Hans Ligtermoet Bedrijfsuitjes onder de loep Trends voor 2014Nu de economie weer een beetje aantrekt, lijken ook steeds meer bedrijven zich weer aan een bedrijfsuitje te wagen. Meeting Magazine vroeg aan Hans Ligtermoet van de branche-organisatie VeBON voor buitensportondernemingen of er nog bepaalde trends in 2014 gaan spelen. Allereerst wordt gevraagd hoe het is gesteld met de budgetten voor bedrijfsuitjes. Is daar inmiddels weer een stijgende lijn in te zien? ââ¬ÅAfgezien van de bedrijven die weinig tot geen last van de economische crisis hebben, staan de budgetten over het algemeen nog steeds onder drukââ¬Â, geeft Ligtermoet aan. ââ¬ÅDat merk je ook aan het feit dat de uitbundige bijeenkomsten die voorheen nog wel eens werden geboekt, nu duidelijk achter blijven. Al moet ik zeggen dat het weer zeker een bijdrage heeft geleverd aan een goede economische start van het nieuwe seizoen. Bovendien zijn de leden van de VeBON ook zeker bereid om mee te denken in creatieve oplossingen die een leuk en origineel uitje voor elk gewenst budget oplevert.ââ¬Â Nieuwe activiteiten Volgens de VeBON-directeur zijn er ook in de vraag naar en aanbod van bedrijfsuitjes trends en invloeden te ontdekken. ââ¬ÅHet traditionele aanbod van bedrijfsuitjes voldoet in principe nog steeds aan de Nederlandse vraag, maar je ziet ook wel dat er wordt gezocht naar nieuwe, unieke activiteiten. Op dit moment zijn vooral activiteiten in klimbossen, maar ook strandactiviteiten en stand up paddling in opkomst. Over het algemeen kan je stellen dat deelnemers nu meer de extreme kant opzoeken, maar tegelijkertijd minder risico willen lopen. Met name bedrijven willen in verband met de aansprakelijkheid hun zaken goed geregeld hebben.ââ¬Â Een ander aspect waar bedrijven op letten, is dat hun bedrijfsuitje meerwaarde biedt. ââ¬ÅBedrijven zijn kritischer wat betreft de eisen waar een uitje aan moet voldoen. Zo moet een dergelijke bijeenkomt wel echt nut hebben en meerwaarde bieden. Ook speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen over de hele linie een steeds belangrijkere rol. Zowel de opdrachtgevers als de bedrijven in de branche zijn zich steeds meer bewust van de noodzaak hiervan. Om dit inzichtelijker te maken, is er voor de buitensport een gedragscode en een Green Key ontwikkeld.ââ¬Â Verschuiving binnen de markt Wat betreft de organisatie zijn er nog steeds veel partijen die kiezen voor een totaalpakket en die de gehele organisatie van een zakelijk dagje uit graag uit handen geven. ââ¬ÅMaar tegelijkertijd zie je ook dat er boekers die een deel van de organisatie graag zelf op zich nemenââ¬Â, geeft Ligtermoet aan. ââ¬ÅDat heeft dan niet zozeer met het budget te maken, maar meer met het feit dat er tegenwoordig heel veel via internet geregeld kan worden.ââ¬Â Verder vindt er ook een verschuiving plaats wat betreft het tijdstip. ââ¬ÅTraditiegetrouw worden bedrijfsuitjes veelal doordeweeks georganiseerd, terwijl het weekend bij de particuliere markt het populairst is. Maar binnen de zakelijke markt is er echter een groeiende vraag naar bedrijfsuitjes in het weekend en in de avond.ââ¬Â Ten slotte heeft ook social media haar opmars gemaakt binnen de sector. ââ¬ÅVan dit medium wordt steeds vaker gebruik gemaakt. Niet alleen voor PR-doeleinden, maar ook zeker voor het verkrijgen van feedback van groepen. Bij sommige aanbieders van bedrijfsuitjes kan je zelfs uitjes boeken die social media als thema hebben. Als branche is en blijft het namelijk belangrijk om voortdurend je aanbod onder de loep te nemen en indien nodig uit te breidenââ¬Â, aldus Ligtermoet. Bedrijfsuitjes Eventz Hoe zit het met de werkkostenregeling? Tot 1 januari 2015 vallen bedrijfsuitjes onder de oude regeling waarbij de kosten van het bedrijfsuitje aangemerkt worden als loon van de werknemer. Bedrijfsuitjes of personeelsfeesten voor ten minste drie vierde van de werknemers van een bepaalde afdeling zijn tot maximaal â⬠454,- per jaar per werknemer onbelast. Over het meerdere moet de werknemer belasting betalen. Dit kan worden voorkomen door de extra belasting via eindheffing voor eigen rekening nemen. Vanaf 1 januari 2015 krijgt de werkgever één budget (1,4% van de te betalen salarissen), waaruit hij onbelast onkosten kan vergoeden zoals de fiets van de zaak en het bedrijfsuitje. Het totaalbedrag mag daarbij niet boven zijn 1,4 procent-budget uitkomen. Daarboven betaalt de werkgever 80 procent belasting over de vergoedingen. Let op: het bedrijfsuitje is alleen onbelast als het volledig op de werkplek plaatsvindt. Een belasting op een uitje op een externe locatie is te voorkomen door de kosten van het bedrijfsuitje als eindheffingsloon aan te merken en onder te brengen in de vrije ruimte. Over de kosten in deze vrije ruimte hoeft de werkgever dan geen loonbelasting/premie volksverzekeringen in te houden. MeetingMagazine.nl |
Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|