Bedrijfsuitjes: trends voor 2014

Hans Ligtermoet

Bedrijfsuitjes onder de loep Trends voor 2014

Nu de economie weer een beetje aantrekt, lijken ook steeds meer bedrijven zich weer aan een bedrijfsuitje te wagen. Meeting Magazine vroeg aan Hans Ligtermoet van de branche-organisatie VeBON voor buitensportondernemingen of er nog bepaalde trends in 2014 gaan spelen.

Allereerst wordt gevraagd hoe het is gesteld met de budgetten voor bedrijfsuitjes. Is daar inmiddels weer een stijgende lijn in te zien? “Afgezien van de bedrijven die weinig tot geen last van de economische crisis hebben, staan de budgetten over het algemeen nog steeds onder druk”, geeft Ligtermoet aan. “Dat merk je ook aan het feit dat de uitbundige bijeenkomsten die voorheen nog wel eens werden geboekt, nu duidelijk achter blijven. Al moet ik zeggen dat het weer zeker een bijdrage heeft geleverd aan een goede economische start van het nieuwe seizoen. Bovendien zijn de leden van de VeBON ook zeker bereid om mee te denken in creatieve oplossingen die een leuk en origineel uitje voor elk gewenst budget oplevert.”

Nieuwe activiteiten

Volgens de VeBON-directeur zijn er ook in de vraag naar en aanbod van bedrijfsuitjes trends en invloeden te ontdekken. “Het traditionele aanbod van bedrijfsuitjes voldoet in principe nog steeds aan de Nederlandse vraag, maar je ziet ook wel dat er wordt gezocht naar nieuwe, unieke activiteiten. Op dit moment zijn vooral activiteiten in klimbossen, maar ook strandactiviteiten en stand up paddling in opkomst. Over het algemeen kan je stellen dat deelnemers nu meer de extreme kant opzoeken, maar tegelijkertijd minder risico willen lopen. Met name bedrijven willen in verband met de aansprakelijkheid hun zaken goed geregeld hebben.” Een ander aspect waar bedrijven op letten, is dat hun bedrijfsuitje meerwaarde biedt. “Bedrijven zijn kritischer wat betreft de eisen waar een uitje aan moet voldoen. Zo moet een dergelijke bijeenkomt wel echt nut hebben en meerwaarde bieden. Ook speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen over de hele linie een steeds belangrijkere rol. Zowel de opdrachtgevers als de bedrijven in de branche zijn zich steeds meer bewust van de noodzaak hiervan. Om dit inzichtelijker te maken, is er voor de buitensport een gedragscode en een Green Key ontwikkeld.”

Verschuiving binnen de markt

Wat betreft de organisatie zijn er nog steeds veel partijen die kiezen voor een totaalpakket en die de gehele organisatie van een zakelijk dagje uit graag uit handen geven. “Maar tegelijkertijd zie je ook dat er boekers die een deel van de organisatie graag zelf op zich nemen”, geeft Ligtermoet aan. “Dat heeft dan niet zozeer met het budget te maken, maar meer met het feit dat er tegenwoordig heel veel via internet geregeld kan worden.” Verder vindt er ook een verschuiving plaats wat betreft het tijdstip. “Traditiegetrouw worden bedrijfsuitjes veelal doordeweeks georganiseerd, terwijl het weekend bij de particuliere markt het populairst is. Maar binnen de zakelijke markt is er echter een groeiende vraag naar bedrijfsuitjes in het weekend en in de avond.” Ten slotte heeft ook social media haar opmars gemaakt binnen de sector. “Van dit medium wordt steeds vaker gebruik gemaakt. Niet alleen voor PR-doeleinden, maar ook zeker voor het verkrijgen van feedback van groepen. Bij sommige aanbieders van bedrijfsuitjes kan je zelfs uitjes boeken die social media als thema hebben. Als branche is en blijft het namelijk belangrijk om voortdurend je aanbod onder de loep te nemen en indien nodig uit te breiden”, aldus Ligtermoet.

Bedrijfsuitjes Eventz

Hoe zit het met de

werkkostenregeling?

Tot 1 januari 2015 vallen bedrijfsuitjes onder de oude regeling waarbij de kosten van het bedrijfsuitje aangemerkt worden als loon van de werknemer. Bedrijfsuitjes of personeelsfeesten voor ten minste drie vierde van de werknemers van een bepaalde afdeling zijn tot maximaal € 454,- per jaar per werknemer onbelast. Over het meerdere moet de werknemer belasting betalen. Dit kan worden voorkomen door de extra belasting via eindheffing voor eigen rekening nemen. Vanaf 1 januari 2015 krijgt de werkgever één budget (1,4% van de te betalen salarissen), waaruit hij onbelast onkosten kan vergoeden zoals de fiets van de zaak en het bedrijfsuitje. Het totaalbedrag mag daarbij niet boven zijn 1,4 procent-budget uitkomen. Daarboven betaalt de werkgever 80 procent belasting over de vergoedingen. Let op: het bedrijfsuitje is alleen onbelast als het volledig op de werkplek plaatsvindt. Een belasting op een uitje op een externe locatie is te voorkomen door de kosten van het bedrijfsuitje als eindheffingsloon aan te merken en onder te brengen in de vrije ruimte. Over de kosten in deze vrije ruimte hoeft de werkgever dan geen loonbelasting/premie volksverzekeringen in te houden.

MeetingMagazine.nl

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr2 2014

» Coverstory: NH Hotel Group vaart nieuwe koers
» Utrecht behoudt koppositie
» Een kijkje achter de schermen van de NSS
» PCO in beeld: “Je kunt blind vertrouwen op elkaars expertise”
» Lausanne maakt slogan waar
» WK-special: Brazilië lonkt
» Stadion-special: Vergaderen rond de middenstip
» Meeting Magazine Award: Welke locatie is het leukste bedrijfsuitje?
» Hotel Restaurant Oud Londen
» Carlton President Utrecht
» Woudschoten hotel & conferentiecentrum
» Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten
» Amersfoort klimt naar de top
» Van der Valk Hotel Venlo
» Bestemmingen in de lift
» IMEX Frankfurt: the next level
» ADO Hospitality & Events
» EvenementContact: geslaagde editie op nieuwe locatie
» Bedrijfsuitjes: trends voor 2014
» Event 14: veel innovatie en nieuwe gezichten
» IDEA: een kickstart voor je carrière
» IDEA-bureaus actief in B2C-evenementen
» Nieuwjaarsbijeenkomst CLC-VECTA
» Column RREM
» De Hotelrecensie: Hotel Modez
» De Hotelrecensie: nhow
» Gelderland Convention Bureau
» Column MPI
» PCO in beeld
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement