Van hospitality naar snoepindustrie: Bart Peschier



Steeds meer mensen uit de MICE-branche zetten als gevolg van de coronacrisis hun carrière elders voort. Meeting Magazine sprak met een aantal van hen en vroeg naar hun motivatie. Bart Peschier hielp als marketingmanager Postillion Hotels opnieuw in de markt te zetten. Nu is hij werkzaam voor Tanis Confectionery. Dit bedrijf heeft de ambitie om internationale marktleider in gums en jellies te worden.


Hoewel Bart om bedrijfseconomische redenen Postillion Hotels heeft moeten verlaten, kijkt hij met veel plezier op zijn periode bij de Nederlandse hotelketen terug. "Postillion Hotels had een underdog positie. Toen de keten in 2010 met zes locaties opnieuw in de markt werd gezet, gooide het managment het over een hele andere boeg. Het stoffige imago maakte plaats voor een jong en hip merk met een met een disruptief karakter. Het is altijd een kleine groep met grote ambities geweest. Het was ontzettend leuk om mee te bouwen aan het merk. Ik heb ook nog steeds veel contact met enkele oud-collega's."

Karakter
Na zijn vertrek bij Postillion Hotels kon Bart binnen enkele maanden als marketing manager aan de slag bij Tanis Confectionery. Dit bedrijf ontwerpt en produceert productielijnen voor de internationale zoetwarenindustrie. "Niet alle bedrijven staan open voor de switch van horeca naar industrie. Ze vragen zich dan toch af of je een hotello of een marketingmanager bent. Uiteindelijk vond de directie van Tanis karakter belangrijker dan ervaring in hun industrie. En als marketingmanager ben ik in staat om een markt snel eigen te maken, de customer journey in kaart te brengen en te analyseren welke informatie een klant nodig heeft om tot een aankoop over te gaan."

Snoep met vitames 
Bij Tanis Confenctionery staat Bart een flinke klus te wachten. "Het bedrijf is in de Verenigde Staten en Canada marktleider op het gebied van machines voor de productie van gums en jellies. Tanis heeft de ambitie om deze positie uit te breiden richting Europa en Azië. Enkele jaren geleden zijn ze ook als eerste begonnen met het toevoegen van actieve voedingsstoffen aan snoep. In de Verenigde Staten is er bijvoorbeeld een enorme markt voor snoep met voedingsstoffen zoals vitamines. Alleen al in Walmart heb je schappen vol met dit soort snoep. Naast dit innovatieve karakter heeft het familiebedrijf een can do mentaliteit. Je kunt echt meebouwen aan het succes. Dat was bij Postillion Hotels ook zo." 

Beurzen
Als marketingmanager in de zoetwarenindustrie zijn beurzen een belangrijk middel om zaken te doen. "In de industrie leveren beurzen een bijdrage van 30 tot 50% aan de brand awareness van een bedrijf. In dat opzicht profiteer ik zeker van de kennis die ik in de MICE-branche heb opgedaan. Op dit moment ligt de focus op online. Dat betekent dat ik me onder andere bezig houd met brand awareness campagnes op LinkedIn. Ook hebben we een virtuele wereld ontwikkeld met fabrieken waarin de verschillende productielijnen staan opgesteld. Daarmee kunnen alsnog salespresentaties worden gehouden." 

Hotello
Bart geeft aan dat hij bij Tanis Confectionery prima op zijn plek zit. Ziet hij zichzelf ooit nog terugkeren naar de branche? "In de MICE-branche wordt het carrièrepad meestal vanuit de saleskant bewandeld. Vanuit de marketing gebeurt dat veel minder, in tegenstelling tot andere branches. Met mijn overstap naar Tanis Confectionery zet ik de volgende stap naar een vollediger profiel in een innovatief bedrijf met grote internationale ambities heeft. Maar ik zal altijd een beetje verliefd blijven op de MICE-branche. Ik ben in mijn hart nog steeds een hotello."
 

Auteur: Sofie Fest

Tags: Bart Peschier Postillion Hotels Tanis Confectionery Hotello zoetwarenindustrie Professionals Departed
Postillion Hotels | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel

nederland

Algemene voorwaarden | privacy statement