Nieuwe sterren

luxury classificatie

>

De sterrenclassificatie van hotels wordt aangepast. Wil dat zeggen dat het gehele systeem op de schop gaat? Worden er andere criteria gehanteerd? Om antwoord te krijgen op deze en meer vragen, benaderden we Ron de Bruijn van Hotelsterren, de organisatie die nu verantwoordelijk is voor de toekenning van de sterren.

Meeting Magazine: Hoe was de sterrenclassificatie tot voor kort georganiseerd?

Ron de Bruijn: Tot 1 januari 2015 was elke logiesverstrekker in Nederland bij wet verplicht zich in te schrijven bij het bedrijfschap Horeca en Catering en verplicht zich te laten classificeren. Elk hotel betaalde daarvoor een verplichte bijdrage op basis van heffingen. Het bedrijfschap voerde de controles uit en kende de sterren toe. Zij stelde ook het sterrenschild in bruikleen ter beschikking en onderhield het normenstelsel.

MM: Waarom is ervoor gekozen om deze opzet aan te passen?

RdB: Door de opheffing van alle product- en bedrijfschappen per einde 2014 kwam ook een einde aan het bedrijfschap Horeca en Catering en de verplichte deelname aan de hotelclassificatie. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft, na onderzoek in de markt, een aanvraag ingediend bij het bedrijfschap om de Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) voort te mogen zetten. Het Bedrijfschap heeft vervolgens de NHC, inclusief het eigendom van de sterrenschilden, overgedragen aan KHN.

MM: Doen alle hotels vrijwillig mee aan de classificatie?

RdB: Inmiddels hebben ruim 800 hotels zich gemeld. Meer dan 80 % wil zijn sterren behouden, en ongeveer de helft stapt over naar de Europese classificatie. Hotels die zich nog niet gemeld hebben, kunnen dat nu nog doen op aanmelding@hotelsterren.nl.

MM: Hoe zal de nieuwe classificatie eruit komen te zien? Hoe en door wie wordt deze bijgehouden, uitgevoerd en gehandhaafd?

RdB: KHN heeft al enkele jaren de ambitie om in Europees verband, als lid van Hotrec, aan te sluiten bij de internationaal erkende en geharmoniseerde normen van de Hotel Stars Union. Nu de norm definitief vastgesteld is en er veel interesse en momentum is onder hoteliers, is dit het juiste moment om de invoering in Nederland te starten. KHN heeft de uitvoering van de bestaande Nederlandse en van de nieuwe Europese classificatie uitbesteed aan het Centrum voor Publieke Innovatie. Zij zorgt met haar organisatie voor alles wat nodig is voor de classificatie van de hotels, de registratie en publicatie, de doorontwikkeling van de normen. Zij voert dit uit onder de naam Hotelsterren.

MM: Waarom is dit een verbetering ten opzichte van de oude opzet?

RdB: De nieuwe norm kent bij elk sterrenniveau een Superior variant. Daarmee kan een hotel met extra faciliteiten zich in een categorie onderscheiden met het predicaat 3 sterren superior, bijvoorbeeld. Dat is internationaal erkend.

De nieuwe norm kent ook meer vrijheidsgraden waarop vernieuwende hotelconcepten kunnen ontstaan. Denk aan een hotel dat met iets kleinere kamers en zeer luxe bedden en ruime algemene faciliteiten toch 4 sterren kan halen. Dat is wel iets wat de hedendaagse reiziger kan aanspreken.

Tenslotte is de Europese norm moderner in taal en faciliteiten dan de Nederlandse. Zo is bijvoorbeeld het betalen met de chipknip verwijderd.

Om de overgang te faciliteren bestaat in 2016 de mogelijkheid voor hotels om te kiezen voor de Nederlandse of de Europese classificatie.

MM: Moeten hotels zich laten ‘herkeuren’?

RdB: De Europese norm bestaat bijvoorbeeld uit 270 normen, waarvan 80 verplicht en 190 keuze en de Nederlandse uit 197 normen, waarvan 55 verplicht en 142 keuze. Er zit meer keuzevrijheid in. Die verschillen moeten ter plekke bekeken worden en vastgesteld. Hotels worden dus bekeken bij het toetreden tot de nieuwe Europese norm. Dat resultaat is vervolgens 4 jaar geldig. Overigens was dat al zo voor de Nederlandse norm.

Op dit moment doet Hotelsterren de eerste proefclassificaties met geïnteresseerde hotels voor de Europese classificatie. Daaruit komt een algemeen beeld hoe de Europese normen passen bij de Nederlandse markt. KHN heeft de ruimte als houder van de norm om met de sector lokale afwijkingen af te spreken die voor iedereen gelden. Hotels nemen plaats in een gebruikersplatform dat hierover advies uitbrengt.

MM: In hoeverre heeft dit invloed op de internationale markt? Wordt het helderder?

RdB: Een sterrenhotel in bijvoorbeeld Duitsland (of 1 van de 15 andere deelnemende landen) heeft daarmee zeker een vergelijkbaar faciliteiten-niveau. De internationale gast heeft hier houvast bij. De officiële sterren overstijgen het opportunisme dat je soms treft in de markt. Ook bij online boeken kijkt de gast nog in 60% van de gevallen naar het sterrenniveau. Op Hotelsterren.nl staat de actuele sterrenstatus van elk deelnemend hotel.

De nieuwe Europese norm geeft ruimte voor onderscheidend vermogen en vernieuwing. Wat blijft is objectiviteit, transparantie en zekerheid voor de gast en de reisbranche.

Nieuwe Sterren

Om een beeld te krijgen van de sterrenrestaurants in Nederlandse hotels selecteerde Meeting Magazine drie locaties waar op hoog niveau geslapen, vergaderd en gegeten kan worden.

Conservatorium Hotel

Het Conservatorium hotel is centraal gelegen tussen de belangrijkste musea van Amsterdam, direct naast het Museumplein, Het Concertgebouw en parallel aan het prestigieuze modedistrict. Het hotel heeft 129 kamers en beslaat acht verdiepingen. Onder leiding van de Nederlandse Chef Schilo van Coevorden wordt samen met zijn toegewijde team vorm gegeven aan het Aziatisch geïnspireerde restaurant Taiko, de Brasserie en de beroemde Gin & Tonic Bar; Tunes Bar. Daarnaast beschikt het hotel over gevarieerde en flexibele vergader- en evenementmogelijkheden. De zes vergader- en evenementenzalen van het hotel zijn zo ingericht dat zij passen bij elke gelegenheid. Huisarchitect Piero Lissoni creëerde voor elke zaal een eigen intieme sfeer. Het eigentijdse design is dan ook zeer aansprekend. De zalen hebben alle daglicht, maar zijn ook goed te verduisteren en beschikken over de allernieuwste technologie (die volledig in de ruimte geïntegreerd werd) en dezelfde voortreffelijke persoonlijke service wordt geboden die u in heel het hotel treft.www.conservatoriumhotel.com/nl

Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Dit hotel is gevestigd in een historische locatie met veel charme en grandeur. Ieder tijdperk heeft zijn eigen waardevolle sporen in het gebouw achtergelaten. Van de robuuste buitenmuren uit de Gouden Eeuw tot de kunstzinnige art nouveau Trouwkamer Eerste Klasse en de Raadzaal. Mede om deze reden is Sofitel Legend The Grand Amsterdam dit jaar wederom beloond met een felbegeerde World Luxury Hotel Award. Dit keer als Country Winner in de categorie ‘Best Luxury Historical Hotel’. De World Luxury Hotel Awards worden jaarlijks uitgereikt aan ‘s werelds beste hotels, die voldoen aan de hoogste normen van kwaliteit en dienstverlening. Meer dan 1000 exclusieve hotels uit 145 landen namen deel aan deze verkiezing, waaruit Sofitel Legend The Grand Amsterdam als winnaar naar voren kwam. www.sofitel-legend-thegrand.com

The Dylan Amsterdam

Restaurant Vinkeles, gevestigd in luxe boutique hotel The Dylan Amsterdam, is misschien wel het best bewaarde geheim van de stad. Bij binnenkomst valt het intieme karakter van de 18de eeuwse bakkerij, waarin het restaurant is gevestigd, direct op. Een subtiele balans tussen modern en klassiek is zowel in de setting als ook in het menu terug te vinden.

De gerechten van Executive Chef Dennis Kuipers zijn een moderne benadering van de Franse keuken en worden vaak omschreven als “verfijnd, spannend en geraffineerd”. Sinds kort is het ook mogelijk om met een gezelschap tot 18 personen te genieten van deze menu’s in één van onze privé dinerruimtes. www.dylanamsterdam.com/nl

Meeting Magazine: Hoe was de sterrenclassificatie tot voor kort georganiseerd?

Ron de Bruijn: Tot 1 januari 2015 was elke logiesverstrekker in Nederland bij wet verplicht zich in te schrijven bij het bedrijfschap Horeca en Catering en verplicht zich te laten classificeren. Elk hotel betaalde daarvoor een verplichte bijdrage op basis van heffingen. Het bedrijfschap voerde de controles uit en kende de sterren toe. Zij stelde ook het sterrenschild in bruikleen ter beschikking en onderhield het normenstelsel.

MM: Waarom is ervoor gekozen om deze opzet aan te passen?

RdB: Door de opheffing van alle product- en bedrijfschappen per einde 2014 kwam ook een einde aan het bedrijfschap Horeca en Catering en de verplichte deelname aan de hotelclassificatie. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft, na onderzoek in de markt, een aanvraag ingediend bij het bedrijfschap om de Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) voort te mogen zetten. Het Bedrijfschap heeft vervolgens de NHC, inclusief het eigendom van de sterrenschilden, overgedragen aan KHN.

MM: Doen alle hotels vrijwillig mee aan de classificatie?

RdB: Inmiddels hebben ruim 800 hotels zich gemeld. Meer dan 80 % wil zijn sterren behouden, en ongeveer de helft stapt over naar de Europese classificatie. Hotels die zich nog niet gemeld hebben, kunnen dat nu nog doen op aanmelding@hotelsterren.nl.

MM: Hoe zal de nieuwe classificatie eruit komen te zien? Hoe en door wie wordt deze bijgehouden, uitgevoerd en gehandhaafd?

RdB: KHN heeft al enkele jaren de ambitie om in Europees verband, als lid van Hotrec, aan te sluiten bij de internationaal erkende en geharmoniseerde normen van de Hotel Stars Union. Nu de norm definitief vastgesteld is en er veel interesse en momentum is onder hoteliers, is dit het juiste moment om de invoering in Nederland te starten. KHN heeft de uitvoering van de bestaande Nederlandse en van de nieuwe Europese classificatie uitbesteed aan het Centrum voor Publieke Innovatie. Zij zorgt met haar organisatie voor alles wat nodig is voor de classificatie van de hotels, de registratie en publicatie, de doorontwikkeling van de normen. Zij voert dit uit onder de naam Hotelsterren.

MM: Waarom is dit een verbetering ten opzichte van de oude opzet?

RdB: De nieuwe norm kent bij elk sterrenniveau een Superior variant. Daarmee kan een hotel met extra faciliteiten zich in een categorie onderscheiden met het predicaat 3 sterren superior, bijvoorbeeld. Dat is internationaal erkend.

De nieuwe norm kent ook meer vrijheidsgraden waarop vernieuwende hotelconcepten kunnen ontstaan. Denk aan een hotel dat met iets kleinere kamers en zeer luxe bedden en ruime algemene faciliteiten toch 4 sterren kan halen. Dat is wel iets wat de hedendaagse reiziger kan aanspreken.

Tenslotte is de Europese norm moderner in taal en faciliteiten dan de Nederlandse. Zo is bijvoorbeeld het betalen met de chipknip verwijderd.

Om de overgang te faciliteren bestaat in 2016 de mogelijkheid voor hotels om te kiezen voor de Nederlandse of de Europese classificatie.

MM: Moeten hotels zich laten ‘herkeuren’?

RdB: De Europese norm bestaat bijvoorbeeld uit 270 normen, waarvan 80 verplicht en 190 keuze en de Nederlandse uit 197 normen, waarvan 55 verplicht en 142 keuze. Er zit meer keuzevrijheid in. Die verschillen moeten ter plekke bekeken worden en vastgesteld. Hotels worden dus bekeken bij het toetreden tot de nieuwe Europese norm. Dat resultaat is vervolgens 4 jaar geldig. Overigens was dat al zo voor de Nederlandse norm.

Op dit moment doet Hotelsterren de eerste proefclassificaties met geïnteresseerde hotels voor de Europese classificatie. Daaruit komt een algemeen beeld hoe de Europese normen passen bij de Nederlandse markt. KHN heeft de ruimte als houder van de norm om met de sector lokale afwijkingen af te spreken die voor iedereen gelden. Hotels nemen plaats in een gebruikersplatform dat hierover advies uitbrengt.

MM: In hoeverre heeft dit invloed op de internationale markt? Wordt het helderder?

RdB: Een sterrenhotel in bijvoorbeeld Duitsland (of 1 van de 15 andere deelnemende landen) heeft daarmee zeker een vergelijkbaar faciliteiten-niveau. De internationale gast heeft hier houvast bij. De officiële sterren overstijgen het opportunisme dat je soms treft in de markt. Ook bij online boeken kijkt de gast nog in 60% van de gevallen naar het sterrenniveau. Op Hotelsterren.nl staat de actuele sterrenstatus van elk deelnemend hotel.

De nieuwe Europese norm geeft ruimte voor onderscheidend vermogen en vernieuwing. Wat blijft is objectiviteit, transparantie en zekerheid voor de gast en de reisbranche.

Meeting Magazine nr5 2015

» Coverstory NH Utrecht: meetingpoint in de Domstad
» De concurrentie verhardt
» Brabant: Onontdekte parel in het zuiden
» PCO in beeld: een geslaagd debuut
» Nieuwe sterren
» Lissabon: alles in huis voor een geslaagd event
» Meeting Magazine Award: de winnaar is bekend
» Novotel Amsterdam Schiphol Airport
» ss Rotterdam
» Convention Bureau Gelderland
» Texel
» de Ruwenberg
» Strandhotel Golfzang
» Nieuwe training: InControl of Events
» Van der Valk Hotel Tiel
» De strijd om de sterren
» Ticino: Swiss quality and Italian lifestyle
» ibtm World 2015
» 4db Roadshows
» Column Ingrid Rip - RREM
» Column Ivo Lammers - MPI
» Column Ton Soons - Vergaderhamer
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions
» Hotelrecensie: Waldorf Astoria Amsterdam
» CLC-VECTA
Lees volledige uitgave online
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013