Kontakt der Kontinenten: Verantwoorde doorontwikkeling van wereldse gastvrijheid



Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg ondergaat wat directeur René Giel een strategische transitie noemt. Naast het verder ontwikkelen van deze bijzondere organisatie zelf is er fors ingezet op investeringen in de gebouwen en het buitenterrein. Diverse onderdelen van het hotelcomplex zijn al aangepakt, vernieuwd, maar er staat nog veel meer op het programma. “We hebben ambitieuze plannen, we willen de komende jaren mensen blijven samenbrengen, verbinden en inspireren en hen op pro-actieve wijze nieuwsgierig maken naar onze ‘wereldse’ diensten en producten. Dat is en blijft onze missie!”

Het conferentiehotel als professionele speler in de hospitalitybranche maakte de afgelopen vijf jaren een mooie gestage groei door. De organisatie achter Kontakt der Kontinenten, een stichting met een ideologische doelstelling met als rode draad wereldburgerschap, duurzaamheid, mondialiteit en het streven naar een rechtvaardige samenleving, vond het nodig om eens heel goed te kijken naar het strategisch fundament van de organisatie, maar ook naar het strategisch kader voor de middellange termijn. Ben Gerrits, Projectcoördinator Hospitality & Concept: “Uit het onderzoek blijkt dat we in verhouding tot de verhuurbare zaal vierkante meters vierkante meters tekort komen op het gebied van serviceruimten en productiecapaciteit en hebben wij behoefte aan het verder ontwikkelen van onze werkorganisatie en ons productportfolio.”



CAPACITEIT EN AANBOD
Dus werd besloten tot een grondige aanpak van de capaciteit en gastbeleving. Giel: “Want ‘nee’ moeten verkopen aan mensen die hier graag willen verblijven omdat je ze gewoon niet goed kunt bedienen is onwenselijk! De voorgenomen uitbreiding is dan ook geen blinde groeiambitie, maar gebaseerd op een verantwoorde groeipotentie op basis van vraag uit de markt.”

Een van de eerste elementen die een grondige verbouwing heeft ondergaan is de keuken. Die is inmiddels operationeel en van de modernste apparatuur voorzien. Het volgende project is het restaurant. Gerrits: “We gaan een compleet nieuw restaurantpaviljoen bouwen. Hier gaan wij onze gasten samenbrengen om te genieten van al het moois dat wij te bieden hebben op het culinaire vlak, in een prachtige bosrijke en natuurlijke ambiance. Onze eigen warme en ‘wereldse’ sfeer moet voelen als een souvenir dat mensen mee naar huis nemen na een bezoek aan ons conferentiehotel.”

Tijdens de bouw van het restaurant, die volgend jaar zal plaatsvinden, kan het hotel volgens Giel nog gewoon gasten ontvangen, zij het in wat gematigder vorm. “Net als in de eerste bouwfase zal de mogelijke bouwoverlast voor onze gasten weer tot een minimum worden beperkt. De bouwwerkzaamheden worden optimaal aangepast aan lopende boekingen en zaalcapaciteit. Lukt dit wellicht niet, dan hebben wij nog uitwijkmogelijkheden. Dat wil zeggen dat onze gasten, als we op het hoofdgebouw overlast verwachten door werkzaamheden, in klooster Cenakel terecht kunnen, ons andere prachtige pand.”



WAARDE TOEVOEGEN
De markt trekt aan, merkt Giel. “Het aanbod op het gebied van conferentiehotels is vrij groot, zeker hier op de Utrechtse Heuvelrug. De uitdaging is dan om te laten zien dat we meer zijn dan alleen maar een verhuurder van vierkante meters met tafels en stoelen. Want dat heeft iedereen, dus wat is onze onderscheidende kracht? Die zit, naast het geheel eigen karakter, met name in de gastbeleving, de ligging, maar ook in de vele mogelijkheden die we kunnen bieden aan de organisator van een training, vergadering of extra evenement. Wij kunnen waarde toevoegen aan een bijeenkomst in plenaire beleving, teambuildingactiviteiten, maar ook bijvoorbeeld in combinatie met wellness, waar tegenwoordig veel vraag naar is.” Gerrits gaat daar op in: “Voor ons is het dan ook een cadeautje dat we Thermen Soesterberg letterlijk in onze achtertuin hebben liggen.”



COMBINATIE
“Het gevaar met een sterke groei”, aldus Giel, “is dat je je eigen karakter verliest, en bij ons is het dan de kunst om de combinatie te realiseren van de grootschaligheid die je op sommige momenten kunt hebben als je al die zalen bezet hebt, met het huiselijke en het intieme, waar onze kracht zit. De massaliteit voel je bij ons niet. Persoonlijk contact met onze gasten is de basis van onze visie op gastvrijheid.”

Toch kan het hotel grotere groepen makkelijk aan. Giel vertelt: “Een mooi voorbeeld waarbij we alle registers hebben opentrokken, was een partij van een grote zakelijke dienstverlener die hier verbleef met 300 gasten voor twee dagen. Ze hadden een plenaire sessie gevolgd door subsessies in de breakout rooms. ’s Middags gingen ze het landgoed op voor een meerkamp met allerlei sport- en spel-activiteiten en teambuilding waarbij we op verschillende plekken op het landgoed standjes met culinaire versnaperingen hebben verzorgd. ’s Avonds een walking dinner in de wintertuin van Klooster Cenakel met aansluitend een feestavond inclusief dj. Vervolgens allemaal blijven slapen en de volgende dag draait het programma nog even door. Dat zijn voor ons de evenementen waar we kunnen laten zien wat bij ons ‘onder één dak’ allemaal mogelijk is.”

Gerrits vervolgt: “Daar zie je ook de verscheidenheid aan diensten die we onze gasten kunnen bieden. De crossovers die we graag maken.”

Giel geeft nog een voorbeeld: “Afgelopen mei hebben we hier een mooi evenement verzorgd, daarvan kun je hieronder de video bekijken. Dat geeft wel een beeld van: hé, is dat Kontakt der Kontinenten? Dat was van Railsport, dat ging over sportiviteit, vitaliteit, gezondheid.”


Giel sluit af: “Kontakt der Kontinenten is en blijft een stichting met een ideologische doelstelling, en wil ook dicht bij haar doelstelling blijven. Naast het feit dat we een professioneel eigentijds, onderscheidend conferentiehotel zijn, willen we ook een podium blijven voor mondiale vraagstukken rondom duurzaamheid en interreligieuze en interculturele dialoog. We blijven mensen samenbrengen en verbinden.”

www.kontaktderkontinenten.nl

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr4 2018

» Postillion Hotel Amsterdam: "Wij hebben een unieke propositie in handen"
» Het succes van Amsterdam als zakelijke bestemming
» The Lancaster Hotel Amsterdam: Lokaal beïnvloed karakter
» Corendon Village Hotel Amsterdam: Servicedorp met internationale allure
» QO Amsterdam: Nieuwe ideeën en creativiteit stimuleren
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Na-aper
» Hotel Jakarta Amsterdam: Botanische beleving in de hoofdstad
» Convention Bureau Event Park Amsterdam: "Haarlemmermeer kan alles faciliteren"
» Woudschoten: vertrouwd met een nieuwe uitstraling
» Goodiepagina - Samira Salman
» Steeds meer zakelijke bezoekers kiezen voor de regio Zwolle
» Column Ingrid Rip - RREM: Gastgevangen
» De onbeperkte mogelijkheden van De Bonte Wever, Assen
» Kontakt der Kontinenten: Verantwoorde doorontwikkeling van wereldse gastvrijheid
» Column Pieter Aalbers: Winst door verrassende partners
» Verbinden en ontmoeten. Dat kan #OpPapendal
» Column MPI - Sven Boelhouwer: Changing the game
» Muntgebouw Utrecht, Mariënhof Amersfoort, Landgoed Brakkesteyn: Gasten recht in het hart raken
» Novotel Eindhoven: In het hart van de innovatie
» Zuiderduin: een geheel nieuwe beleving
» Column Ton Soons - Vergaderhamers: Mijn collega komt zo bij u?
» Hotelrecensie Erfgoed Bossem: Sterren kijken vanuit je bed
» Meeting Trophy 2018: Zwitserland presenteert zich
» IBTM World 2018: Focus op innovatie en techniek
» Kerst- en eindejaarsbijeenkomsten: "Het is en blijft een traditie"
» Bilderberg: Successen vieren met Hygge
» Column Wouter Olland - OMS: De hospitality van de Italiaanse berghut
» Nationale Meeting Award: Ondernemerschap, kwaliteit en gastervaring centraal
» Sprekershuys: Een event, maar geen publiek?
» IDEA case: Chocolade als beleving
» WWZ: Draaien aan de knoppen van de arbeidsmarkt
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement