FloriWorld: "Hierin komt alles samen"
In Aalsmeer is afgelopen zomer FloriWorld geopend, een indoor thema-attractie over bloemen en planten. Het bedrijf deFine was verantwoordelijk voor de invulling van (interactieve) techniek, waarmee de vertelde verhalen tot leven komen. “Hierin komen voor ons echt alle facetten samen”, aldus Stefan Hemmes (deFine).
Tekst: Teun van Thiel, AV&Entertainment
Fotografie: Ruben van Vliet
FloriWorld is een belevingsexplosie van bloemen. Bezoekers leren over bloemen en de bekende veiling, maar worden ook uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan met bloemschikken of in de FloriWorld veiling mee te bieden op een boeket. deFine heeft de interactieve techniek en aansturingssoftware geleverd. Zo vind je in de expositie 31 projectoren, 44 monitoren en ontelbare meters kabel. “En dat is nog maar een klein onderdeel van de techniek die geplaatst is”, vertelt deFine-eigenaar Stefan Hemmes. “Naast de hardware hebben we ook de software geleverd met daarin de aansturing van de apparaten en het beheer van de content. Speciaal aan dit systeem is de personal experience voor de bezoeker. Met een RFID-polsbandje maak je een profiel aan en wordt de hele beleving gepersonaliseerd.”
Ontwerp
deFine is een bedrijf in interactieve techniek. “We zeggen wel eens dat we op zoek zijn naar de informatieschatten in Nederland”, legt Hemmes uit. “In de kunst- en cultuursector zijn zoveel mooie verhalen te vertellen. Wij maken de interactieve techniek om deze verhalen mee tot leven te brengen. Dit doen we bijvoorbeeld voor het Afsluitdijk Wadden Center, Martinitoren, de Bastei en het Waterliniemuseum.” En nu dus ook voor FloriWorld, waarover Hemmes in 2018 voor het eerst hoorde. “We waren toen nog druk bezig in het Afsluitdijk Wadden Center, van dezelfde initiatiefnemer. Voor FloriWorld zochten ze één partij die de hardware en de software kon leveren. Een partij die ervaring had met bezoekersprofielen en de software in verschillende talen aan te bieden. Dat werden wij. We maakten deel uit van een team van drie: bouw, content en techniek, waarbij wij de hoofdaannemer werden voor de techniek.” Op dat moment lag er al een basisconcept. Er was een plattegrond van de expo, met een schetsidee per ruimte. Hemmes: “Toen zijn we begonnen met een brainstormtraject voor de invulling van de interactives. Vanuit daar hebben we een systeemontwerp en high fidelity mockups gemaakt. Ook hebben we proefopstellingen gemaakt om ingewikkelde aspecten van de expo te testen.”
ExpoControl
“We hebben zowel de hardware als software geleverd in dit project en dat is ook echt de kracht van deFine”, legt Hemmes uit. “We signaleerden al jaren geleden een vraag in de markt. Wij plaatsen natuurlijk informatiezuilen, touchscreens, projectoren en dergelijke, maar musea willen zélf zoveel mogelijk controle over de expositie hebben. Van iets simpels als een stukje tekst aanpassen of het toevoegen van een foto, tot alle apparaten aan- en uitzetten. Daarom hebben wij het softwareplatform ExpoControl ontwikkeld. Hiermee springen we in op het feit dat musea het liefst zelf zo veel mogelijk controle en inzicht hebben in hun expositie. Met ExpoControl is het mogelijk een expo volledig te automatiseren en te beheren via het web.”
Projectie
Met een expo als deze is het extra belangrijk om goed samen te werken met de distributeurs en fabrikanten van de te gebruiken producten, geeft Hemmes aan. “Omdat er ook experimentele opstellingen zouden worden gebouwd, wilden we graag mensen mee laten denken in het systeemontwerp. Daarin was Fairlight (zie kader 'De bijdrage van Fairlight', red.) een zeer prettige partner om mee samen te werken op het gebied van projectie. Naast veel productkennis hebben we ook gebruik kunnen maken van hun faciliteiten om proefopstellingen te maken. De korte lijntjes met de fabrikanten zorgden ervoor dat we betrouwbare en geteste systemen konden leveren.” ‘Embrace Me’ is een ruimte waar 438 m2 aan vloer- en wandoppervlak wordt geprojecteerd. “Dat vinden we bij deFine echt een leuke uitdaging. Bij het maken van de beamerberekening in Immersive Designer Pro is het fijn om te kunnen sparren met Epson en Fairlight om tot de juiste keuze in beamers en lenzen te komen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor negentien Epson EB-L1495U projectoren met 9.000 lumen en een mix van twee soorten short trow lenzen.”
Naast projectie worden ook veel monitoren gebruikt om content af te spelen. Alle groot formaat displays (LFD’s) zijn van LG. “We gebruiken bijvoorbeeld voor de videowall zestien 55 inch schermen met een zeer kleine bezel”, vertelt Hemmes. “In de veilingzaal gebruiken we een 98 inch monitor voor de veilingklok, dat is ook de grootste in deze expo. De content op de schermen en het aan- en uitzetten gebeurt weer met ExpoControl.”
Licht en audio
Voor de lichttechniek heeft deFine samengewerkt met Lichtpunt. “Licht is ontzettend belangrijk”, benadrukt Hemmes. “Het bepaalt de hele sfeer in een expo en zorgt dat de projecties goed tot hun recht komen. Het is fijn om met Lichtpunt samen te werken omdat ze zeer veel ervaring hebben op dit gebied. Zo hebben ze onder andere gewerkt voor Rijksmuseum in Amsterdam en de Heineken Experience.”
Naast alle video is audio een zeer belangrijk onderdeel van de expo. Voor alle ruimtes is een soundscape opgenomen met muziek die speciaal voor FloriWorld gemaakt is door componist Ruud Jan Bos, die onder andere de muziek heeft gemaakt voor de musical Soldaat van Oranje. “Met de uitgebreide speaker line-up van Monacor International is voor elke situatie een passend product gevonden”, vertelt Hemmes. “Monacor heeft een uitgebreide Dante luidsprekerserie die gebruikt is voor de soundscapes. De audio wordt aangestuurd door het eigen ontwikkelde MondeF streaming audio-systeem. Met deze software is het mogelijk multi-zone audio te distribueren over het LAN-netwerk, wat erg handig is bij het overbruggen van grote afstanden. Het MondeF systeem staat centraal aan 80 soundscape speakers die zijn verdeeld over de hele expo voor een evenwichtig geluidsbeeld in elke ruimte.”
Toekomstgericht
De installatie op locatie is volgens Hemmes altijd een leuke en drukke tijd. Dat was in het geval van FloriWorld niet anders. “Je moet zeker flexibel zijn in ons vakgebied. In de ideale wereld is de bouw en interieurbouw klaar wanneer wij komen installeren, want dan wil je natuurlijk geen bouwstof meer in de buurt hebben. Vaak loopt de (interieur)bouw nog wel wat uit en dan moet je snel kunnen schakelen. We zijn in januari van dit jaar begonnen met de installatie en zouden drie maanden op locatie zijn. Toen kwam de hele pandemie echter om de hoek kijken. De eigenaar van FloriWorld was meteen toekomstgericht en heeft de expo toen ruimer opgezet. Ook hebben we natuurlijk onze werkwijze aangepast voor de veiligheid. Dit had als gevolg dat we langer op locatie bezig zijn geweest dan normaal. Een extra bijzondere tijd dus, maar zeker memorabel.”
FloriWorld is een project waarin voor deFine écht alle facetten bij elkaar komen. “Onze kennis groeit hierdoor naar nieuwe hoogtes en het is mooi om te zien dat ieders specialiteit tot z’n recht komt”, blikt Hemmes terug. “We kijken ook zeker met trots terug op dit project. We hebben zelf ook weer veel kunnen leren en hebben onze interne processen gestroomlijnd. Het is ontzettend leuk om te zien dat FloriWorld zeer actief is op social media. Zo zien we de expo met regelmaat weer terug via deze kanalen en delen we het ook weer met trots!”
De bijdrage van Fairlight
Voor de projectoren die worden gebruikt in FloriWorld klopte Stefan Hemmes aan bij Fairlight, dat distributeur is van Epson. “Ons werd gevraagd mee te denken over de invulling van het project en uiteindelijk is dat vertaald naar een offertetraject”, legt Pascal Arts van Fairlight uit. In totaal heeft Fairlight ruim dertig projectoren geleverd, die verschillende functies hebben in het experience center. Negentien projectoren worden gebruikt in één van de grootste zalen (Embrace Me). In die zaal van 438 m2 worden prachtige beelden in wisselende thema's geprojecteerd op wand en vloer. Arts: “Door de uitgebreide ingebouwde functies zoals edge-blending, geometrische correctie en automatische kleurcorrectie, kan de edge-blend volledig uitgevoerd worden in de projector. Tot slot blinkt Epson uit in kleur. Dat komt door de gebruikte 3LCD techniek. Door deze techniek komen kleuren veel beter tot hun recht dan bij single DLP projectoren.”
Ook voor Fairlight is het project soepel verlopen, geeft Arts aan: “We werken erg prettig samen met Stefan en zijn team. Samen met Epson hebben we deFine ook ondersteund met trainingen en waar nodig met hulp op locatie.” Het resultaat in FloriWorld is er naar. “We krijgen nog wel eens de vraag of projectie uiteindelijk niet verdrongen gaat worden door grote LCD- en ledschermen. Voor sommige toepassingen gaat dat misschien wel op, maar in heel veel creatieve toepassingen, zoals hier in FloriWorld, is projectie echt nog altijd de enige optie waarmee dit mogelijk is.”
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.
Tags: FloriWorld Haarlemmermeer Locatie AV thema-attractie