Waarom een enquête altijd bij een event hoort



De enquête wordt nog (te) vaak overgeslagen in de gehele eventcommunicatie. Zonde, want zonder enquête weet je nooit écht hoe je event is geweest. Door je evenement te evalueren met een enquête, kom je erachter hoe bezoekers je event ervaarden. Zo kun je eventdoelstellingen meten en volgende edities verbeteren.


Na afloop van je event krijg je complimenten van de meest enthousiaste bezoekers. Toch is het een grote valkuil om hier je conclusie op te baseren: bezoekers die het event niet waardeerden, zijn allang vertrokken - en de kans dat je hun eerlijke feedback krijgt, is vrij klein.

Hoe evalueer je een evenement?

Events zijn onderdeel van de (marketing)strategie: ze worden georganiseerd met een reden. Het is daarom belangrijk om vooraf je eventdoelstellingen te bepalen en de resultaten achteraf te meten, zodat je kunt bepalen in hoeverre het event heeft bijgedragen aan de overkoepelende strategie. Integreer de enquête in je eventwebsite of (web)app, of stuur je bezoekers na afloop een e-mail. Maak een goede data-analyse voor een zinvolle evaluatie.

Houd het kort!

Start met het bepalen wat je precies wilt weten van je bezoeker. Begin met de belangrijkste vragen - en beperk je tot de meest relevante onderwerpen:

  • Enthousiasme (Net Promoter Score)
  • Inhoud (sprekers, workshops, boodschap)
  • Organisatie (ontvangst, catering, locatie)

Slim je evenement evalueren

Met de volgende vijf stappen haal je het maximale uit je enquête.

1. Verschillende type vragen

Er zijn diverse soorten vragen: open, multiple choice, Likert Scale, ratings (sterren/cijfer) en NPS. Het type antwoord bepaalt hoe jij de resultaten verder kunt evalueren. Zo geven open vragen inhoudelijke informatie - en kun je met de resultaten van een Likert Scale diepere (statistische) analyses uitvoeren.

2. Skip Logic

Met Skip Logic kun je jouw respondenten laten 'springen' naar de volgende relevante vraag. Ze slaan dan de vragen over die niet van toepassing zijn. Bijvoorbeeld wanneer je dieper wilt ingaan op een specifieke workshop.

3. enthousiasme meten

Met de Net Promoter Score (NPS) meet je het enthousiasme van bezoekers. Dit cijfer wordt gemeten met één specifieke vraag: "Hoe waarschijnlijk is het dat je dit event zou aanbevelen aan jouw relaties?" Goede software berekent automatisch jouw NPS voor je. Niet alleen de score, ook de antwoorden van de respondenten geven je informatie. Zo zie je precies wie je grootste fans zijn (Promoters) en wie je meest kritische publiek is (Detractors). Je kunt beide groepen gebruiken om te achterhalen wát er zo goed was aan het event - en waar verbeterpunten liggen.

4. Rapportages & statistieken

Het is prettig om na een succesvol event de enquêteresultaten te presenteren aan je collega's, manager of opdrachtgever. Maak een professionele PDF in de huisstijl van het event om een goede indruk achter te laten. Ga na of dit mogelijk is met de enquêtesoftware die je op het oog hebt. Hiermee kan je een flinke tijdwinst boeken!

5. De juiste respondenten

Wanneer je jouw bezoekers incheckt op het event, weet je precies wie er wel of niet aanwezig waren. Vraag de aanwezigen om feedback én zoek uit waarom de afwezigen besloten niet te komen. Dit kan waardevolle informatie opleveren, zodat je volgende event nog beter aan de verwachtingen kan voldoen.

Conclusie: je evenement evalueren is een goed idee!

Door jouw event te evalueren, kun je resultaten meten en tegelijkertijd leren hoe je in de toekomst je events nog effectiever maakt! Daarom hoort een enquête altijd bij een event. Als je gebruik maakt van software met een geïntegreerde enquêtefunctie, heb je alle bezoekersdata in één systeem, zonder dat het jou en je bezoeker extra tijd kost.

Oproep: deel jouw ervaringen met enquêtes

Ik heb al veel artikelen geschreven over het belang van een (goede) enquête. Toch knaagt het aan me dat dit nog niet voor iedere organisatie 'standard procedure' is. Ik ben benieuwd naar hoe dat komt - dus zoek ik verhalen van mensen die wél goede ervaringen hebben met enquêtes. Graag hoor ik van jullie, Meeting Magazine lezers, hoe jullie hierin staan. Ik heb een korte enquête opgesteld over jullie beleving/ervaring met enquêtes. Zo kunnen wij de best passende software blijven ontwikkelen.De link: https://meetingmagazine.momice.events
Bedankt!
 
Rutger Bremer is Managing director van Momice. Zijn bedrijf ontwikkelt alles-in-1-software voor eventprofessionals. Reageren? Stuur een mail naar rutger@momice.com
 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr4 2017

» Iconische Groene Toren wordt trendy hotel
» Maak kennis met de andere kant van Den Haag
» Waarom een enquête altijd bij een event hoort
» Maastricht: kennisregio met internationale allure
» Exposities in plaats van explosies
» IDEA-case: ultieme kennismaking met de Mazda CX-5
» Bilderberg Europa Hotel Scheveningen wil beste conferentiehotel van Den Haag worden
» AccorHotels Den Haag
» Fokker Terminal
» The Penthouse
» Omniversum
» Hampshire Babylon Hotel
» Hotel Des Indes
» Grand Hotel Amrâth Kurhaus
» De Pier
» Jorplace
» De Vergaderstoel: Erik Werners
» AccorHotels: Jeroen van Gils
» Toegevoegde waarde voor je meetings
» Amrâth Grand Hotel de l'Empereur
» Chateau St. Gerlach
» Kasteel TerWorm
» De Maaspoort
» Efficient Hotel Partner: Jennifer Hohepa-Lam
» Het Sprekershuys
» Vergaderhamers: Ton Soons
» ibtm world
» Ambius kerstversieringen
» Column Wouter Olland - OMS
» Gadgetpagina - Samira Salman
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner
» Column Ingrid Rip - RREM
» Column Pieter Aalbers - The Attention Group
» Hotelrecensie: Zoku
» Column Ton Soons - Vergaderhamers
» Column Rob Martens - MPI
» CLC-VECTA
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement