KAAT&CO ontwikkelt jaarcampagne voor YaWorks



Het Amsterdamse IT-bedrijf YaWorks organiseert elk jaar een aantal interne events voor hun medewerkers. Dit jaar maken de events onderdeel uit van de speciale jubileumcampagne 'YaWorks is ON' dat KAAT&CO mocht ontwikkelen.

Fotografie: Emiel Hornman
 

YaWorks is gespecialiseerd in de digital backbone van Nederland. De organisatie heeft zo'n 200+ architecten en topspecialisten op het gebied van cloud, netwerken en datacenters. Om de binding met deze medewerkers te behouden, worden er elk jaar diverse interne events georganiseerd. Omdat YaWorks dit jaar 15 jaar bestaat, ging het bedrijf in 2022 op zoek naar een partner om een jaarcampagne te ontwikkelen waar deze events onderdeel van uitmaken. "YaWorks nodigde drie bureaus uit om zich voor te stellen en diens werkwijze toe te lichten", vertelt Anouk Stobbelaar van KAAT&CO. "Ze zochten een partner waarmee ze een klik voelen en die creativiteit kon toevoegen aan hun huidige interne communicatie. Zelf hebben we vooral veel vragen gesteld en geluisterd naar wie ze zijn en wat ze willen bereiken. Op basis van deze pitch zijn we gekozen."

Jaarcampagne

Om het bedrijf goed te leren kennen, organiseerde KAAT&CO een workshop waarvoor medewerkers van verschillende afdelingen binnen het bedrijf werden uitgenodigd. "Hier zijn vier verschillende persona's uitgekomen waarop de jaarcampagne is afgestemd. Het doel is om het hele jaar impact op en met iedereen te maken die bijdraagt aan het succes van YaWorks. De conceptboodschap die we vervolgens hebben ontwikkeld, heet 'YaWorks is ON'. Deze boodschap omvat verschillende aspecten: het zet de medewerkers van YaWorks in de spotlight, laat zien dat zij ervoor zorgen dat Nederland altijd 'ON-line' blijft, dat het bedrijf zelf compleet ON staat en klaar is voor de volgende stap."

ON-gevoel

Op dit moment worden voor de jaarcampagne 'YaWorks is ON' de puntjes op de i gezet. Er zullen vijftien interne events worden georganiseerd waar elk tussen de 100 en 200 personen aan zullen deelnemen. "We organiseren onder andere een festival, een familiedag, een incentive, een boottrip, kwartaalmeetings en een maandelijkse YaDoMiBo. Een deel van deze events organiseert YaWorks elk jaar al zelf. Wij zorgen ervoor dat met behulp van de jaarcampagne de events onderling verbonden worden en dat de medewerkers zich met de boodschap en het bedrijf verbonden voelen. Dit doen we door alle events te vangen onder het 'ON'-gevoel met de overkoepelende thema's celebration, appreciation en innovation. De afsluiting van het jubileumjaar staat in het teken van 'Keep ON going'."



Kick-off

Op 16 december vond de kick-off van het jubileumjaar plaats in het transformator-huis van de Westergasfabriek. "Voor dit event hebben we een video-animatie laten maken die via een 360-gradenprojectie werd getoond. Met deze projectie onder begeleiding van een passend muziekstuk en voice-over onderstreepten wij het ON-gevoel en maakte het veel mooie emoties los. Het gezamenlijk ontsteken van het decorstuk heeft het jubileumjaar visueel ON gezet. De 170 gasten genoten van een vijfgangendiner met diverse acts tussendoor als luchtacrobatiek. Het event werd afgesloten met een feest met een dj en de deelnemers konden ook hun kerstpakket meenemen."

Betrokkenheid

De geslaagde kick-off heeft de toon gezet voor de rest van de events. "We merkten na afloop van de kick-off een goede landing van de boodschap 'YaWorks is ON'. Op het bericht dat de directeur op LinkedIn plaatste met de boodschap 'We keep the digital society ON', kwamen veel reacties van medewerkers waarin werd gespeeld met het woord 'ON'. Dat gaf ons de bevestiging dat de boodschap is begrepen en wordt omarmd. Iedereen voelt zich verbonden en dat is precies wat YaWorks wil bereiken, want ook deze organisatie merkt dat het binden van mensen aan je organisatie belangrijker is dan ooit."

Verschil maken

Waarschijnlijk worden er in de loop van het jaar nog events aan het lijstje toegevoegd. Ook bij de invulling van deze extra events zullen Anouk en haar team elke stap toetsen aan de boodschap. "Het is aan KAAT&CO om de huidige en nieuwe events van YaWorks in verbinding te brengen met de concept boodschap 'YaWorks is ON'. Wanneer elke event past bij de campagne boodschap gaat de doelgroep het vanzelfsprekend voelen. Een event is een mooi en krachtig middel waar wij als agency veel liefde voor voelen. Maar het wordt pas krachtig als het een onderdeel van een campagne wordt. Dan krijg je de kans om de doelgroep te laten voelen waar het bedrijf voor staat."

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: KAAT&CO Evenementenbureau eventorganisatie event uitgelicht IDEA
Algemene voorwaarden | privacy statement