Teambuilding

Meeting Teambuilding

Teambuilding

Continu proces van leiderschap, cultuur en activiteiten

In de meeste organisaties sluimert een onontgonnen potentieel aan teamwork. De activering van dat potentieel is vaak het resultaat van strategisch geplande en goed uitgevoerde handelingen. “Teambuilding is niet iets wat je in één dag doet, het is een continu proces van leiderschap, cultuur en activiteiten,” aldus Arthur Rosaria, eigenaar van ActionCOACH. Teambuilding activiteiten kunnen een krachtige manier vormen om een groep te verenigen, krachten te ontwikkelen en zwaktes en conflicten aan te pakken. Planning en continuïteit zijn essentiële aspecten hierbij.

Tekst Priscilla Lotman

Hoewel de theorie achter teamprestaties wel als bekend mag worden beschouwd, halen veel teams hun volle potentieel niet omdat ze er niet in slagen om de theorie naar de praktijk te vertalen, met name als het gaat om het nemen van besluiten over wanneer, waar en hoe je een team kunt zijn. DGA’s moeten hun teams aanmoedigen en stimuleren om effectief samen te werken en de vorming van zogenoemde eilandjes in een bedrijf voorkomen. Het begint allemaal met het leiderschap van een onderneming en de manier waarop de cultuur, waarden en doelen worden gecommuniceerd.

Communicatie is het belangrijkste aspect van teambuilding – hierop dienen de ondernemingen zich te richten. Communicatie wordt onderverdeeld in drie niveaus: de woorden die je gebruikt, de toon van je stem en je lichaamstaal. Communicatie begint bij de top, dus moet je tijdens teambuilding activiteiten extra aandacht schenken aan dit aspect. Je moet ervoor zorgen dat je team zich voldoende op zijn gemak voelt om met je te communiceren, met name als het gaat om opbouwende kritiek. Zo kun je je team in de juiste richting sturen.

Het building-aspect

Teambuilding is een proces dat samenwerking en teamwork in een werkunit ontwikkelt. Om een effectief team te kunnen vormen, moeten de leden een gemeenschappelijk doel hebben, respect voor elkaar hebben, en gemotiveerd zijn om de sterke punten van elk lid te gebruiken om hun doelen te realiseren. “Uiteindelijk zou teambuilding moeten leiden tot een situatie waarin elk persoon geïnspireerd zou moeten zijn om het beste uit zichzelf te halen. Geen genoegen nemen met een mindere prestatie, trots zijn op het werk dat ze doen en hun bijdrage aan de organisatie”, somt Rosaria op. “Dit is geen eenvoudige taak. Inspiratie vergt ook inspanning.”

Middels activiteiten die bekend staan als teambuilding oefeningen kunnen individuen zaken oefenen als brainstormen, samenwerken, creativiteit, vertrouwen, empathie en feedback. De meeste van deze activiteiten richten zich op gebieden zoals probleemoplossing, ontwikkelen van de organisatie, en conflictoplossing. De deelnemers kunnen ook vaardigheden op het gebied van leiderschap, sociale interactie, presentatie, en onderhandeling. Het doel is het scheppen van een meer coherent, begripvol en goed functionerend team.

Inspireer om geïnspireerd te raken

Iedereen haalt zijn inspiratie ergens anders uit en het op niveau houden van de inspiratie in je team kan een zware taak zijn. Iemand die vol vuur, vastbeslotenheid en ambitie bij een organisatie komt te werken, kan na enkele jaren al uitgeblust raken. De organisatie heeft de mogelijkheid om het vuur brandend te houden: om iemand te motiveren en opnieuw te inspireren. Een financiële prikkel is vaak niet de oplossing. “Iedereen heeft zijn eigen ‘waarom’. Als je de moeite neemt om iemand te vragen wat zijn persoonlijke ‘waarom’ is, kun je hem ook inspireren om beter te presteren,” merkt Rosaria op. “Het kan gaan om groeimogelijkheden of promotie. Het kost tijd om in mensen te investeren, maar de return on investment is vaak zeer de moeite waard.”

Mensen blijven misschien niet voor altijd bij jouw onderneming werken, maar je kunt ze wel zaken als een gevoel van arbeidsethos, trots en een wens om te leren meegeven als ze naar een andere onderneming overstappen waar ze hopelijk hun nieuwe collega’s inspireren. Dit schept een cultuur van inspiratie en vastbeslotenheid in een maatschappij waar iedereen voordeel van heeft.

Verandering

Mensen worden geboren met bepaalde talenten. Als je die talenten en vaardigheden niet verbetert en jezelf niet aanspoort om uit te blinken, doe je jezelf tekort. Mensen moeten hun hersenen ontwikkelen. Ze moeten zich verbeteren. “We zijn waar we zijn dankzij de keuzes die we hebben gemaakt,” aldus Rosaria. “Misschien heb je een gezin te onderhouden of een hypotheek af te lossen, maar als je verandering wil, dan kun je daarvoor plannen. Voor sommige mensen betekent veranderen dat ze van de ene naar de andere onderneming overstappen, maar het kan ook betekenen dat je je houding verandert binnen je huidige werkomgeving.”

Omdat zakelijke omgevingen meer competitief worden, is de waarde en het potentieel van de teamprestatie om de organisatie succesvol te laten zijn, van vitaal belang. Of je er nu voor kiest om zelf teambuilding te introduceren of een externe partij inhuurt om je door het proces te begeleiden, het stimuleren van en het zorgen voor cohesie binnen je team is van essentieel belang voor het succes van je organisatie.

Teambuilding is een proces dat samenwerking en teamwork in een werkunit ontwikkelt.

Meeting nieuws

Groningen akkoord met ‘Meerplan’ Hampshire Hotel

De gemeenteraad van Groningen is eind februari akkoord gegaan met het zogenaamde ‘Meerplan’ van Hampshire Hotel – Plaza Groningen. Na de uitvoering van het plan zal het hotel in Groningen-Zuid nagenoeg direct aan de waterkant van het Hoornse Meer komen te liggen. Het hotel is dan veel gemakkelijker toegankelijker vanuit het achter het hotel liggende natuurgebied. En voor hotelgasten is het een prachtig argument om te kiezen voor dit hotel. Om de kwaliteit van het verblijf voor zowel zakelijke gasten als toeristen verder te verbeteren, ligt er bovendien een plan om de benedenverdieping drastisch te vernieuwen. De plannen van het hotel zijn ambitieus en beperken zich niet tot het naar het hotel brengen van het meer en het aanpakken van restaurant, bar en lobby. In de bestemmingsplanwijziging is ook voorzien dat er een paviljoen gebouwd wordt waar gasten kunnen eten of borrelen. Aan de meerkant van het hotel zal een nieuw terras worden aangelegd en in het meer komen steigers voor vaarrecreanten. De uitvoering van het Meerplan zal een flinke kwaliteitsimpuls geven aan het Hampshire-hotel én aan de Noordoosthoek van het Hoornse Meer. Met respect voor de natuur is de uitbreiding goed voor toerisme, recreatie en werkgelegenheid. Voor het hotel betekent het goede nieuws over de bestemmingsplanwijziging flink werk aan de winkel. Dat betekent, dat er meteen gezocht wordt naar versterking van het team. Meer informatie daarover is te vinden op de website van het hotel: hampshire-plazagroningen.nl/vacatures.

Nieuw aangezicht voor Aristo Accommodaties in Eindhoven

Aristo Eindhoven opent medio maart letterlijk haar nieuwe deuren. De entree van het gebouw aan de Vestdijk is namelijk volledig gerestyled en heeft een open en ruimtelijk karakter gekregen. Dat alles om de locatie beter te laten aansluiten bij datgene waar Aristo voor staat. De restyling van de entree was de laatste in een reeks verbouwingen om de locatie te moderniseren. Zo is onder meer de oude draaideur verwijderd, zijn er grote glazen wanden geplaatst, is er speciale aandacht geweest voor verlichting en prijkt nu ook de naam ‘ARISTO’ prominent op de gevel. Dat alles met veel gevoel voor esthetiek en design, in combinatie met het gebruik van natuurlijke en soms zelfs contrasterende materialen. “Met de vernieuwingen willen we ons open, gastvrije, toegankelijke en ook innovatieve karakter onderstrepen”, vertelt Monique der Kinderen, directeur en tevens telg uit de tweede generatie van het familiebedrijf. “Om succesvol te zijn moet je blijven innoveren en investeren op de momenten dat het goed gaat. Dat past niet alleen bij deze tijd, maar ook bij de locatie waar we gevestigd zijn. Eindhoven neemt immers als hart van de Brainport-regio en kanshebber op de titel ‘Europese hoofdstad van innovatie’, een belangrijke positie in op de wereldkaart. Daarnaast zijn we net als ieder bedrijf met onze tijd meegegaan en beschikken we over de meest moderne faciliteiten voor vergaderingen, trainingen, congressen, maar ook voor flexwerken bijvoorbeeld. Wat we in al die jaren wel geleerd hebben, is dat persoonlijk contact nog altijd de sleutel is tot succes in de snelle online wereld waarin we leven. Onze kracht schuilt erin dat te faciliteren.”

Meeting column oms

‘Zo dicht mogelijk langs

elkaar heen praten’

Communicatie is ‘Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten’. Lang geleden maakte de PR-man van Martinair deze grap. Ik ben het nooit vergeten. Het maakte indruk en de uitspraak kwam van de misschien wel legendarische Udo Buys. Een markante man die ons destijds hielp op het gebied van communicatie in mijn ‘hotelketentijd’.

De uitspraak van Udo is actueler dan ooit. Overal om ons heen wordt ‘langs elkaar heen gepraat’. We lopen vast in de ‘communicatieve barrière’. Niet alleen ‘face-to-face’ maar ook regelmatig aan de telefoon. U zal misschien denken; ‘Nee hoor, wij communiceren heel goed met onze medewerkers, klanten en gasten’. Dat is mooi en geloof ik ook best wel, maar toch zie ik in de praktijk dat het nog weleens anders loopt. Is dat erg? Dat hangt natuurlijk een beetje van de situatie af.

Daar waar men actief aan de slag gaat met het optimaliseren van communicatie schrijft men positievere reviews, boekt men vaker bijeenkomsten en doen locaties het beter dan concurrenten. Hoe doen ze dat? Ze zijn zich bewust van de vier stappen die je moet zetten om de ‘communicatieve barriére te voorkomen. Daar komen ze.

- Stap 1. Stel ‘open vragen’. Dit zorgt ervoor dat u inzicht krijgt in de belangen van een ander, de drijfveren, de belangen en motieven. Zeg maar de ‘likes’ en mogelijke ‘dislikes. En dat is goud waard. Vooral commercieel.

- Stap 2. Luister! Niets nieuws natuurlijk, maar luister je actief vol interesse om de ander oprecht te begrijpen of luister je om een antwoord te geven? Vat je samen en vraag je door om echt achter zaken te komen die belangrijk zijn voor de ander, of verlies je je aandacht?

- Stap 3. Begrip. Ook weer zo’n bekende. Natuurlijk begrijp je de ander; toch? Maar zeg je dat ook en voelt de ander zich ook oprecht begrepen? En als er weerstand is in een salesgesprek of tijdens een onderhandeling? Geven we dan aan dat we de ander begrijpen of stellen we ons dan te kwetsbaar op? Begrip tonen is nog geen gelijk geven en een prima stap om ervoor te zorgen dat de communicatie beter verloopt.

- Stap 4. ‘Doe er iets mee’. Helemaal afhankelijk van de situatie natuurlijk. Dat kan een oplossing zijn, een alternatief maar ook gewoon een beter advies omdat je weet wat de ander wil, verwacht, zoekt en opgelost wil zien. Dat waren ze. Probeer ze maar eens uit.

Als het gaat om het organiseren van conferenties en vergaderingen zien we dat gelukkig veel organisaties zich bewust zijn van deze stappen en de ‘Communicatieve barrière methode’. Maar als we gaan luisteren naar de mystery calls en analyseren waarom bepaalde aanvragen niet zijn doorgegaan, komt het nog wel eens voor dat het nu juist daar is fout gegaan. Het lijkt zo eenvoudig, maar het is zo moeilijk in de uitvoering. Tot slot, en dat is vaak mijn grap na een training met een team; je kan deze methode ook prima thuis toepassen. De vraag of ik dat zelf ook doe, ga ik in deze column niet beantwoorden…

 

Wouter Olland 

Eigenaar Olland Marketing Solutions

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2016

» ijVENUES: Meerwaarde door partnerships
» Het jaar van duivels en heiligen
» Elke bijeenkomst vraagt om een eigen naam
» Giro d'Italia 2016: Gelderland kleurt roze
» PCO's aan het woord
» Hotel van de toekomst
» Winnaars Nationale Meeting Award bekend
» Stichting kiEMT
» Landhuishotel De Bloemenbeek
» Noord-Limburg in trek
» Museumplein Limburg
» Holiday Inn Leiden
» Teambuilding
» Reisbestemmingen anno 2016
» IMEX 2016
» Terugblik EvenementContact
» Vakbeurs event 16
» Column Nienke van der Malen - MPI
» Column Ingrid Rip - RREM
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions
» Hotelrecensie: Amsterdam Marriott Hotel
» Column Ton Soons - Vergaderhamer
» CLC-VECTA
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement