meeting in ons logo.

Welke kleuren zet jij in voor je marketing?

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Marco Kole

Tags: Column Mystery Review Venue marketing Locatiemarketing
Algemene voorwaarden | privacy statement