Wat we kunnen leren van Wimbledon



2020 was geen leuk jaar voor sportliefhebbers. Ook het grandslamtoernooi Wimbledon moet helaas verstek laten gaan. Tijdens het internationale congres Cvent Connect Europe vertelde marketing- en communicatiedirecteur Alexandra Willis hoe Wimbledon in contact bleef met de tennisfans.


Fan voor het leven
De kracht van het grandslamtoernooi zit ‘m in het feit dat de vele facetten een divers publiek trekken. Het gaat niet alleen om het tennisspel en de spelers zelf, maar ook om de aardbeien en champagne, de beroemdheden en de leden van het Britse koninklijke huis die het toernooi bezoeken. “De kern van het toernooi is een consistente identiteit. Wimbledon is niet voor iedereen aantrekkelijk, maar de mensen die het event hebben meegemaakt zijn fan voor het leven.”

Gecanceld
In januari 2020 vreesden Alexandra en haar collega’s al voor de impact van het coronavirus. “Het begon met de levering van de tennisballen die vertraging opliep. Vervolgens was het de vraag of de gasten en later de spelers nog konden afreizen naar het toernooi. In maart riep minister president Boris Johnson op tot thuiswerken en in maart en april werden alle sportevenementen gecanceld. Op 1 april maakten wij officieel bekend dat Wimbledon dat jaar niet door zou gaan.”

Campagne
Wat doe je dan vervolgens als de voorbereidingen voor Wimbledon en het sportevent zelf je hoofdactiviteiten zijn? “Het grote geluk is dat we een annuleringsverzekering hebben. De handdoeken en de tennisballen doneerden we aan lokale verenigingen. De ingekochte aardbeien gingen naar het ziekenhuis. Samen met klein team vroegen we wat budget om toch iets te kunnen doen. Zo werd Wimbledon Recreated in het leven geroepen. Met deze campagne riepen we mensen op om hun eigen tennisvideo in te sturen, van fans tot bekende tennisspelers zoals Serena Williams en Novak Djokovic. Alle clips samen monteerden we tot één film die laat zien hoe een dag op Wimbledon eruit ziet. Op die manier kreeg het toernooi alsnog een plek in het leven van mensen. Je moet als sportevenement zichtbaar blijven.”

Voor de Wimbledon Fornight, de periode waarin het event had moeten plaatsvinden, ging het team op zoek naar beeldmateriaal van de beste kampioenschappen. “Uit de archieven kwam oud beeldmateriaal tevoorschijn. We moesten zelfs naar kringloopwinkels toe voor de juiste apparatuur om het af te kunnen spelen.”

Katalysator
Uiteindelijk bleek de pandemie ook voor Wimbledon die ultieme katalysator. “Een van onze uitdagingen was dat we vanwege de jaarcyclus nooit echt de tijd hebben om na te denken over strategische vraagstukken. We hebben besloten om in 2022 het toernooi over veertien dagen te verspreiden. De rustzondag komt te vervallen. Dit biedt meer ruimte voor ‘Manic Monday’ waarop normaal gesproken vier rondes worden gespeeld.”

Maatschappelijke betrokkenheid
Een ontwikkeling die al eerder diens intrede deed, is de omgang met maatschappelijke kwesties zoals Black Lives Matter. “Tien jaar geleden stelden we als doel om kampioenschappen te organiseren en een beleving neer te zetten. Die insteek is nu niet meer voldoende. Je moet je als sportevenement bewust zijn van de dingen die spelen in de maatschappij en daar aandacht aan besteden. Dat begint met het erkennen en het gesprek aangaan.”  


 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: Cvent Wimbledon Sportevenement
Algemene voorwaarden | privacy statement