Hoe word je de enige optie in het hoofd van jouw ideale klant?



Elk succesvol bedrijf start met het creëren van een sterk merk als fundament voor alle strategische keuzes. Dit fundament is ook bepalend voor de inrichting van je marketing. In een verzadigde markt is het heel belangrijk om te kijken naar hoe je je nu echt onderscheidt. Hoe ga je iets neerzetten waardoor meeting- en eventplanners met een bepaald onderwerp, een ervaring of beleving in gedachte, alleen maar bij jou uitkomen. Met andere woorden: hoe word je de enige optie in het hoofd van jouw ideale klant.

Bovenstaande tekst is geciteerd uit het interview dat Linda Kerkhoven had met Floortje Lopes, branding expert. Zij helpt ondernemers om zichzelf in de markt te zetten vanuit hun onderscheidende kwaliteiten en met een onderscheidende positionering. Maandag 20 september 2021 neemt Floortje locatiehouders en medewerkers mee in de wereld van branding tijdens haar presentatie op het Locatiecongres in het plenaire ochtendprogramma.

Keuzestress voor locaties  
Uit ervaring weet Linda dat locaties het lastig vinden om te kiezen. Ze zijn toch altijd een beetje bang om de boot te missen. Bij de vergaderlocatie die zij zelf destijds runde, waren de maximale aantallen altijd een punt van discussie. Linda vertelt: “Ideaal waren de groepen tot vijftien personen. Maar we waren bang dat, als we dat online vermeldden bijvoorbeeld bij een zoek en vind website, we aanvragen zouden missen in een zoekopdracht. Wat als iemand zoekt op locaties voor twintig personen? Dat paste net bij ons maar was niet ideaal en in de praktijk werden het er dan toch nog soms eenentwintig. Bij zo'n volle bak waren onze klanten vaak ook het minst tevreden en zelf voelde het ook niet helemaal fijn. Nu weet ik dat een echt kleinschalige industriële locatie juist een sterke propositie is."

Confused people don't buy
“Als je niet precies helder hebt wat het is wat mensen bij jou kunnen ervaren of halen en wat jouw toegevoegde waarde is dan gaan ze toch naar een ander en dat is zonde”, zo zegt Floortje. "Als je kiest weet je juist dat je dat stukje van de markt afkadert en dus ook voor dat stukje meerwaarde kunt leveren. Je creëert dan relevantie en meer urgentie en dan gaat dus ook de loyaliteit en de voorkeur die mensen hebben voor jou omhoog. En daarmee dus ook de bereidheid om te betalen voor wat je biedt. Als je alles bent voor iedereen, laten we zeggen zo'n bol.com, dan weet je ook dat dat heel veel middelen, tijd en aandacht kost. Durf duidelijk richting te kiezen, durf duidelijk markt te kiezen en ga daar dan je communicatie en alles op inrichten.

Het is het hetzelfde als met vriendschap. Je kan nu eenmaal niet met iedereen bevriend zijn. Dus kun je beter de mensen kiezen die heel erg goed bij jou passen en waar jij ook blij van wordt, dan dat je je probeert in allerlei bochten te wringen om iedereen tevreden te houden."

Benieuwd naar de sessie van van Floortje Lopes tijdens het Locatiecongres? Kijk voor meer informatie op de website!

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Linda Kerkhoven

Tags: Locatiecongres Locatiemarketing Linda Kerkhoven Floortje Lopes
Locatietour I Linda op Locatie | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Postbus
3500 AA
Utrecht
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement