Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner



Not my cup of tea?

Foto: Ellen Martens

De met zorg uitgewerkte offertes drijven als een bootje in een grote plas koffie. Bruine straaltjes druppen van de tafel op de vloer en nog erger? op de neuzen van mijn nieuwe laarzen. De boosdoener is een wit plastic bekertje dat pardoes omviel. Mijn zakenrelaties en ik staan erbij en kijken ernaar, totdat een van ons besluit een doek te pakken en de boel te deppen. Maar er is geen redden meer aan. Terwijl zij de natte rimpelige en met bruine koffievlekken besmeurde papieren nog bij elkaar proberen te vissen, verbaas ik mij er voor de zoveelste keer over dat er bij zoveel bedrijven nog altijd plastic bekertjes gebruikt worden, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. En dat is het volgens mij niet.
 
Thee of koffie uit plastic bekertjes smaakt niet alleen vies, maar zorgt ook voor 'instabiele' momenten. De bekertjes zijn bovendien slecht voor het milieu, ze stralen armoede uit en je brandt er ook nog eens je vingers eraan. Om dit laatste te voorkomen wordt er vaak een tweede bekertje ingezet, met als gevolg een onterecht gevoel dat de koffie of thee wel drinkbaar is om vervolgens de rest van de dag met een verbrande lip of tong rond te lopen. Conclusie: plastic bekertjes zijn uitsluitend geschikt voor bij de dokter of tandarts of op de camping, en zelfs dan?
 
Dat drinken uit slap plastic brengt je ook in een lastig parket. Stel, je praat met de klant over hun specifieke wensen voor vergaderlocaties en de allerlaatste trends op het gebied van koffie- en theebreaks en ondertussen kijk je wat onrustig om je heen. Want waar kan jij je theezakje laten? Ik onderdrukte laatst de neiging om mijn klant te vragen: 'Zeg, heb je je koffie al op? Mag ik jouw bekertje dan even??' En moest ik de keuze maken tussen uiteindelijk gitzwarte thee of het zakje op tafel leggen waardoor zich een akelig plasje vormde. De truc om elegant het theezakje te verwijderen (leg het theezakje op je lepeltje, draai rustig het touwtje eromheen, plaats het uitgeknepen vrijwel droge theezakje op het schoteltje) gaat bij wegwerpservies ook niet op. Want neem van mij aan dat dit niet lukt met het plastic roerstaafje wat standaard bij het plastic bekertje 'geserveerd' wordt.
 
Tot slot, (ik vind dit puntje best pijnlijk om te vermelden) valt het mij op hoe groter het bedrijf, hoe sterker de foute bekertjescultuur. Er is weliswaar keuze uit 101 soorten koffie, stromend uit high tech apparatuur of thee uit een chique doos zo groot als een koffer, maar geserveerd in een normaal kopje? Nee hoor. Dit intrigeert mij. Is het uit kostenbesparing of uit gemak? Ik weet het echt niet. Ik pleit in ieder geval voor totale uitbanning van zowel plastic als kartonnen bekertjes. Het is ook zo simpel op te lossen. Een prima kopje koop je voor slechts 1 Euro bij de HEMA. Voor die prijs zit er zelfs een oortje aan. Ik vrees echter dat deze omslag nog wel even zal duren. Tot die tijd overweeg ik na het kliederige koffievoorval voortaan mijn eigen stabiele, stenen mok mee te nemen om zorgeloos te kunnen genieten van my cup of tea.

Marianne Kuiper
Eigenaar Efficient Hotel Partner
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locaties

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2017

» KNVB Campus: voor de teams van morgen
» Sporten tijdens de vergadering
» Videoconferencing: van toehoorder naar actieve deelnemer
» Gastvrijheid in de MICE-branche
» Brussel een jaar na de aanslagen: blik op de toekomst gericht
» Uitreiking Nationale Meeting Award
» Nationaal Sportcentrum Papendal
» Muntgebouw Utrecht en Mariënhof Amersfoort
» Terugblik ISE 2017
» ISE 2017: Audio-Technica
» ISE 2017: Panasonic
» Voorfinancierings- & Garantiefonds: steun in de rug
» Goed in food
» Gadgets
» De Ruwenberg
» Meet the Musea: Nederlands Openluchtmuseum Arnhem
» De ReeHorst: bekroond met vier vergaderhamers
» CORPUS Congress Centre
» Terugblik EvenementContact
» Voorbeschouwing Event 17
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner
» Column Ingrid Rip - MPI
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions
» Hotelrecensie: Carlton Brussel
» Column Pieter Aalbers - The Attention Group
» Column Ton Soons - Vergaderhamers
» Column Ingrid Rip - RREM
» IDEA onderstreept de kracht van live
» CLC-VECTA
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement