Zo overtref je de verwachtingen van je bezoeker



Hoe zorg je ervoor dat jouw bezoekers razend enthousiast vertrekken van je evenement, er anderen over vertellen en je ook nog eens een goede review geven? Ik ging hierover in gesprek met Samira Salman van EventGoodies tijdens EventSummit.

Samira: “Het antwoord is op zich heel simpel. Jouw evenement moet de verwachtingen van de bezoekers overtreffen. Als je een terugkerend evenement organiseert, betekent dat automatisch dat je het dus nóg beter moet doen dan de vorige editie.”

Er is meer nodig dan het evaluatieformulier van vorig jaar

En nu denk je misschien, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op welke punten moet je dan verbeteren? De sprekers, het eten, de locatie? Je bent waarschijnlijk geneigd de uitkomsten van de evaluatie van de vorige keer erbij te pakken. Samira: “Dat is een begin, maar niet voldoende. Enerzijds omdat bezoekers slechts naar details kijken van dat ene evenement. Het geeft je nog geen input voor hoe je echt impact kan maken.”

Het antwoord? Verdiep je in de bezoeker

“Het is een flauw antwoord, ik weet het. Je moet je in de bezoeker verdiepen en dat weet je zelf natuurlijk ook wel. De vraag is alleen: hoeveel tijd besteed je daar aan en hoeveel moeite doe je ervoor? Doe je dat even een paar minuten terwijl je het plan schrijft? Of ga je er een misschien een uur of een dagdeel aan zitten met je team? Hoe langer je nadenkt over de doelgroep, hoe beter je weet wat ze willen en hoe je hun verwachting kan overtreffen”, legt Samira uit.

Hoe gedragen ze zich voor en na het evenement?

Wat belangrijk is, is dat je niet alleen een algemene beschrijving maakt van de doelgroep, maar weet wat hun kennis, houding en gedrag is voorafgaande aan het evenement. Én wat de ideale situatie is hoe ze het evenement verlaten. Hoe is hun kennis, houding en gedrag veranderd?

“En precies dáár ga je het verschil maken", zegt Samira. Nu weet je namelijk wat er op je evenement moet gebeuren om echt van betekenis te zijn. Want een goed evenement verandert het gedrag van een bezoeker.”

Veel evenementen bestaan uit een heel vol programma met sprekers. Als je je meer verdiept in je bezoeker, kom je er wellicht achter dat er geen behoefte is om alleen meer kennis op te doen. “Bij een van de klanten die ik hielp met het vernieuwen van hun evenement kwam naar voren dat verbindingen leggen tussen verschillende afdelingen en functies het belangrijkste was. Er heerste weleens onbegrip en frustratie. Deze mensen ontkomen er niet aan om met elkaar samen te werken, maar hebben doorgaans slechts mailcontact en kennen elkaar amper. Daarom besloot mijn klant na een aantal jaar over te stappen van een evenement vol sprekers naar een evenement met meer ruimte om mensen met elkaar in gesprek te laten gaan. Zo kregen de deelnemers vanuit de verschillende organisaties en functies veel meer begrip voor elkaar en wordt het samenwerken na het evenement een stuk eenvoudiger.”

Meer tijd nemen voor een beter resultaat

“Het grootste probleem is dat mensen te snel in de actiestand gaan zitten. Ze kiezen een datum, locatie en gaan alles regelen. Als ze iets meer tijd aan de doelgroep en het ontwerp van het evenement besteden, haal je een beter resultaat”, vertelt Samira.

Als jij op je volgende evenement al de verwachtingen wilt overtreffen, is er dus werk aan de winkel. Er zijn tools die je helpen in het proces zoals de Empathy Map en het Event Canvas. Je kunt hiermee zelf aan de slag gaan, maar het is in het begin echt even wennen om met die tools te werken. Bovendien bestaat de kans dat je al tijdens de brainstorm met elkaar in discussie gaat. Samira helpt jou en je team om te focussen, zodat je het juiste resultaat haalt. Meer weten? Neem dan gerust contact met haar op.

Informatie over de auteur

Marco Kole | Initiatiefnemer | 06-54313335 | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
MeetingReview | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Balearenlaan 66
1060 TL
Amsterdam
Nederland

Content van deze auteur

Zo overtref je de verwachtingen van je bezoeker
Everybody HAPPY?
De beste locaties op basis van gastervaringen over 2019 zijn bekend: Publieksprijzen 2020!
Je belofte waarmaken: Playtime. Anytime.
De eerste editie is een feit: de Provincie Special van MeetingReview!
MeetingReview start met Provincie Awards
Samenwerking tussen reviewplatform en boekingssoftware: MeetingReview en MICE Operations
Gebruik jij de ontvangen diamonds and pearls als content op sociale media?
OneMeeting.com gaat samenwerking aan met MeetingReview
MeetingReview gaat naar de beurs!
Winnaars MeetingReview Publieksprijs 2018 bekend!
Vergaderen op de hei kan tegenwoordig overal!
Een medaille koop je niet, die verdien je!
OrigineelVergaderen en MeetingReview worden partners
Ronde 1 van de Nationale Meeting Award is in volle gang!
10 manieren om een slechte vergaderlocatie te ontdekken, manier 1: Reviews!
Meetings.com (onderdeel van Hotelplanner.com) gaat samenwerking aan met MeetingReview.com
Anne-Mieke van den Hoeven start samenwerking met MeetingReview
AVG-Ready? Je kan het prima zelf regelen.
Filter jij je reviews al op je sociale media kanalen?
Transparante reviewscore? MeetingReview heeft de primeur!
Van budget naar luxe en van luxe naar non-profit
Gaat online reserveren van vergaderzalen in 2018 doorbreken?
Help! Ik krijg alleen maar negatieve reviews.
Nepreviews? Maak een melding bij de Stichting Reclame Code!
Je evenement evalueren? Combineer meerdere methoden voor het ontvangen van gastervaringen!
Liquidspace (online boeken van zakelijke ruimte in de VS ) doet 1 miljoen online transacties in 11 maanden tijd
Resultaat samenwerking SecretaresseNet en MeetingReview: Secretaresses vinden passende locaties!
Publieksprijs 2016: De winnaars zijn bekend
MeetingReview kiest voor partnerships met locaties - Drie mogelijkheden voor ‘samenwerking’ met nog meer relevantie
BrightLocal Onderzoek 2016: Reviews ouder dan 3 maanden? Niet relevant!
Wordt het veilen van een vergaderruimte net zo succesvol als andere veilingsites?
Waarom reviews in de vergader- en evenementenbranche? Vier brancheprofessionals lichten toe.
MeetingReview werkt mee aan ACM onderzoek naar de betrouwbaarheid van reviews
Ruim 800 aanmeldingen voor de MeetingReview publieksprijs voor meeting- & eventlocaties
MeetingReview zet volgende stap in betrouwbaarheid van reviews
Livestream kennismaking met de locatie voor je volgende meeting of event
Gordon Ramsey: “Just please the fucking customer and they will share it!”
Incentives voor het schrijven van reviews: wel of niet doen?
MeetingReview introduceert de MR Academy
Facebook: Personal Live Broadcasting (PLB) verovert de wereld!
Voor wie draai jij je om?
Introductie MR Review APP: Sint zei tegen Piet: Makkelijker krijg je reviews niet!
Online boeken van een zakelijke ruimte: KISS!
meetings.nl en MeetingReview gaan samenwerken
Is uw website helemaal up-to-date? Lees 3 belangrijke tips!
Aristo Accommodaties en MeetingReview geven samenwerking nieuwe impuls
Inspireer met afbeeldingen: Meetings Imagined
Horen, Zien & Delen
Sponsoractie MeetingReview: ruim 700 euro voor onderwijs in India
Gebruik je Periscope al om je online voor te stellen?
Dordrecht City Marketing kiest voor MeetingReview
Wij van WC-EEND adviseren WC-EEND
Algemene voorwaarden | privacy statement