Hoe genereer je online interactie met een offline event?




Zakelijke evenementen zijn veelal offline georienteerd terwijl het tegenwoordig eenvoudig is om ook online impact te genereren. Dit vergroot niet alleen de zichtbaarheid van het event, maar biedt ook kansen om bezoekers nadien betrokken te houden. In dit artikelen geven we je een aantal ideëen waarmee je eenvoudig en met beperkte kosten een online component toe kan voegen aan jouw event.


Social sharing
Gebuik tijdens de presentaties en op het promotie materiaal social share buttons, zodat mensen het event eenvoudig kunnen delen. Stimuleer de bezoekers ook om te tweeten over het event en vergeet niet een event hashtag in te zetten. Voor grote events kan een event app ontwikkeld worden, waarmee tijdens het evenement online zichtbaarheid gegenereerd wordt door de bezoekers.

Een andere plek om vast online interactie te stimuleren is bij de inschrijving voor het event. Als je gebruik maakt van een online inschrijfformulier is het handig om op de bedankpagina (na verzending van het formulier) vast social share opties te tonen. Direct na inschrijving is men vaak al enthousiast en willen veel mensen hun enthousiasme delen op social media. 

Promotioneel drukwerk
Zeker op grotere evenementen is de inzet van bedrukte producten gebruikelijk. Denk aan kartonnen bekers met reclame, flyers of bedrukte goodie bags. Met de huidige technologie biedt drukwerk creatieve toepassingen om online interactie te genereren. Denk voorbeeld aan het plaatsen van een QR code op het promotie materiaal. De QR code kan ook ingezet worden om bezoekers tijdens of na het event nader te informeren, bijvoorbeeld door ze naar een speciale website(pagina) te leiden om de presentaties te kunnen downloaden .

Eenmaal op de site kan een bezoeker verleid worden tot andere acties, zoals registratie, opgeven van voorkeuren of een enquete over het evenement. Ook voor het uitwisselen van gegevens of toegang tot specifieke sessies zijn QR codes handig. Bovendien biedt dit na het event mogelijkheden tot nadere analyse. Hier vind je een aantal originele voorbeelden van acties waarbij bedrukte producten geleid hebben tot een online spinoff.  

Video
Tijdens evenementen worden vaak de nodige video opnamen gemaakt. Maak hier een leuke samenvatting van en verspreid deze na het evenement via Youtube of Facebook. Het is ook leuk om tijdens het event gelijk een korte video te maken en via stories te delen op Instagram. Dit levert vaak direct interactie op en vergroot de kans dat social media kanelen geliked worden.Verder is het interessant om van sprekers op het event een interview als podcast op te nemen en deze te delen. Vaak zijn sprekers bereid om goede content via hun eigen kanalen te delen, wat voor extra zichtbaarheid zorgt.En uiteraard zijn event video´s goed voor promotie en publicatie op de eigen website van het bedrijf.

Meten is weten
Als het event voorbij is, is het moment gekomen om de balans op te maken. Maak een overzicht van Likes, Mentions, Shares, website bezoek en andere KPI´s en link dit zoveel mogelijk aan de diverse acties die rondom het evenement opgezet zijn. Op die manier wordt er een goed beeld verkregen van de online impact en kunnen er lessen getrokken worden voor een volgend event.