Vier succesvolle events voor een bijzonder bedrijf



 

Familiebedrijven hebben vaak een goede continuïteit en een trots medewerkersbestand. Dat geldt ook zeker voor Nemag, dat in 2024 diens honderdjarig bestaan vierde. LUSH Events en Communicatie mocht voor dit jubileumjaar diverse evenementen organiseren.

Fotografie: Danja Vermeulen


Machinefabrikant Nemag in Zierikzee ontwikkelt en produceert grijpers die in havens over de hele wereld worden gebruikt om scheepsladingen te lossen. Met het jubileum in september 2024 wilde de directie groot uitpakken. Op voordracht van een zakenrelatie nodigde Nemag onder andere LUSH Events en Communicatie uit om een pitch te doen. "Een pitch maken die aanslaat, is toch altijd een uitdaging", vertelt Pauline Verhagen. "Voordat je het dna van een bedrijf goed kent, ben je al snel een aantal gesprekken verder. Uiteindelijk koos de directie voor ons omdat we met ons voorstel net wat creatiever waren en de events rondom het honderdjarig bestaan net wat meer hadden ingekleed. Ook de persoonlijke klik was een doorslaggevende factor."



Briefing en budget

Na het winnen van de pitch ging in april 2023 de projectgroep van start. Pauline: "Nemag had een goede briefing opgesteld en het budget bepaald. De directieleden wilden een aantal evenementen laten organiseren waarbij een aantal elementen aan bod moest komen. Ook waren ze al bezig met hoe zij hun eigen bran-ding mee konden nemen in deze events. Ze wisten dus goed wat ze wilden, maar gaven ook ons de vrijheid om dingen in te brengen en mee te denken in de merkbeleving."

Belangrijke elementen waren het familiebedrijf, het internationale afzetgebied, het betrekken van de personeelsleden bij het jubileum en het neerzetten van Nemag als een solide en kwalitatief hoogstaand bedrijf. "Het jubileumjaar bestond uit een klantendag voor internationale genodigden en twee evenementen en een incentive naar Winterberg voor de medewerkers. Bij alle events stond de slogan 'Passion for Performance' centraal en dat kwam ook terug in de branding. De kick-off van het jubileumjaar was de oplevering van het nieuwe pand in november 2023, met aansluitend een kijkmiddag voor de familieleden van de medewerkers. Tijdens dit eerste event konden we als evenementenbureau zelf ervaren welke standaard de opdrachtgever hanteerde. Het gaf eveneens een goed beeld van hoe de samenwerking zou gaan verlopen. Bijkomend voordeel van een langer traject is dat je steeds beter op elkaar inspeelt, in tegenstelling tot een eenmalig event."



Kalender

Gedurende het traject vonden er diverse communicatiemomenten plaats om de medewerkers nieuwsgierig en enthousiast te maken voor het jubileum. "In november 2023 lanceer-den we een kalender met de boodschap dat 2024 in het teken stond van het jubileum. Op deze kalender stond een aantal data met activiteiten. De datum voor de incentive stond er ook op, maar we verklapten toen nog niet wat de bestemming was. Samen met het kerstpakket kreeg iedereen een mooie rugzak met een bagagelabel en een qr-code. Deze kon je scannen en dan kreeg je tips zoals een paklijst. In februari ontvingen de medewerkers een kledingpakket zodat zij allemaal in dezelfde jas naar Winterberg konden afreizen. De directie snapte zelf heel goed dat ook deze kleine aspecten maken dat mensen graag bij een bedrijf werken." De driedaagse incentive organiseerde LUSH samen met een partner. "De medewerkers konden kiezen uit diverse activiteiten zoals e-biken, rodelen en mountainkarten."

Productiehal paraat

Voor september 2024 stonden de laatste twee evenementen gepland. "Op vrijdag 27 september vond de klantendag plaats en zaterdag 28 september was er een familiedag met aansluitend een open dag voor lokale geïnteresseerden. Beide dagen vonden plaats in de productiehal van Nemag. De woensdag ervoor hadden de productiemanager en de personeelsleden de hal leeggemaakt en opgeruimd zodat we het materiaal erin konden rijden. Dat leegmaken was nog best een klus als je bedenkt dat er grijpers van 22 ton worden geproduceerd. Gelukkig hadden we flink wat credits opgebouwd tijdens de reis naar Winterberg. Bovendien wilde iedereen graag meehelpen om het bedrijf zo goed mogelijk te presenteren, zeker voor de open dag voor familie, vrienden en kennissen."



Balkenende als spreker

Ook tijdens de klantendag stond de slogan Passion for Performance centraal. "Samen met de creatief regisseur hebben we gekeken hoe we dit het beste konden overbrengen. Nu is de productielocatie al best indrukwekkend met grijpers van zes meter hoog. Deze stonden verspreid in de hal en werden door de techniekleverancier extra mooi uitgelicht. In het eerste idee hadden we een openingspoort bedacht met een grijper. Nemag heeft hiervoor speciaal een grijper in de branding van het jubileumjaar gemaakt die we hiervoor hebben gebruikt. Verder was de branding tot in de puntjes uitgevoerd, van signing tot servetjes, bierviltjes en zelfs de broodjes. Het programma zelf was Engelstalig aangezien de meeste klanten uit het buitenland kwamen. Na de openingsact van Word Wizard heette de directie iedereen welkom met een terugblik op het honderdjarig bestaan en een vooruitblik. Er waren diverse sprekers, waaronder een hoogleraar van de TU Delft die vertelde over de ontwikkelingen binnen het vakgebied van Nemag. Oud-premier Jan-Peter Balkenende sprak over familiebedrijven, hun functioneren en de focus op duurzaamheid. Een bevriende ondernemer en producent van een veelgeprezen en kwalitatief hoogstaande sojasaus vertelde over diens eigen passie voor ondernemen. Alles had een link met de titel van het programma 'Passion for Performance'. Dagvoorzitter Michel Loeve leidde alles in goede banen. Voorafgaand aan het programma konden de klanten door de productielocatie lopen en workshops volgen, waarbij de specialisten van Nemag vertelden over de nieuwste ontwikkelingen rondom de producten. Ook konden de klanten netwerken met mensen uit de branche."



Familiedag

Tijdens de familiedag op zaterdag lag de focus meer op entertainment. Pauline: "Twee ludieke gastheren heetten iedereen welkom. Het programma werd eveneens door Word Wizard afgetrapt. Dagvoorzitter Michel Loeve ging in gesprek met de directieleden. Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de provincie Zeeland, feliciteerde de directie en de personeelsleden met het jubileum. Daarnaast werd er teruggeblikt met foto's en een compilatievideo van de reis naar Winterberg en hielden we een quiz over wie het meeste over Nemag wist. 's Middags vond de open dag plaats in de kantoren en de productiehal. Er waren verschillende activiteiten voor de bezoekers en hun kinderen, zoals schminken, kleuren, speurtochten en graffiti spuiten, en attracties zoals een draaimolen en een springkussen. De verschillende video's over Nemag werden goed bekeken. Ook hadden we een hoek ingericht met informatie over werken bij Nemag. We hadden verwacht dat mensen na een half uur wel klaar zouden zijn, maar iedereen bleef zeker twee uur hangen. Uiteindelijk trok de open dag 1200 bezoekers."

Loslaten

Pauline kijkt tevreden op het event terug. "Natuurlijk houd je altijd uitdagingen, zoals niet te veel uit budget lopen. Zeker als je een enthousiaste opdrachtgever hebt, moet je duidelijk communiceren dat meer geld uitgeven aan het ene betekent dat er minder geld is voor het andere. De samenwerking is heel goed verlopen. De directie gaf na afloop terug dat ze alles los konden laten en van de evenementen konden genieten. Dan weet je dat je het als evenementenbureau goed hebt gedaan."

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: LUSH Events en Communicatie Pauline Verhagen Nemag jubileumevent Incentive Open Dag
Algemene voorwaarden | privacy statement