Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Na-aper



Het valt niet altijd mee om op te starten na de zomervakantie. De tank is bijgevuld, de motor is gesmeerd en pruttelt, maar velen hebben een zetje nodig om weer echt op gang te komen. Ik dit keer ook. Misschien te lang vakantie gevierd? Ik ben helemaal uit mijn ritme. Waar te beginnen? Er ligt zoveel. Nog 1001 e-mails te beantwoorden of te verwijderen, fotoshoot regelen, interview in het Engels voorbereiden, mijn Engels nog even oppoetsen (mijn dochter: ‘Mam, doe wat aan je ‘outspeech’, please…), sollicitanten ontvangen en oh ja, ook nog even een column inleveren.

Er is meer dan genoeg om over te schrijven, maar vanwege mijn post holiday syndroom krijg ik het nu even niet lekker op papier. Ik besluit om wat columns te lezen ter stimulatie. Scherpe en snedige stukjes van Youp, hilarische kantoorjunglecolumns van Japke-d. Bouma waar ik keihard om moet lachen of columns van Femke van der Laan waar ik dan weer om moet huilen. En tenslotte scroll ik nog wat op LinkedIn, speurend naar iets wat voorbijkomt dat mij prikkelt tot het schrijven van een leuke column. 

En dat doet het. Mijn aandacht wordt getrokken door een bericht van iemand die recent aan een nieuwe baan begonnen is bij een soortgelijk bedrijf als Efficient Hotel Partner. Een concurrent of aardiger omschreven: een concullega. Ik lees de tekst. Ik ken die tekst. Het is mijn tekst. De woorden in de zinnen zijn wat door elkaar gehusseld of van voor naar achter verplaatst. Maar verder is de tekst, mijn tekst, schaam-te-loos gekopieerd. En dit is niet de eerste keer. De inspiratie ontbreekt, mogelijk ook het talent. Ik zie het helemaal voor me. De na-aper, in gesprek met de nieuwe collega: ‘Wat denk je, valt het zo op, nee toch? Best goed zo he? Alleen dat ene zinnetje, dat is toch wel heel erg haar stijl… haal dat er nog maar even uit dan.’

Hoe bestempel je dit? Ben ik geplagieerd of nageaapt? Geplagieerd klinkt overdreven. Maar nageaapt klinkt weer zo lief, kinderlijk, bijna onschuldig met een hoog dierentuingehalte. En ja, kinderachtig is het, maar onschuldig niet en lief al helemaal niet. De mens is een kuddedier en na-apen doen we graag, veelvuldig en op ieder gebied. Kopiëren, imiteren, nabootsen, na-apen. We maken ons er allemaal schuldig aan. Uit bewondering, uit verlangen, uit jaloezie, uit gebrek aan authenticiteit en originaliteit. Nog vaker uit gemakzucht. Waarom zelf het brein pijnigen, veel tijd verkwisten, moeilijk doen terwijl het makkelijk kan? Copy-paste. It’s so easy. 

Teksten schrijven voor nieuwsbrieven, website, flyers, artikelen, LinkedIn of andere sociale media. Het is razend moeilijk en het vergt tijd. Als het niet wilt lukken, lonkt de optie om andermans teksten te kopiëren en er dan nét even een andere twist aan geven. Immers: beter goed gejat dan slecht bedacht. Ben ik boos op de na-aper? Nee hoor, ik voel me eigenlijk wel gevleid. Toch fijn dat iemand jouw tekst zo goed vindt dat het klakkeloos overgenomen wordt. Is het origineel? Nee, dat natuurlijk niet. Misschien moet de na-aper daarom de volgende keer iets meer de tijd nemen, sleutelen aan de eigen creativiteit of om zichzelf te behoeden voor imitatiegedrag gezellig wat aapjes gaan kijken in de dierentuin. Een tevreden gevoel of trots is namelijk vele malen groter als het uit eigen bron komt. 

De quote van de maand in de Music Meeting Lounge is dit keer van Jimi Hendrix: I’ve been imitated so well I’ve heard people copy my mistakes.

Marianne Kuiper
Eigenaar Efficient Hotel Partner & Music Meeting Lounge
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locaties
Meer blogs lezen? www.efficienthotelpartner.nl
Volg mij ook op instagram@marianne.fj.kuiper

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr4 2018

» Postillion Hotel Amsterdam: "Wij hebben een unieke propositie in handen"
» Het succes van Amsterdam als zakelijke bestemming
» The Lancaster Hotel Amsterdam: Lokaal beïnvloed karakter
» Corendon Village Hotel Amsterdam: Servicedorp met internationale allure
» QO Amsterdam: Nieuwe ideeën en creativiteit stimuleren
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Na-aper
» Hotel Jakarta Amsterdam: Botanische beleving in de hoofdstad
» Convention Bureau Event Park Amsterdam: "Haarlemmermeer kan alles faciliteren"
» Woudschoten: vertrouwd met een nieuwe uitstraling
» Goodiepagina - Samira Salman
» Steeds meer zakelijke bezoekers kiezen voor de regio Zwolle
» Column Ingrid Rip - RREM: Gastgevangen
» De onbeperkte mogelijkheden van De Bonte Wever, Assen
» Kontakt der Kontinenten: Verantwoorde doorontwikkeling van wereldse gastvrijheid
» Column Pieter Aalbers: Winst door verrassende partners
» Verbinden en ontmoeten. Dat kan #OpPapendal
» Column MPI - Sven Boelhouwer: Changing the game
» Muntgebouw Utrecht, Mariënhof Amersfoort, Landgoed Brakkesteyn: Gasten recht in het hart raken
» Novotel Eindhoven: In het hart van de innovatie
» Zuiderduin: een geheel nieuwe beleving
» Column Ton Soons - Vergaderhamers: Mijn collega komt zo bij u?
» Hotelrecensie Erfgoed Bossem: Sterren kijken vanuit je bed
» Meeting Trophy 2018: Zwitserland presenteert zich
» IBTM World 2018: Focus op innovatie en techniek
» Kerst- en eindejaarsbijeenkomsten: "Het is en blijft een traditie"
» Bilderberg: Successen vieren met Hygge
» Column Wouter Olland - OMS: De hospitality van de Italiaanse berghut
» Nationale Meeting Award: Ondernemerschap, kwaliteit en gastervaring centraal
» Sprekershuys: Een event, maar geen publiek?
» IDEA case: Chocolade als beleving
» WWZ: Draaien aan de knoppen van de arbeidsmarkt
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement