Je reputatie beschermen tijdens polarisatie: zwijg?



Er is heel veel onderzoek gedaan naar groepsdynamica en wat we daar uit leerden is dat een groep negatief gestemde mensen na een discussie vaak nóg negatiever is. We noemen dit ook wel groepspolarisatie.

Als iets besmettelijk is dan is het gedrag. Vooral als we op elkaar lijken dan steken we elkaar makkelijk aan. Je ziet het bijvoorbeeld in groepen qua kledingstijl en taalgebruik. We zijn ons daar trouwens niet altijd van bewust. In de psychologie noemen we dit sociale bewijskracht, het zal wel goed zijn als iedereen iets doet of denkt. Zo werkt het ook met reviews.

Maar op het moment dat de ene groep de andere groep als tegenstander beschouwt staat men niet meer open voor argumenten van de andere groep. Alles wat door de andere groep gezegd wordt is verdacht. De standpunten verstarren en het wordt steeds moeilijker om in gesprek te gaan.

Het ergste vind ik nog dat er een grote zwijgende meerderheid is die uit angst voor sociale uitsluiting of agressie zwijgt. Je durft je mening niet meer te geven omdat je dan mogelijk niet meer bij je groep kan horen. We zien dit helaas steeds meer in Nederland. Als je niet voor bent ben je automatisch tegen. Maar juist de neutrale meerderheid blijven de feiten wegen en verdienen wat mij betreft de hardste stem.

Het zijn niet de wappies tegen de bloed drinkende satanisten. Zo zorgt een vaccin niet dat je niet meer besmettelijk bent maar dat je er minder ziek van wordt. Dat is weer goed om de druk op de zorg te verminderen. Maar een vaccin dat niet jaren is getest kan wel degelijk bijwerkingen hebben die we nog niet hadden ontdekt uit de proeven op dieren.

Maar hoe ga je van polarisatie weer naar echt contact? Karen Walthuis heeft een mooie TedTalk hierover gehouden in 2019. Een mooi actueel voorbeeld van iemand die voor mij laat zien dat het hebben van open interesse werkt, is Diederik Gommers. Diederik laat zien dat je een hele goede reputatie kunt opbouwen in een gepolariseerde samenleving.

Dus zwijg niet, luister zonder vooroordeel en laat je mening meewegen!



Auteur: Marco Kole

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement