MVO beleid moet je ervaren



Je kunt natuurlijk een afvinklijstje maken voor alle mogelijke vormen van meerwaarde van een locatie. Zodat je kunt turven en dan optelt of iets ‘een Locatie met Meerwaarde(n)’ is. Op zichzelf is daar niet eens wat op tegen. Het is best handig. Efficiënt. Transparant. Dus ooit hebben we heus wel zo’n lijstje gemaakt.

Maar het bleek niet te helemaal te voldoen. Want of iets een Locatie met Meerwaarde is, blijkt voor ons vooral te maken te hebben met de intentie van werken. En die is lastig te meten. Daarvoor moet je de locatie ervaren. Dat deed Esther bij blooming Hotel.

Blooming in Bergen

Ik kom al vele jaren regelmatig voor een paar dagen vakantie in hotel blooming in Bergen NH. Ik vind dat de allerfijnste plek voor een paar dagen aan zee. “Waarom?”, wilden anderen weten.
Ja, leg dat maar eens uit. Het is de sfeer, alles is zo precies goed, zo mooi, de medewerkers zo aandachtig, het is zo kloppend, de prijs/kwaliteit verhouding, zo prachtig gelegen, het ontbijt, weet ik veel, alles! Misschien, zei ik dan, is het wel omdat het vroeger gewoon een Volkshogeschool was. En die sfeer hangt er eigenlijk nog steeds.

Blooming oude volkshogeschool

Na mijn laatste bezoek dacht ik: maar wat is het nu toch eigenlijk? Ik ging op zoek naar achtergrondinformatie. Inderdaad, de geschiedenis van de vroegere Volkshogeschool zingt nog steeds mee in de manier waarop je ontvangen wordt. Blooming wil een omgeving bieden waar mensen groeien.  Vanaf binnenkomst word je meegenomen in die gedachte met pakkende teksten.

Als je oprecht wil dat je gasten groeien tijdens hun verblijf, zegt dat natuurlijk iets over hoe je ze verzorgt en behandelt. Nu hoor ik je denken: jaja, als het maar geld oplevert natuurlijk. Maar zo is het dus niet.

Geen winstoogmerk

Ik ontdekte dat blooming geen winstoogmerk heeft. Dus het geld dat overblijft nadat alle kosten van de bedrijfsvoering zijn betaald en de medewerkers hun salaris hebben gekregen (wat natuurlijk best een groot deel van alle opbrengsten is hoor, dat wel) verdwijnt in niemands zak. Dat geld gaat naar de blooming stichting. De stichting geeft dat geld aan maatschappelijke  projecten in de regio. Toen ik daar bij stilstond, bedacht ik dat je dat in allerlei details ervaart. Als gast heb ik hier altijd het gevoel dat winst maken hier niet het hoogste doel is.

Voorbeeld. Toen mijn vriendin na een heerlijk diner in het hotel zei dat ze eigenlijk nog wel een dessert zou lusten maar dat ze in dat geval onverstandig veel zou eten, kwam er gewoon een extra schoteltje met koekjes en chocolade bij de koffie op tafel. Zo kon ze binnen haar grenzen toch aan haar zoete trek tegemoet komen. Het is exemplarisch voor hoe blooming met zijn gasten omgaat.

Duurzaam en maatschappelijk verantwoorde catering

Dat eten is trouwens niet alleen voortreffelijk van smaak maar ook van goede komaf. Blooming werkt met leveranciers die duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Het heerlijke brood van Fermento (ja ook een selectie lekker brood voor de glutenvrije mens!), de koffie en thee van Peeze. De biologisch geteelde groenten, kruiden, fruit en bloemen komen uit de eigen Hoftuin, waar deelnemers van zorginstelling Scorlewald zaaien, zorgen en oogsten.

Diepgeworteld MVO beleid

Hoe meer ik las, hoe beter ik begreep dat mijn liefde voor blooming niet op toevalligheden berust, maar op een uitgebreid MVO beleid dat diep geworteld is in de oorsprong en de intentie van de locatie. De drijfveer om mensen te laten groeien en maatschappelijk bij te dragen wordt uitgewerkt in elk facet van de organisatie. Een proces dat continue doorgaat.

‘Mooie bedrijfskleding’ zei ik tegen de dame achter de receptie. Van Ladress, meldde ze trots. Een label dat ik ken als populair maar ook prijzig, onder andere omdat de kleding verantwoord wordt gemaakt. Het label is aangesloten bij de Fairwear foundation. Die dingen.

Uit met de Pet

Voor zakelijke gasten heeft blooming de actie Het is uit met de Pet!  bedacht om een eind te maken aan de plastic petflessen bronwater bij vergaderingen. Elke zakelijke gast krijgt een Dopper die te vullen is met het  water uit de kraan dat dichtbij blooming in de duinen wordt gezuiverd. 

Informatie over de auteur

Locaties met Meerwaarde(n) | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Locaties met Meerwaarde(n) | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Ypendael 22
3743 AW
Baarn
Nederland

Content van deze auteur

Bij de pas geopende locatie De Groene Afslag krijg je vanzelf een groen humeur
Bovendonk inspireert en is ideal locatie voor meerdaagse bijeenkomsten
Kipster is een boerderij én eventlocatie met een verhaal
Congreshotel 50|50 Belmont geeft goed gevoel
Duurzaamheid en schenken aan een goed doel dragen bij aan een positieve eventervaring
Kiemkracht64 biedt nieuw perspectief op voedselvoorziening en landschapsinrichting
Top 3 meest populaire locaties met meerwaarde(n)
Locaties met Meerwaarde(N) gaat schenken aan goede doelen makkelijker maken
Natuur zit in de genen bij boutiquehotel Van Rossum
MVO beleid moet je ervaren
Hotel Abrona in Oudewater sluit aan bij Locaties met Meerwaarde(N)
Duurzaamheid speerpunt van natuurlocatie Dwingelderheem
De Vergaderie, voor persoonlijk en stijlvol vergaderen
Populaire locaties die je op tijd moet boeken
Hoge reviewscores voor IBN Vergadercentrum
Een bezoekje aan de NDSM werf is magisch!
Nationale Opera & Ballet is Locatie met Meerwaarde(n)
Waarom je beter af bent met een MENS locatie
OEI een KOEI...4 redenen waarom je bijeenkomst kunt organiseren op de boerderij
Waarom vergaderen in een huiselijke setting goed werkt
Komen jouw gasten met het OV naar je meeting?
Nieuwe locatie met meerwaarde: De Onthaasting in Amersfoort
Ontdek geheime locaties
Natuur is de meerwaarde van Kapellerput
Ga je mee naar zee? blooming nu ook Locatie met Meerwaarde(n)
Locaties Green.DNA ook op platform Locaties met Meerwaarde(n)
Nieuwe event- en vergaderlocatie voor de wijnliefhebber
Ontdek locaties met meer waarden in Brabant
Wat is er gebeurd met de hangbuikzwijntjes van de Boerinn?
Nu ook tips voor MVO eventorganisatie op locatiesmetmeerwaarde.nl
Wat je niet wist over Madurodam
Lang leve de file én de Polderij!
Als een locatie start vanuit een ideaal
Met meer waarden meer glans
Hotspot voor sociaal ondernemerschap
Voeg cultuurhistorie toe aan je evenement
Duurzaam betekent ook: niet duur
Locatie van Eigen Regie Compagnie wil mensen verder helpen in hun ontwikkeling
Locaties met Meerwaarde(n) schenkt ruim 700 euro aan goede doelen
Cultureel erfgoed De IJsselstroom blijft behouden
Bij de Impact Hub draait het om sociale impact en duurzame vernieuwing
Better Meetings, sfeervol vergaderen en bijdragen aan wereldwijde sociale innovatie
Art Centre Delft combineert kunst, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid met geweldige natuurbeleving
Vergaderen met een verhaal; ontdek de Ceuvel in Amsterdam
Een evenement met social return
Buitengoed Gelderse Waarden is Locatie met Meerwaarde(n)
Het MVO gevoel