Rotterdam blijft groeien als trekpleister voor toeristen, bedrijven en bewoners



Rotterdam blijft groeien als toeristische trekpleister en als vestigingsstad voor nieuwe bedrijven en bewoners. De Maasstad zag het aantal hotelovernachtingen in 2015 met 6% groeien ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal nieuwe buitenlandse projectinvesteerders dat zich in de stad vestigde, steeg in 2015 naar 65. Dat blijkt uit de jaarcijfers die stadspromotor Rotterdam Partners vandaag publiceert.

Rotterdam, eind vorig jaar door Lonely Planet nog uitgeroepen tot ‘Best in Travel City 2016’ ziet de toeristische cijfers daarmee nu al meer dan 5 jaar op rij groeien. De stad trok vorig jaar  969.000 hotelgasten die samen goed waren voor bijna 1,6 miljoen hotelovernachtingen. De hotelcijfers laten zien dat de meeste gasten  uit Nederland (55%) komen. Van de buitenlandse bezoekers komen de meesten uit Duitsland (7%), Groot-Brittannië (7%) en België (5%), zo blijkt uit de voorlopige CBS-cijfers.

Naast de hotels profiteerden ook de attracties van het groeiend toerisme. Gezamenlijk noteerden zij in 2015 3,25 miljoen bezoeken, een stijging van 6% ten opzichte van het jaar ervoor. De top drie van meest populaire (betaalde) attracties bestond ook in 2015 uit Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast. De musea waren in 2015 goed voor 1,02 miljoen bezoeken, net zo veel als het jaar ervoor. Museum Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en Maritiem Museum behoorden tot de meest populaire musea.
De toename van het toerisme was ook zichtbaar bij de stadsbezoekerscentra van Rotterdam Info aan de Coolsingel en op Rotterdam Centraal. Gezamenlijk werden hier 460.000 bezoekers op weg geholpen, 42.000 meer dan in 2014.

Bedrijven
De Rotterdamse economie profiteerde in 2015 eveneens van een toenemende bedrijvigheid. In 2015 zijn er in totaal 65 buitenlandse investeringsprojecten aangetrokken of uitgebreid in de regio, een stijging van 25 ten opzichte van het jaar ervoor. Hiervan is Rotterdam Partners bij 39 investeringsprojecten zeer nauw betrokken geweest. De goede fysieke en digitale connectiviteit maken de regio Rotterdam een aantrekkelijke locatie voor buitenlandse bedrijven. In 2015 trok de regio 7 nieuwe buitenlandse hoofdkantoren aan waaronder het Europese hoofdkantoor van ZPMC. Daarnaast blijven distributie- en servicecentra en marketing- en saleskantoren onverminderd sterk vertegenwoordigd in de regio. De komst van de 39 bedrijven levert Rotterdam de komende drie jaar 1.262 directe arbeidsplaatsen en ruim 2.000 indirecte banen op. En een investering van 65 miljoen euro in de regionale economie. Tevens zorgden de buitenlandse bedrijven voor een in gebruik name van ruim 13.000 vierkante meters in leegstaande panden in de regio.

De meeste investeringsprojecten kwamen ook in 2015 vanuit Azië. Onder hen bevonden zich bedrijven als dronefabrikant DJI, EZRA, ZENER Maritime Solutions, Daiwa Kasei en WR Fibers. Het aantal bedrijven uit de Verenigde Staten nam in 2015 toe ten opzichte van het jaar ervoor: er vestigden zich 6 nieuwe bedrijven in 2015, waaronder CIC, Apprenda en Tendril.
 
(Internationale) bewoners
Rotterdam is steeds meer in trek bij internationaal talent waaronder kennismigranten. In 2015 vestigden zich bijna 1000 kennismigranten met hun gezin in de regio Rotterdam. Ook in eigen land was Rotterdam als woonstad populair. Binnen Nederland verhuisden meer mensen naar Rotterdam dan naar de andere grote steden.

Maarten Struijvenberg, wethouder werkgelegenheid en economie:
“Deze positieve cijfers bevestigen dat we als Rotterdam iets te bieden hebben, of het nou gaat om investeren, zaken doen of een vrijetijdsbezoek. Het is voor de economie van belang dat we blijven werken aan een aantrekkelijk vestigings- en investeringsklimaat. Rotterdam heeft de banen en de investeringen die de komst van toerisme en bedrijven oplevert hard nodig.”

Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners:
“De stijgende cijfers laten zien dat Rotterdam haar internationale positieve imago nog steeds weet uit te bouwen. De eerste signalen voor 2016 zijn eveneens positief. Internationaal zet Rotterdam zich momenteel steeds nadrukkelijker op de kaart als creatieve, innovatieve stad, waar bezoekers dit jaar  kunnen wandelen over drijvende eilanden gemaakt van gerecycled plastic. En waar potentiële nieuwe investeerders en bedrijven een sterk verbonden ecosysteem aantreffen waarbinnen innovaties worden ontwikkeld, getest en gemaakt.”

Erik de Wit, voorzitter Rotterdamse Hotelcombinatie:
“Zes procent meer hotelovernachtingen is fantastisch nieuws. Het aantrekkend toerisme zorgt er voor dat de kamertarieven van de 3,4 en 5 sterrenhotels weer in de lift zitten. Maar met een gemiddelde hotelkamerprijs in Rotterdam van zo’n 88 euro zitten we nog lang niet aan het marktconform niveau. In de hotels zien we nu vooral het weekendtoerisme een vlucht omhoog nemen. De gezamenlijke uitdaging die we hebben is om ook het meerdaags zakelijk toerisme en het congresbezoek aan Rotterdam te stimuleren om zo ook de hotelbezetting doordeweeks te verbeteren.” 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement