Trends volgens Ingrid Rip: Community building en de kracht van inhoud



 

Elk jaar brengt de vakpers in binnen- en buitenland nieuwe trends in kaart, maar hoe hangen deze samen? Veel ontwikkelingen zijn met elkaar verweven en bieden in samenhang meer inzicht en maakt versnelling mogelijk. Daarom kijk ik breed naar trends; van digitalisering, tech en AI tot impact maken, experiences, personalisatie, community building, welzijn en authenticiteit. Mijn analyse is gebaseerd op artikelen, trendrapporten (zoals Skift en Eventex), extra research, eigen ervaringen en inspirerende gesprekken met experts zoals Desiree Hoving, dagvoorzitter met een achtergrond in de wetenschapsjournalistiek, Niels Oostenrijk, gepassioneerd event-tech expert van DKB Audiovisual, de bevlogen Sonja Schaefers van Beau & XR Events en Mariëlle den Hertog, trouble shootende interim-manager. Samen schetsen we een beeld van wat de toekomst kan brengen.


Er is veel mogelijk als je een programma wilt ontwikkelen dat helpt bij het bouwen van een community. Vooral belangrijk is dat je bewust kiest! Wat ga je, hoe en waarom doen? Hoe krijg je de juiste mensen in de zaal die actief meedoen? Als mensen actief betrokken zijn, ontstaat er iets groters. Iets dat bijdraagt aan echte verandering (check ook mijn tweede artikel over transformatie). Community building is trouwens een trend die al even meegaat, zo vertelt ook Sonja.

Sociale binding door middel van events

Die wens tot het bouwen van communities horen we veel, maar komt nog niet altijd lekker van de grond. Volgens Sonja hebben events een belangrijke rol: "Met events zet je mensen in hun kracht. Je creëert een systeem op basis van gedeelde interesses, behoeften en een bepaalde levensstijl."

Een event is een veilige plek waar mensen kennis delen, leren, geïnspireerd raken én durven experimenteren. Maar om een gemeenschap te vormen, is dat niet genoeg. Alleen een warm gevoel is niet hetzelfde als structurele verbondenheid. Wil je een duurzaam ecosysteem bouwen, dan vraagt dat om regelmatig onderhoud en met beleid.

Dat begint bij een heldere stip op de horizon. Binnen het Event Design Collective is dat onderdeel van "design to change, elevating abilities to look and act beyond the now." Het gaat niet om het event - dat is slechts het middel - maar vooral om wat je met en voor stakeholders wilt bereiken op de lange termijn. En die weg kun je heel bewust stap voor stap ontwerpen.

Actief bijdragen is cruciaal

Mariëlle wijst op het belang van techno-logie, personalisatie en slimme bijsturing om deelnemers langer betrokken te houden. Die verbondenheid leidt niet alleen tot intensievere samenwerking, maar zorgt ook voor sense of belonging. "Want je wilt niet alleen ergens bij horen, je wilt ook ergens aan bijdragen, toch?", aldus Mariëlle. Dat wordt ook duidelijk als zij onze gedeelde ervaring noemt met MPI. Een eventfamilie waar je samen leert, groeit en af en toe een spiegel voorgehouden krijgt. "Je moet op elkaar kunnen bouwen", zegt Mariëlle. "Dan is het een waardevolle community."

De kracht van het samen doen

Wanneer voegt een event écht iets toe aan een community? Alles moet kloppen en daarvoor moet je als initiatiefnemer weten wat er leeft bij je stakeholders. Je moet de juiste mensen bijeenbrengen en ze in hun kracht zetten door samen het juiste programma te ontwikkelen. Niet eenmalig dus, maar bij voorkeur in een serie van events zodat je samen toewerkt naar het realiseren van dat punt op de horizon. Juist die kracht van samenwerking op lange termijn is sterk.

Desiree spreekt als dagvoorzitter deelnemers actief aan op die verbinding: "Jullie hebben elkaar nodig om X te weeg te brengen." Als je alle ideeën die er rondom het centrale onderwerp leven bundelt, help je de community vooruit. "Sluit het event dan ook niet alleen af met een 'bedankt', maar met een gezamenlijk 'wat gaan we nu doen?'. Bijvoorbeeld een gezamenlijke belofte, actieplan of vervolgdatum. Geef de community iets tastbaars om op voort te bouwen", aldus Desiree.

Maar eerlijk is eerlijk, het is lastig: veel mensen blijven op de achtergrond. Slechts een kleine groep draagt actief inhoudelijk bij. Ik herken mezelf daar ook wel in. Ik volg enthousiast diverse communities, maar ik kan niet overal tegelijk energie insteken. Dat is geen onwil maar kwestie van prioriteit.

Toepasbare inhoud creëert kansen

De stap van community naar inhoud is snel gemaakt. Sterker nog: inhoud is vaak de brug. Maar dan moet je dus weten waar de behoefte ligt en dat is lang niet altijd wat jouw opdrachtgever in gedachten heeft. Inhoud blijft superbelangrijk maar in mijn gesprek met Desiree kwamen we tot een nieuwe nuance: het gaat vooral om de toepasbaarheid van die inhoud.

Als je binnen een ecosysteem samenwerkt, wordt het eenvoudiger om samen oplossingen te ontwikkelen voor vraagstukken. Nieuwe kennis leidt tot andere ideeën, andere ideeën tot nieuwe toepassingen en iedereen herkent ineens diens rol in dat grotere geheel. Dus creëer samen een programma dat de stakeholders biedt wat ze nodig hebben om pijnen te verlichten en dromen waar te maken.

In mijn vorige artikel schreef ik al over het belang van afwisseling: luisteren, toepassen in een interactieve sessie, ervaren. Veel mensen houden ervan om te sparren over hoe ze nieuwe kennis kunnen toepassen. Als je iets begrijpt, verandert dat je perspectief en daarmee je gedrag, wat voor impact zorgt. Het is fijn om met concrete vervolgstappen naar huis te gaan, toch?! Co-creatie zorgt voor een ervaring die mensen bijblijft én het verstevigt verbindingen, los van alle resultaten: community dus!
 

Ik ben Ingrid Rip en al 33 jaar gedreven door de kracht van events en menselijke ontwikkeling. Als zelfstandig professional help ik organisaties om events effectief in te zetten als hefboom voor langdurige verandering. Mijn focus ligt op het ontwikkelen van een doordachte aanpak waarmee events niet alleen impact maken op het moment zelf, maar ook op de lange termijn bijdragen aan groei en transformatie.

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Ingrid Rip trends community building Sonja Schaefers Mariëlle den Hertog Desirée Hoving
Algemene voorwaarden | privacy statement