Vooruitblik EvenSummit: Elke editie is spannend



Joris Bots en Arjen Lemstra

Aanstaande donderdag 30 januari 2020 wordt alweer voor de twaalfde keer de eendaagse beurs EventSummit georganiseerd. Naar verwachtingen zullen er tussen de 580 en 600 stands in Ahoy Rotterdam worden opgesteld. "Elke editie is spannend", aldus organisator Arjen Lemstra.

Nog geen kaarten voor EventSummit? Bestel ze hier!

Arjen Lemstra en zijn compagnon Joris Bots hopen dat er in januari uiteindelijk 600 exposanten en 6000 bezoekers op de beurs te vinden zullen zijn. Nieuw voor komende editie is het MICE themaveld, waar ca. veertig partijen uit de incentivebranche aanwezig zullen zijn. "We wilden deze exposanten een duidelijke plek geven en de zakelijke reisprofessionals een extra beurs bieden", zegt Arjen. "Daarnaast is uit de enquêtes van vorig jaar gebleken dat de bezoekers zich graag willen laten informeren over relatiegeschenken. Dat zit namelijk ook vaak in het takenpakket van de managementsecretaresses en eventmanagers. Met een nog diverser aanbod willen we zo veel mogelijk mensen aan de beurs verbinden."

Qua opstelling wordt het komende editie een stuk transparanter. De opstelling van de vertrouwde stands met een tafel en doek zullen in 2020 wel blijven. "De gedachte dat iedereen gelijk is, blijft natuurlijk centraal staan. De rijen met hoge gordijnen zullen worden vervangen door pleinen en stands met een trussconstructie. Doordat je overal doorheen kunt kijken, krijg je letterlijk een hele open en transparantie opstelling."

Community

Net als voorgaande jaren wordt EventSummit afgetrapt met een congres. Dit jaar is het thema 'De Kracht van Communities'. Arjen: "We willen graag laten zien wat een community voor je merk kan doen. Een community heeft heel veel meerwaarde. Het zorgt voor binding van je doelgroep aan je merk. De mensen in de community hebben allemaal te maken met dezelfde problematiek en communiceren daar online en offline over met jou en met elkaar. Maar het is wel heel lastig om een community leven in te bla-zen. Daarom hebben we een aantal inspirerende sprekers uitgenodigd die daar heel goed in geslaagd zijn. Hans Jansen organiseert elk jaar zeer goed bezochte seminars. Ook BEAM, het jongerenmerk van EO, is een geweldig voorbeeld van een zeer grote en hechte community. De passie van de heren van RUMAG begon ooit bij teksten, tegenwoordig zit er een prachtig verdienmodel achter."

Arjen en Joris werken zelf ook al jaren aan een krachtige community voor de Nederlandse evenementenbranche. "EventSummit is de grootste bijeenkomst waarbij mensen uit de branche worden samengebracht. Daarnaast ondersteunen wij de meeste borrels, tours, congressen en kennissessies, die in de branche worden georganiseerd. Ook hebben we onze eigen LiveCommunity voor Corporate Eventmanagers. Ons doel is om ze te verbinden en de mogelijkheid te bieden om zowel online als offline hun kennis en netwerk uit te breiden."

Internationaal

Om dit doel te ondersteunen, worden er steeds nieuwe initiatieven ontwikkeld. Een recent voorbeeld daarvan is de orga-nisatie van het Holland Paviljoen op de grootste Duitse eventbeurs Best of Events. "De Duitse eventmanagers vormen een lastige doelgroep die moeilijk te bena-deren is, maar je ziet tegelijkertijd dat de eventbranche steeds meer internationaal opereert. Het is de moeite waard om het te proberen."

Internationaal congres

In 2021 willen Arjen en Joris de internationaliseringsslag verder uitbreiden. Op de dag voor EventSummit komt er een internationaal congres voor meeting- en eventplanners uit de landen om ons heen. "Na afloop van het congres worden zij door de verschillende congresbureaus op sleeptouw genomen naar de verschillende regio's om kennis te maken met de mogelijkheden in Nederland. De volgende dag kunnen zij EventSummit zelf bezoeken en hun internationale netwerk verder uitbreiden. We denken dat er zeker 150 internationale eventprofessionals op af komen."

Verbinding

Ondertussen zitten ook andere partijen niet stil. Waar Event helaas gesneuveld is, pakte Festivak in 2019 de bal op door voor het eerst extra aandacht te besteden aan zakelijke evenementen. Ook iVent heeft zichzelf als nieuwe beurs aangekondigd en wil in april haar debuut gaan maken. Arjen is van mening dat deze beurzen prima naast elkaar kunnen bestaan. "Al weet ik niet zeker of ik er nu mee zou beginnen. Destijds in 2009 was het moment voor een beurs perfect, Joris wist me over te halen om mee te doen. Maar het is zeker niet makkelijk om mensen op de been te krijgen en de juiste data te prikken. En natuurlijk hebben we ook onze dalen en minder succesvolle initiatieven gekend. Nu houden we het op een beurs met een hele duidelijke focus op de verbinding aan de eventbranche. De tool waarbij bezoekers de bezoekers werven is heel succesvol gebleken en heeft veel nieuwe gezichten op de beursvloer gekregen. Maar door vooral die live community centraal te stellen, blijf je scherp en enthousiast."


Bestel je kaarten op www.eventsummit.nl

Uiteraard is Meeting Magazine ook aanwezig op EventSummit! Je vind ons op het mediaplein in stand 2.8.09



Tags: EventSummit
Algemene voorwaarden | privacy statement