Column Pieter Aalbers: Stap uit die comfortzone!



‘YOU DON’T GROW WHEN YOU’RE COMFORTABLE’
Stap uit die comfortzone!

We zijn met onze bedrijven in de gelukkige omstandigheid dat we veel repeterende opdrachtgevers hebben. Elk jaar keren ze terug om hun congres, evenement en/of beurs bij ons te organiseren. Fantastisch voor ons natuurlijk en ook voor de opdrachtgever heeft het veel voordelen. Maar gemakzucht ligt altijd op de loer. Bij de verkoop en de operatie, maar ook bij de klant en zelfs bij mijzelf. De tijd vliegt en heel soms betrap ik me op de gedachte: ‘Staat congres X alweer voor de deur?!’. 

Deze comfortabele situatie kan ervoor zorgen dat je minder innoveert en/of creatief bent voor deze o zo belangrijke opdrachtgever die elk jaar weer de nodige euro’s spendeert in je bedrijf. Dat bedoel ik met gemakzucht. Om deze valkuil te vermijden, willen Adriaan en ik altijd weten welke opdrachtgevers er terugkeren en leggen we een aantal maanden voor de uitvoering de aanvraag onder de loep. Het is namelijk een perfecte kans om nieuwe concepten te bedenken, en zelfs nieuwe ruimtes te creëren. Onze opdrachtgever weet immers al wat we kunnen en dat schept vertrouwen.

Vanuit deze denkwijze is bijvoorbeeld de Muntstraat ontstaan op de eerste verdieping van Muntgebouw Utrecht. Deze verdieping heeft een totaal andere uitstraling gekregen dan de rest van het imposante gebouw; ‘streetstyle’ in plaats van de ‘corporate look’. Ook de gastvrijheidsconcepten zijn volledig op zijn kop gezet; van een klassieke benadering naar ‘do it yourself’.

Veel concullega’s verklaarden ons voor gek dat we zulke drastische veranderingen wilden doorvoeren in een monumentaal icoon als het Muntgebouw. Wij zagen vooral kansen. En ons gevoel werd bevestigd toen opdrachtgevers verheugd waren dat ze, net als voorgaande jaren, weer in het Muntgebouw hun bijeenkomst konden organiseren maar dat we hun gasten toch een andere beleving en invulling konden bieden. Daarnaast zorgt het verrassende concept van de Muntstraat er ook voor dat andere doelgroepen vaste opdrachtgevers worden. 

Regelmatig een hele nieuwe vleugel ontwikkelen gaat natuurlijk wat ver, maar je kunt je vaste opdrachtgever ook op een andere manier verrassen. Door kleine aanpassingen in eten en drinken of andere zaalopstellingen bijvoorbeeld. Uiteindelijk draait het natuurlijk niet om onze eigen innovatiedrang, maar om de wens en behoefte van onze opdrachtgever en haar gasten.

Die trouwe boekers moet je dus niet alleen koesteren om financiële redenen. Ze zorgen er ook voor dat je maximaal wordt uitgedaagd het beste uit jezelf te halen. En daar kom ik die comfortabele stoel graag voor uit. 

Tips:

- Bedenk je elk half jaar hoe je het bedrijf zou organiseren en inrichten als je morgen zou beginnen.
- Vraag je trouwe opdrachtgevers nou eens ECHT naar hun mening en daag ze uit ‘een dag op je stoel te gaan zitten’.
- Luister vooral naar de jonge generatie (18-25 jaar). Hoe zouden zij het bedrijf inrichten? Wat willen zij ervaren qua gastvrijheid en eten en drinken?

 

Pieter Aalbers
Co-owner The Attention Group: Mariënhof Amersfoort, Muntgebouw Utrecht, interim, advies en concepten.
www.theattentiongroup.nl 

Meeting Magazine nr2 2018

» Mövenpick Hotels & Resorts: groei door partnerships
» Upgrade voor The Lancaster Hotel en American Hotel
» Column Marianne Kuiper: Meeting of meating
» Pauwels Congress Organisers adviseert VGF bij klanten
» Column Babs Nijdam - MPI: Social selling - een effectief middel! 
» Overweldigend overnachten in Hotel Mitland
» Column Ingrid Rip: Bidden en winnen
» Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum: nog meer diversiteit!
» Leiden: meesterlijke meetings - perfecte combinatie van kennis, kunst en historie
» Hilton Garden Inn Leiden is klaar voor zomerse feestjes
» Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden: beste meeting- en eventlocatie van Nederland
» Eerste Holiday Inn van Europa viert 50e verjaardag
» Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal: unieke eventlocaties in Leiden
» CORPUS Congress Centre: tien jaar lijf communicatie
» City Resort Leiden: vol energie de vergadering uit met 'Energiek vergaderen'
» Hortus botanicus Leiden: boek een zakelijke bijeenkomst in het groen
» Het Spoorwegmuseum, unieke locatie in hartje Utrecht
» Green Village: "Wij zijn géén locatie"
» ss Rotterdam - By WestCord: de kracht van een goed verhaal...
» Column Pieter Aalbers: Stap uit die comfortzone!
» Nijmegen European Green Capital 2018: Duurzaamheid moet ook leuk zijn
» Hotel Papendal: laat je meeslepen door de kracht van sport
» Column Ton Soons: De menselijke maat
» Westcord WTC Hotel Leeuwarden: 'Onze provincie biedt ontzettend veel mogelijkheden'
» Bijzondere locaties in de natuur
» Hotelrecensie: Blokhutboot
» Nationale Meeting Award: professionele en objectieve jurering vanuit verschillende gezichtspunten
» Veeleisende directeuren, kritische opdrachtgevers en andere 'klote klanten'
» IDEA-casus: effectgroep
» IMEX blijft vernieuwen
» Sprekershuys: een event op de planning, maar nu nog een thema?
» Toenemend tekort aan Human Capital
Lees volledige uitgave online
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013