Locatietour Utrecht stad: Geen Blue Monday in Utrecht




Op 20 januari vond alweer de tiende editie van de Locatietour plaats. Ondanks het feit dat dit event samenviel met Blue Monday, hadden de deelnemers die dag enkel aandacht voor zeven unieke, maar zeer verschillende locaties.

Fotografie: Bianca de Wit | BFoto

De meeting- en eventmanagers die gebruikmaakten van het openbaar vervoer, kregen op deze koude maandagochtend alvast een sneak preview van een van de vervoersmiddelen die deze dag ingezet zouden worden. Op de overdekte én verwarmde sloepen van Sloep Huren Utrecht stonden de koffie, thee en een flinke pot koekjes van de Koekfabriek al klaar. Van station Utrecht Vaartsche Rijn werden een aantal deelnemers naar het Spoorwegmuseum gebracht, waar Monique André de la Porte (Utrecht Convention Bureau), Linda Kerkhoven (Linda op Locatie) en Walter Dawson (Spoorwegmuseum) iedereen welkom heetten. Bij het Utrecht Convention Bureau, een one-stop-shop voor (inter)nationale organisatoren van evenementen dat kosteloos en onafhankelijk advies biedt over de mogelijkheden in de regio Utrecht is zeker geen sprake van een Blue Monday, aangezien deze organisatie dit jaar het tienjarig jubileum viert!


Events tussen de treinen
In het Spoorwegmuseum zijn vijf verschillende themagebieden ondergebracht, waarbij de geschiedenis en impact van de Nederlandse Spoorwegen centraal staat. Zowel de educatieve attracties als de diverse trein- en tramtoestellen en rijtuigen spelen daarbij een belangrijke rol. Het museum beschikt tijdens openingstijden over acht verschillende ruimtes, op maandag is er plaats voor maar liefst 1.100 gasten tussen de treinen en kun je beschikken over vijftien subzalen. Een van deze subruimtes is de EXPO, een grote industriële ruimte waar het bekende blauwe bord met de lamellen van Utrecht Centraal hangt. Hier nemen de meeting- en eventmanagers, in de kader van Blue Monday, deel aan de mopperworkshop van Bente Adriaens, wat voor veel vrolijkheid en hilariteit zorgt.


Anatomische les

Na de mopperworkshop stapten de deelnemers bij het Zocherpark in de sloepen voor een tochtje over de Stadsbuitengracht. Ter hoogte van de Penitentiaire Inrichting Wolvenplein aan de Wittevrouwensingel werd de tocht te voet vervolgd naar het Anatomiegebouw, de voormalige faculteit Diergeneeskunde uit 1921. Dit fraaie gebouw in Amsterdamse Schoolstijl heeft een grondige verbouwing en renovatie ondergaan en is sinds 1,5 jaar beschikbaar als practica- en trainingslocatie voor dierenartsen, maar ook als meeting- en eventlocatie. De centrale hal, waar vroeger dierenskeletten stonden opgesteld, is een mooie open ruimte met een koepeldak van glas in lood. De pilaren zijn voorzien van stenen dierenkoppen. Hier kunnen gasten worden ontvangen, maar ook plenaire sessies worden gehouden. Het anatomisch theater op de eerste verdieping was vroeger de collegezaal waar de dieren klassikaal werden ontleed. Op de snijtafels in de Snijzaal op de begane grond worden nog steeds practica gehouden. Mensen die het betere snijwerk liever voor in de keuken bewaren, kunnen de zaal gebruiken voor bijvoorbeeld een presentatie, vergadering of brainstormsessie. Daarnaast is er een restaurant waar ongeveer 60 personen kunnen ontbijten, lunchen of dineren.


De Stijl
De sloepen varen vanaf de oude gevangenis richting het centraal station, waar de deelnemers vanuit het Paardenveld in 10 minuten naar de achterzijde van het station lopen. Daar ligt onder andere het gerenoveerde Park Plaza Hotel. In dit hotel staat De Stijl centraal en de typerende zwarte lijnen en kleurvlakken komen op verschillende manieren terug. De 120 hotelkamers hebben alle kleuraccenten in blauw, geel en rood. In de tien vergaderzalen op de zevende verdieping hangen verschillende op De Stijl geïnspireerde schilderijen. Ook de fitnessruimte en CUBO Kitchen staat in het teken van deze stroming. Op de menukaart staat diverse gerechten zoals huisgemaakte flatbreads met toppings, ceviche en paddenstoelenrisotto. Voor de lunch laten de deelnemers er onder andere hun salade samenstellen bij de saladebar. Ook de flatbreads en broodjes vallen in de smaak.


Koek
Voorzien van een coffee to go wandelden de deelnemers terug naar het centrum richting Kookmeesters. Deze locatie heeft een zaal die geschikt is voor een vergadering, brainstormsessie, lezing of presentatie, maar je kunt er ook dineren of een borrel organiseren. Wil je zelf graag je handen uit te mouwen steken, dan kun je er een kookworkshop volgen waarbij de werkwijze in een professionele keuken zoveel mogelijk wordt nagebootst. Desgewenst kan dit worden gecombineerd met een businessgame waarbij je eerst in teamverband een eigen menukaart samenstelt. Kookmeesters staat eveneens aan de oorsprong van de Koekfabriek, een sociale bakkerij waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt koekjes bakken die in de winkel en aan bedrijven worden verkocht. De Koekfabriek kent inmiddels meerdere vestigingen door heel Nederland. De meeting- en eventplanners mochten onder begeleiding zelf even meedraaien en koekjes snijden en inpakken.


Glazen huis
Na het bezoek aan de koekenbakkers liepen de deelnemers naar het Pieterskerkhof. Hier ligt het Van Schijndelhuis verborgen achter een voormalig koetshuis met een opvallende gestreepte gevel. Via een glazen toegangspoort kom je bij het woonhuis, gelegen op een binnenterrein tussen de Kromme Nieuwegracht en het Pieterskerkhof. Zowel de voorgevel van het koetshuis als het huis zelf stammen uit 1992-1993 en zijn ontworpen door architect Mart van Schijndel. Zeer opvallende kenmerken zijn volgende Natascha Drabbe - de weduwe van Van Schijndel die nog altijd in het huis woont - de glazen panelen met kleurvlakken aan de buitenzijde, de driehoekige woonkamer, de twee binnentuinen en het feit dat je vanuit het huis geen zicht hebt op straat (op een paar kleine ramen in de badkamer na). Ook de deuren in de badkamer en de keukenkastjes die draaien dankzij een laag siliconenkit zijn uniek. De vaas, meubels en boekenplanken zijn eveneens ontworpen door Van Schijndel. Via de Stichting Mart van Schijndel kan de begane grond van het jongste monument van Nederland worden geboekt voor vergaderingen of workshops tot maximaal 20 personen.


Monumentale studio
Op vijftien minuten loopafstand van het Pieterskerkhof ligt Gasthuis Leeuwenbergh. Dit rijksmonument uit 1567 deed ooit dienst als gasthuis, militair hospitaal, laboratorium en faculteitsgebouw. Vanaf april 2020 wordt Gasthuis Leeuwenbergh ingezet als evenementenlocatie. Het pand bestaat uit twee zalen die door middel van pilaren worden gescheiden, een souterrain en een ruime buitenplaats. Evenementen en congressen tot 280 personen vinden met name in het achterste gedeelte plaats. Het gasthuis is eveneens de thuisbasis van ConcertLab, een centrum voor klassieke muziek. De Israëlische cellist Gavriel Lipkind wil muzikanten, regisseurs en producenten een akoestisch hoogwaardige filmstudio bieden. Dat de akoestiek zelfs voor het afronden van de huidige renovatie al uitstekend is, merken de deelnemers tijdens een miniconcert van vibrafonist Andrei Pushkarev met een Grammy Award op zak.


Sterrenkijken
De laatste locatie op het programma is gevestigd op bastion Sonnenborgh uit 1552. De bekende Nederlandse meteoroloog Buys Ballot liet midden negentiende eeuw op dit bastion een sterrenwacht bouwen en stichtte er het KNMI. Tegenwoordig is Sonnenborgh naast een publiekssterrenwacht ook een museum voor weerkunde, sterrenkunde en bastiongeschiedenis. Het museum beschikt over drie zeer verschillende ruimtes: de negentiende eeuwse bibliotheek (voor vergaderingen tot 18 personen), de collegezaal met authentieke houten collegebanken (37 plaatsen) en de overdekte binnenplaats van het bastion (120 personen). De meeting- en eventplanners kregen bij Sonnenborgh in een mini-planetarium uitleg over het sterrenstelsel, bekeken de grootste zonnetelescoop van Nederland van dichtbij en leerden in de collegezaal meer over de samenstelling van de zon. Met name de komeet die ter plekke van witte wijn, ammoniak, ketjap, zand, roet en droog ijs werd gemaakt, maakte indruk.

Op het Terreplein werden de deelnemers door cateraar Oud Londen van hapjes en drankjes voorzien en stond het traditionele ‘goodiebagbuffet’ opgesteld. Voorzien van inspiratie en goed gevulde tasjes was er bij de deelnemers zeker geen sprake geweest van de Blue Monday blues!

De Locatietour Utrecht stad is georganiseerd door Linda Kerkhoven en het Utrecht Convention Bureau. Bekijk hier de aftermovie.




Op www.locatietour.nl kun je nog meer foto's bekijken. Dit jaar worden er onder andere nog Locatietours georganiseerd in de regio Friesland, Arnhem en Utrecht. Wil je op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar info@lindaoplocatie.nl.




Auteur: Linda Kerkhoven

Tags:
Locatietour I Linda op Locatie | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Postbus
3500 AA
Utrecht
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement