Toegankelijkheid en inclusie: Met gastvrijheid de toegankelijkheid kosteloos verhogen



 

Fotografie: Katinka Tromp


In het vorige artikel ging ik in op de vraag: "Je geeft aan dat toegankelijkheid begint bij gastvrijheid en communicatie, hoe dan? Want ik zie als venue manager alleen maar kosten rondom toegankelijkheid." In dit artikel ga ik in op gastvrijheid.

Gastvrijheid is iets dat je ademt in de evenementensector. Iedere organisator en medewerker wil met gastvrijheid de customer journey zo perfect mogelijk maken. Hoe kunnen we gastvrijheid bieden aan mensen met een beperking zodat zij een betere gelijkwaardige beleving hebben? Het begint bij vooraf weten. Als je iets weet, dan kun je iets organiseren. In aanmeldformulieren vragen wij naar dieetwensen. Waarom stellen we deze vraag niet breder? Heeft u dieetwensen of mogelijk andere zaken waar wij rekening mee kunnen houden? Iemand met een beperking voelt zich dan gehoord en is sneller geneigd om in te vullen dat degene met een hulpmiddel komt. Dit in tegenstelling tot een apart mailtje sturen, dat extra moeite kost, meestal bij de verkeerde persoon terechtkomt en niet gastvrij is.

Op de dag zelf begint het event voor de bezoeker bij binnenkomst met de accreditatiebalie. Zie je iemand met een taststok zoeken, loop er even naar toe. Hetzelfde geldt voor iemand in bijvoorbeeld een rol-stoel die niet bij de accreditatiebalie kan. Dit kost jou een kleine moeite en is voor de bezoeker een groot gebaar.

Dan de koffie. Vraag jouw horecapersorneel om aan te bieden om drinken uit te serveren voor mensen die slechtziend zijn of een fysieke beperking hebben. Wanneer de bezoeker dit moet vragen, is dat vaak niet prettig omdat mensen zo zelfstandig mogelijk willen zijn en zich generen voor hun beperking. De ene persoon kan beter overweg met de beperking dan de andere persoon. Dit komt omdat acceptatie een proces is. De één is er mee geboren en de ander heeft iets gekregen door een ziekte of een ongeval en moet er nog mee leren leven.

Zorg in alle zalen voor een goede zichtplaats, ook voor rolstoelgebruikers. Laat hen onderdeel zijn van het publiek en leg bijvoorbeeld een zogenaamde rolstoelmat neer. Voor lopers regel je een stoel, een rolstoelgebruiker neemt zijn eigen stoel mee en heeft meestal geen plaats in de publieksvakken. Overleg met iemand die slechtziend is of die een hulphond heeft wat de beste plaats is. Maak ook plaats voor een gebarentolk.

Bovengenoemde zaken zijn allemaal dingen die je vanuit gastvrijheid kunt doen om een betere gelijkwaardige beleving te bieden. Wil je weten hoe toegankelijk en gastvrij jouw locatie is voor mensen met een beperking? Ga het zelf eens ervaren door een experience tour waarbij jij en je collega's in een rolstoel door de locatie rollen, met een taststok de weg proberen te vinden en proberen te netwerken als je slechthorend ben.


Marianne Dijkshoorn is zelf slecht ter been, organiseert events en maakte onbewust het eerste festival van Nederland toegankelijk (2008). Inmiddels houdt zij zich bezig met toetsen en certificeren van evenementenlocaties en spreekt over inclusie, diversiteit en toegankelijkheid. Tot slot schreef zij het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen'.

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Marianne Dijkshoorn

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement