Zakelijke events door de ogen van de nieuwe generatie



 

De nieuwe generatie activeren en beter betrekken bij (kennis)evenementen is uitdagend. In een reeks artikelen duik ik dieper naar de behoeften van de next generation binnen de evenementbranche. Mijn doel is jong en oud te inspireren, hun perspectief eens te veranderen en mogelijk zelfs de aanpak te heroverwegen. Door verandering te omarmen, kunnen we een dynamische en inclusieve evenementenindustrie creëren die relevant blijft voor de toekomst.

Tekst: Ingrid Rip


Kracht van een ander perspectief

Ik werk graag met (bijna) professionals met een ander perspectief; een unieke kijk op zaken en onbevangen ten opzichte van nieuwe ideeën. Dit geeft mij waardevolle inzichten die ik gebruik om mijn werk te verbeteren. Helaas wordt ons brein niet zo blij van verandering, wat het voor initiatiefnemers moeilijk maakt om verandering door te voeren, terwijl dat kan leiden tot oplossingen.

Jongeren van vandaag groeien op in een wereld die wordt gekenmerkt door constante verandering en technologische vooruitgang. Sociale media leiden hun denken, ze zijn gewend aan snelle communicatie en ze zijn visueel ingesteld. Verder speelt zingeving mee; ze doen niet graag iets zonder te weten waarom en dat begrijp ik goed. We leven in een tijd waar prestatiedruk groot is en de zorgen over de toekomst nog groter. Ondertussen gaan we door met wat we al decennia doen en sluiten met events niet meer goed aan bij de mindset van de Next Generation, hun levensstijl en interesses, dat is toch gek?

Zakelijk is weinig prikkelend

Ik start mijn zoektocht naar de behoeften van de next generation met een gesprek met Leia van Weers en Linda Jaspers, beiden student Leisure & Event Management aan Hogeschool InHolland, en hun docent Wendy de Jongh. We spitsen het onderwerp toe op zakelijke events. De kant van evenementen die niet erg trekt. De dames leggen uit dat het vooroordeel leeft dat zakelijke bijeenkomsten saai zijn. "Super strak en professioneel met weinig ruimte voor plezier." Dit zorgt ervoor dat de next generation dit deel van de markt skipt. Herkennen doe ik het wel. Er zijn veel bijeenkomsten waar sprake is van veel zenden, veel plenair en te weinig gedeelde ervaringen. Het speelt ook in hun opleiding. Wanneer ze een college met alleen zenden verwachten, haken studenten af. Concentratie en motivatie moeten geprikkeld worden en dat werkt dus niet met zenden en luisteren. Ook voor mij is een (kennis)event pas geslaagd als de leeropbrengst wordt verbonden met experiences. Deze zorgen ervoor dat het geleerde beter verankert en men met plezier terugdenkt aan die specifieke editie. Overigens is dat universeel en staat het los van generaties.

Hoge drempel

Als ik vraag wanneer ze zich wel zouden inschrijven, reageert Leia lachend: "Goody bags doen het goed bij onze generatie", en vervolgt dat de drempel om je überhaupt aan te melden voor een congres hoog is. De verwachtingen zijn negatief, het is onbekend terrein. Extra lastig is het als anderen ook niet gaan, deze groepsdruk help niet.

Wendy stelt een vervolgvraag: "Op basis van het huidige beeld en reputatie ga je niet, wat triggert je om het wel een keer te proberen?" Volgens Leia en Linda ligt het in eerste instantie heel erg aan taalgebruik en marketing. Als je in staat bent om het frame rondom zakelijke events te veranderen, het beeld kunt beïnvloeden en de doelgroep beter kunt bereiken. Door een sterke online aanwezigheid en de juiste boodschap over te brengen, kunnen we de Next Gen enthousiast maken.

Verder geven Leia en Linda mee dat het belangrijk is dat - naast het aanpassen van de marketing in taal, beeld en kanaal - ook de bijeenkomst zelf speelser en uniek wordt. De studenten merken op dat het zwaartepunt van communicatie verschuift. Was voorheen inhoud het belangrijkst, nu moet je ook veel aan die beleving doen. Dat start al heel vroeg in het traject als je kijkt naar de klantreis. We zullen met elkaar die brug moeten slaan tussen content en ervaren. Als dat lukt, kun je een gevoel van FOMO creëren.

Persoonlijk contact leggen - zeker op onbekend terrein - vinden velen spannend. Het zou daarom helpen als je samen met iemand naar een event gaat of de kans krijgt om vlak voor het event op een laagdrempelige manier kennis te maken met andere deelnemers. Dat geeft houvast en voelt veilig.

Veranderde mindset

Ik vraag me hardop af hoe je na je studie als eventprofessional het beste bij kunt blijven wat betreft het vakgebied. Is er een alternatief is voor congressen? De dames geven aan dat de afgelopen jaren de mindset erg veranderd is. Mensen gaan lekker na de studie werken. Zeker sinds de covid-pandemie is online makkelijker geworden. Ze pakken online een sessie mee, die ze op de achtergrond laten lopen of on-demand bekijken. De studietijd is niet meer de plek waar je vriendschappen voor het leven sluit. Mensen wonen vaak nog thuis en hebben minder tijd beschikbaar vanwege bijvoorbeeld reistijd. Leia en Linda geven aan dat ze dagelijks heel veel informatie moeten verwerken. Als Wendy dan het woord meerdaags congres noemt, zegt Linda: "Hoe dan? Er wordt zo veel tegelijkertijd van ons verwacht, het is echt een balanceeract." Eerlijk gezegd, in mijn beleving geldt dat voor iedereen. De grootste commitment van iedere persoon die aan een event deelneemt, is tijd. Daarom is het zo belangrijk om te kijken naar wat je aanbiedt in een event.

Wij moeten veel beter communiceren wat de waarde is van een event en dat geldt niet alleen voor de next generation. Je komt niet samen om kennis te delen, wel om samen oplossingen te zoeken en connecties te maken. Je wilt iets concreets mee naar huis nemen. Linda geeft een tip: "Geef mensen voor het evenement een korte online kennis-sessie. Die kunnen ze alvast verwerken en gebruiken om hun mening te vormen, zodat deelnemers er tijdens het live event mee aan de slag kunnen gaan en tot een oplossing kunnen komen." Het gebruik van apps of mobiel vindt zij niet persé nodig. Het beperkt je aandacht voor het hier en nu en het leggen van goed contact. Wel is het handig om te zien bijvoorbeeld wat er allemaal waar te doen is en als het echt een toevoeging heeft met een interactieve waarde.

Persoonlijke doelen

De Next Gen heeft wellicht andere verwachtingen en ervaringen, maar het behalen van persoonlijke doelen is niet veranderd. Kennisevents kunnen en moeten anders! Mijn eerste reactie: Ontwerp bewust met gewenste veranderingen voor ogen vanuit diverse perspectieven zodat het voor iedereen waardevol is. Korte, krachtige en sterke introducties helpt hen 'bij de les' te blijven, zodat ze daarna de diepte in kunnen. Interessante ervaringen delen, meer fun en samen uitdagingen tackelen tijdens een event in plaats van zendende sprekers op een toneel, spreekt gelukkig velen aan!

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Ingrid Rip

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement