Wat brengt 2025?



Wat gaat het nieuwe jaar brengen? Welke thema's zouden wat meer aandacht moeten krijgen? Meeting Magazine vroeg enkele spelers in de branche naar hun mening. Ben jij het ermee eens, of juist niet?


Ineke Derksen, IENVENT

"Ik merkte dat veel bedrijven het jaarlijkse bedrijfsuitje, incentive of event al in 2024 voor 2025 vast wilden leggen. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Ik vind dit een positieve ontwikkeling. Ook de partners waar ik mee samenwerk in het buitenland, constateerden deze trend."


Ingrid Rip, RREM en certified event designer

Goed naar elkaar luisteren

"Mijn wens is dat mensen goed naar elkaar gaan luisteren, en niet alleen in ons vak. Als je goed luistert om oprecht te begrijpen wat iemand wil, als je nieuwsgierig bent naar de waarom en waar dat aan bij moet dragen, dan zal dit voor meer kennis en begrip zorgen.

Alleen met kennis over jouw opdrachtgever en zijn/haar stakeholders en begrip over wat zij willen bereiken en waar ze tegenaan lopen, zullen mensen zich herkennen en erkend voelen waardoor wederzijds respect groeit. Respect zorgt op diens beurt ervoor dat mensen nog beter gaan luisteren en eerder geneigd zijn nieuwe ideeën te omarmen, omdat met respect geloofwaardigheid groeit en er ruimte ontstaat voor verandering. Dat is niet iets dat je kunt afdwingen, dat is iets dat groeit wanneer je voelt dat je serieus wordt genomen... ook in events.

Ik wens iedereen een luisterrijk 2025!"


Marianne Kuiper, Efficient Hotel Partner/Music Meeting Lounge

Toename van consultants in de hospitalitybranche

"Het afgelopen jaar zagen we een opvallende ontwikkeling in de hospitalitybranche; een groeiend aantal professionals dat de overstap maakt van hun vaste baan naar hun eigen consultancy. Deze trend, die zich in 2025 naar verwachting explosief zal voortzetten, is een rechtstreeks gevolg van structurele uitdagingen in de sector na de coronacrisis.

De coronacrisis heeft de hospitalitybranche zwaar geraakt. Terwijl de vraag herstelt, kampen hotels en evenementenlocaties met een tekort aan competente medewerkers. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend: onderbezetting, gebrekkige begeleiding van nieuw personeel en een dalende kwaliteit van dienstverlening.

Het inhuren van consultants wordt steeds vaker gezien als een effectieve oplossing om deze problemen het hoofd te bieden. Niet alleen bieden zij strategisch en commercieel advies, maar ook praktische begeleiding bij het verbeteren van de gastvrijheid. Dit is van groot belang in een tijd waarin de verwachtingen van gasten hoger liggen dan ooit.

Het beeld van consultants is in de hospitalitybranche lange tijd negatief geweest. Rapporten vol theoretisch advies belandden vaak ongebruikt in de la, omdat ze niet aansloten bij de dagelijkse praktijk. Met consultants die uit de branche komen, verandert dit beeld.

Immers deze consultants zijn zelf voormalig hotelprofessionals. Zij kennen de branche door en door en begrijpen waar de schoen wringt. Hun adviezen zijn haalbaar en gericht op direct resultaat. Door hun ervaring weten ze bovendien hoe ze teams kunnen inspireren en activeren, een vaardigheid die essentieel is in een tijd van personeelstekorten en hoge werkdruk."

 

Maarten Schram, directeur IDEA

Belangrijke ontwikkelingen op drie vlakken

"De toenemende complexiteit van het instrument 'live communicatie' creëert middels nieuwe technologieën en innovaties kansen om events effectiever in te zetten en bereik en impact verder te vergroten. Anderzijds neemt vanwege diezelfde complexiteit de behoefte aan houvast in kwaliteit en het borgen daarvan toe. Iets dat we duidelijk terugzien in de vraag naar certificering en kwaliteitsrichtlijnen. Een ontwikkeling die aansluit bij de herpositionering van het IDEA-keurmerk dat voor ons op de agenda staat in 2025.

Een tweede ontwikkeling is het vinden, binden en behouden van talent voor onze branche. Wij zien via onze partner hogescholen en onze NextGen adviesraad Jong IDEA gelukkig volop animo voor de relevante opleidingen, maar we zien ook verschuivingen in portfolio's van opleidingen. Interessant en goed om de vinger aan de pols te houden en waar mogelijk betrokken te zijn bij de ontwikkeling daarvan. Ook het delen van mooi en sterk werk, bijvoorbeeld middels (internationale) awards, is daarin belangrijk.

Tot slot natuurlijk het brede thema duurzaamheid. Op dit vlak gebeurt er ontzettend veel. We zitten in een transitiefase waarbij onze sector een belangrijke rol kan vervullen. Door het bereik dat we hebben met onze events; vertellen over de uitdagingen die we te overbruggen hebben, delen van verhalen en meenemen van doelgroepen in gedachtegoed hierover. Ook het experimenteren, leren en innoveren in het microklimaat dat we telkens met een event creëren, is een kans en draagt bij aan versnelling op dit brede thema.

 

René Pouwelse, event-regisseur/showcaller

Menselijkheid boven technologie

"We worden al jaren bestookt met AI. Elke dag komen er nieuwe technieken die ons moeten helpen en dat ook vaak doen. Maar evenementen organiseren is toch vooral mensenwerk. Het bij elkaar brengen, verbinden en impactvolle momenten laten beleven is iets dat ons uniek maakt. Het is geen exacte wetenschap, maar vaak gebaseerd op gevoel.

Eventprofessionals zijn gepassioneerde mensen die graag de passie in anderen naar boven halen. En dat doen we vooral door menselijke interactie. Laten we dat in 2025 optimaal benutten. Zelfs ChatGPT is het daarmee eens, getuige het antwoord op mijn vraag: 'Vertel me waarom we in 2025 weer meer naar de menselijke kant moeten kijken en minder moeten vertrouwen op artificial intelligence?'

AI mist empathie, nuance en het vermogen om écht betekenisvolle interacties te creëren. In een wereld die steeds digitaler wordt, ontstaat er juist meer behoefte aan persoonlijk contact, creativiteit en ethisch bewustzijn - kwaliteiten die alleen mensen kunnen bieden. Denk aan zorg, onderwijs en klantrelaties (lees evenementen); deze domeinen floreren door het menselijk vermogen om te luisteren, aan te voelen en te verbinden. Door te focussen op de menselijke kant, versterken we onze unieke rol in een technologisch landschap dat ons snel probeert in te halen.

Laten we AI benutten als wat het is: een tool die ons ondersteunt, maar ons nooit mag definiëren. Door bewust te kiezen voor menselijkheid in 2025, bouwen we aan een wereld waarin technologie ons versterkt zonder onze essentie te verdringen.

Ik wens iedereen een menselijk 2025!"


Dineke Philipse, verenigingsmanager CLC-VECTA

2025: samenwerking tot kunst te verheffen

"Als evenementenbranche hebben we het in ons om impact te maken, waardevolle belevingen te creëren, te inspireren en maatschappelijke relevantie te bieden. Ook op uitdagende thema's en onderwerpen als toegankelijkheid en inclusie en duurzaamheid dragen we ons steentje bij. En toch, hoewel we als branche grote stappen maken en ik veel nieuwe en mooie initiatieven zie ontstaan, zijn er tegelijkertijd ook nog veel kansen.

Ik ben er van overtuigd dat de sleutel voor een duurzamere en toekomstbestendige evenementenbranche ligt in samenwerking. Door met alle partijen in de keten, locaties, organisatoren en toeleveranciers, vanuit een gedeelde waarde en visie samen te werken. Wanneer ondernemers samen optrekken, ontstaat er een keten van bewustwording.

Dat begint met het delen van kennis. Van innovatieve materialen tot efficiënte logistieke oplossingen; als we leren van elkaar en elkaar inspireren, ontstaan nieuwe concepten, producten en efficiëntere processen.

Maar de basis van een goede samenwerking is investeren in een oprechte verbinding met elkaar. In een branche die draait om verbinding, hoop ik dat 2025 het jaar wordt waarin we diezelfde verbinding nog meer kunnen toepassen op hoe we werken met elkaar. Want samen, door onze krachten te bundelen, kunnen we echt verschil maken en nog meer duurzame impact maken.

Laten we in 2025 samenwerking tot kunst verheffen."


 

Trends voor 2025

1. Terug naar de basis

Gericht op de hotelgasten die verlangen naar oprechte aandacht en persoonlijke service; steeds meer hotelketens realiseren zich dat echte gastvrijheid begint met het zien van de gast als individu en niet als kamernummer.

2. Specialisatie en niche-expertise

Specifieke thema's zoals revenue management, duurzaamheid, digitale transformatie en AI.

3. Hospitalitytraining als kernfocus

Gericht op het trainen in gastvrijheid en communicatie.

4. Boeien, binden en behouden

Gericht op het terugdringen van personeelsverloop.

5. Datagedreven aanpak

Gericht op analyse van gastbeoordelingen.


Image by LensPulse from Pixabay
 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Ineke Derksen IENVENT Marianne Kuiper Efficient Hotel Partner Music Meeting Lounge Dineke Philipse CLC-VECTA Maarten Schram IDEA Rene Pouwelse Ingrid Rip
Algemene voorwaarden | privacy statement