Mijn collega komt zo bij u?



Te weinig personeel is een oorzaak voor oplopende wachttijden. Het speelt in diverse sectoren, ook in de horeca. Je vindt het niet leuk om lang te moeten wachten op een eerste contact, op de menukaart, op je bestelling of op de rekening. Zelfs het legendarische “mijn collega komt zo bij u” ontbreekt als ze je niet eens aankijken. Het personeelstekort dwingt tot efficiencymaatregelen en slimme oplossingen. Een paar suggesties van een betrokken leek. 

Ervaren medewerkers 
Zoek in reviews op ‘goede bediening’ en ga eens kijken hoe succesvolle collega’s het aanpakken. Vaak hebben ze meer, oudere en ervaren medewerkers. Die goed 
kunnen multi-tasken, de gast adviseren, nooit met lege handen lopen en steeds rondkijken. Met hun ervaring verdienen ze zich dubbel en dwars terug door betere recensies, een hogere efficiency, hogere omzet en meer terugkerende klanten. 

Six Sigma
Leer logistiek van een fabriek, zonder er zelf een te worden natuurlijk. Je hoeft geen hijgerige Amerikaanse vreetschuur te worden om toch de logistieke processen vlotjes te laten verlopen. Kijk eens hoe in productiehallen en magazijnen ‘Six Sigma’ en ‘Lean Management’ helpen om materiaal- en tijdverspilling te beperken. Soms worden doorlooptijden en het aantal handelingen met tientallen procenten gereduceerd. Alleen al met handheld bestel- en betaalkastjes kun je de processen aangenaam bespoedigen. 

Zelfbediening
Een alerte en vriendelijke bediening heeft natuurlijk een strategische waarde in een restaurant. Maar toch kunnen er best wat verfijnde vormen van zelfbediening ingezet worden. In een ontbijtzaal is het normaal dat je voor een extra broodje of glaasje jus opstaat, tot op zekere hoogte zou dat ook kunnen bij diners. Vertel gasten wat ze desgewenst zelf kunnen (bij)halen. Zet de bestelde wijn als fles op tafel, zet er een fles mineraalwater bij en reken af wat de gast er zelf van genomen heeft. Ik zag bij Downtown Gourmet Market in Eindhoven dat gasten alles ook via een app kunnen bestellen als ze willen. Een ontwikkeling die zeker in opmars is. 

Triage
Kijk eens hoe ziekenhuizen op de Spoedeisende Hulp de methodiek van ‘Triage’ toepassen. Eén ervaren kracht beoordeelt op ieder moment wie het eerst geholpen moet worden. Dit gaat dus voorbij aan het eerlijke maar risicovolle of inefficiënte ‘first-in-first-out’. Mutatis mutandis voor de horeca: bepaal zowel tactisch als ter plekke wie of wat haast heeft en omzet- of klachtgevoelig is. De een is blij met een lange avond van verwennerij, de ander wil beslist snel en zonder knipmessenbediening weer spoedig buiten staan. Misschien passen ervaren medewerkers zelf wel onbewust een vorm van triage toe, maar het is toch een interessant management- onderwerp om te bespreken. Want één ding is zeker, voor niemand is het leuk als een extra wijntje of portie frietjes zo lang op zich laat wachten dat het als mosterd na de maaltijd komt.


Ton Soons, directeur Vergaderhamers, hèt kwaliteitslabel voor de congres- en vergadermarkt.
Reageren? Schrijf naar info@vergaderhamers.nl


 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Ton Soons

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement