Het stadion als
statussymbool
De tijd dat er in stadions enkel naar voetbalwedstrijden werd gekeken is definitief voorbij. Voetbalstadions worden voor steeds diversere doeleinden ingezet, waaronder voor de MICE-branche. Om aan de eisen van deze branche te voldoen, gaan ook stadions met hun tijd mee. De grote stadions zoals we die nu kennen, zijn eind negentiende eeuw ontstaan. De geschiedenis van deze grote gebouwen waar mensen samenkomen om naar sportieve wedstrijden te kijken, begint echter in de oudheid. Het meest bekende voorbeeld hiervan is het Colosseum in Rome uit de eerste eeuw na Christus. In dit theater werden, net als De Rotterdamse Kuip nu, destijds maar liefst 50.000 toeschouwers konden plaatsnemen, gladiatorengevechten maar ook complete zeeslagen georganiseerd. Na de val van het Romeinse Keizerrijk verdwenen de groots opgezette sportevenementen. Het duurde tot eind negentiende eeuw tot er weer behoefte was aan grote stadions. De herintroductie van de Olympische Spelen, die een herstart beleefde in 1896, was de belangrijkste stimulans hiervoor. Ook de opkomst van teamsporten zoals voetbal, hockey en rugby zorgde ervoor dat er behoefte was aan speciale gebouwen waar wedstrijden konden plaatsvinden. Als gevolg hiervan maakte de stadionarchitectuur begin twintigste eeuw een bloeiperiode door. In Amsterdam werd speciaal voor de Olympische Zomerspelen van 1928 een stadion gebouwd naar een ontwerp van Jan Wils dat nog altijd in gebruik is. In de 46 meter hoge Marathontoren, dat een architectonisch tegenwicht moest bieden tegen het horizontale lijnen, brandde destijds het eerste Olympische vuur in de geschiedenis. Hiermee zette Wils een trend, want diverse Europese stadions kregen nadien een vergelijkbare toren. Na de oorlog werd stadionarchitectuur gedomineerd door functionalisme, waarbij de functie van het gebouw de constructie en het uiterlijk bepaalden en de stadions ondanks de soms toch behoorlijk opvallende vormentaal een wat soberder karakter kregen. Statussymbool Tegenwoordig worden stadions niet langer enkel voor sportwedstrijden gebruikt. Met name het aantal voetbalstadions in Nederland dat zich in de MICE-branche profileert als locatie is groeiende. De stadions zijn multifunctioneel geworden en worden dankbaar ingezet voor popconcerten, beurzen en kick-offs, maar ook voor diners en vergaderingen. Stadions die nieuw worden gerealiseerd of worden uitgebreid zoals De Kuip in Rotterdam, houden zo veel mogelijk rekening met deze multifunctionele inzet. Hierdoor zijn de stadions van nu niet langer betonnen bakken, maar sterke staaltjes van moderne architectuur die als toeristische topattracties worden beschouwd en van alle moderne faciliteiten en technieken zijn voorzien. Stadions zijn statussymbolen geworden. Mede door deze omslag gaan met name voetbalstadions met de (MICE)trends mee. Zo worden deze locaties steeds duurzamer doordat de energie-efficiëntie door middel van hightech energieoplossingen op basis van zon en wind, zoals warmtekrachtkoppeling, energieopslag, zonne-energie, biomassa en vergisting. Een energiebesparing van 35% en een verminderde CO2-uitstoot in een voetbalstadion heeft een enorme positieve impact op het milieu. Een andere trend waar voetbalstadions in meegaan is de immer sneller gaande ontwikkelingen op het gebied van AV. De wedstrijden op het veld kunnen in combinatie met extra grote schermen en mogelijkheden om mobiele apparaten online te ondersteunen om zo een unieke ervaring voor toeschouwers te creëren. Steeds meer ploegen beseffen dat het betrekken van toeschouwers via hun mobiele apparaten enorm veel mogelijkheden met zich meebrengt. Al deze technieken en innovaties kunnen natuurlijk ook voor zakelijke bijeenkomsten worden ingezet. In combinatie met een rondleiding, een kijkje in de kleedkamers en misschien wel het betreden van het gras met de middenstip als heilige graal, maakt dat stadions zeker bijdragen aan het slagen van een zakelijke bijeenkomst. Trends Eventz MeetingMagazine.nl |
Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|