Sprekershuys: De visuele vormgeving van jouw online event





Tijdens een online event wil je als bezoeker weten waar je naar kijkt en wat er gaat gebeuren. Je moet de content in de juiste context kunnen plaatsen. Dat kan het beste met visuele designs vormgegeven worden. Hoe dat eruitziet? Dat lees je in dit artikel.

Een fysieke ruimte vertalen naar een scherm
Bij een fysiek evenement zie je vlaggen bij de ingang van de eventlocatie, wijzen borden je de weg en laten schermen zien of je bij de juiste zaal bent. Je verplaatst je van de ene subsessie naar de andere en de naam van de spreker is duidelijk in de ruimte te zien. Zo vind je je weg en word je geleid door de omgeving. Daarnaast loopt personeel rond om je van alle informatie te voorzien. Hoe zorg je ervoor dat dit ook gebeurt bij een online event waarbij iedereen thuis op dezelfde plek zit? 

Online de weg vinden
Het is belangrijk dat de kijker zich betrokken voelt en de juiste visuele informatie tot zich krijgt. Waar bestaat het programma uit? Wat houdt de volgende sessie in? Waar wacht de kijker op? Wanneer begint de borrel? Bij een fysiek event wordt dit verteld, maar is deze informatie ook zichtbaar om je heen. Denk aan flyers, televisieschermen met hierop het programma en bewegwijzering door het gebouw zelf. Hiermee neem je de bezoeker aan de hand. Bij een online event werkt dit anders aangezien iedereen thuis zit en afleiding op de loer ligt. Door gedurende het online event de kijker te vertellen wat er gaat gebeuren en met visuele ondersteuning te laten zien wie er in beeld is, neem je de kijker mee en houd je zijn aandacht beter vast. Dat effect wordt nog eens versterkt wanneer de visuele context een sterk design heeft.

Waarom is visuele ondersteuning nodig?
Naast dat visuele ondersteuning voor begeleiding zorgt tijdens het online event, heeft het nog andere belangrijke voordelen:
- Herkenning en professionaliteit. Wanneer je één stijl hanteert gedurende het hele programma, creëert dit rust en zorgt het voor herkenbaarheid voor de bezoeker van je event. 
- Informatie en context. Als kijker is het duidelijk naar wie je kijkt, wie er aan het woord is en op welke sessie je aan het wachten bent. Je weet precies wat er staat te gebeuren.
- Kwaliteit. Een professionele uitstraling en effectieve informatieverstrekking tilt je online event of webinar naar een hoger niveau.
- Aandacht. De aandacht van de kijker wordt langer vastgehouden, omdat hij weet waar hij aan toe is en wat hij kan verwachten. 
- Impact. De bovengenoemde voordelen zorgen ervoor dat jouw online event meer impact maakt.

Communicatie stroomlijnen
Het slim omgaan met visuals draagt bij aan de branding van jouw bedrijf en zorgt voor resultaat. Voor een goede uitzending heb je de volgende elementen nodig: een leader, een bumper, wachtschermen voor iedere sessie, naamtitels en ‘lower thirds’ en een outro. Wil je op een professionele manier eenheid brengen in je communicatie en herkenbaarheid in je visuals en vormgeving? Zorg dan dat je dat je je communicatieuitingen stroomlijnt en voer de video & graphic designs van je event door in je contentstrategie. Zo kun je afloop van je event de kijker blijven inspireren en motiveren middels een nieuwsbrief, op je website of social media.

Het Sprekershuys denkt graag met je mee voor de juiste vormgeving van jouw videoproductie. Neem contact met ons op via 030 304 00 25 of mail naar info@sprekershuys.nl om de mogelijkheden te bespreken.
 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Sprekershuys

Algemene voorwaarden | privacy statement