We zijn met onze bedrijven in de gelukkige omstandigheid dat we veel repeterende opdrachtgevers hebben. Elk jaar keren ze terug om hun congres, evenement en/of beurs bij ons te organiseren. Fantastisch voor ons natuurlijk en ook voor de opdrachtgever heeft het veel voordelen. Maar gemakzucht ligt altijd op de loer. Bij de verkoop en de operatie, maar ook bij de klant en zelfs bij mijzelf. De tijd vliegt en heel soms betrap ik me op de gedachte: ‘Staat congres X alweer voor de deur?!’. Deze comfortabele situatie kan ervoor zorgen dat je minder innoveert en/of creatief bent voor deze o zo belangrijke opdrachtgever die elk jaar weer de nodige euro’s spendeert in je bedrijf. Dat bedoel ik met gemakzucht. Om deze valkuil te vermijden, willen Adriaan en ik altijd weten welke opdrachtgevers er terugkeren en leggen we een aantal maanden voor de uitvoering de aanvraag onder de loep. Het is namelijk een perfecte kans om nieuwe concepten te bedenken, en zelfs nieuwe ruimtes te creëren. Onze opdrachtgever weet immers al wat we kunnen en dat schept vertrouwen. Vanuit deze denkwijze is bijvoorbeeld de Muntstraat ontstaan op de eerste verdieping van Muntgebouw Utrecht. Deze verdieping heeft een totaal andere uitstraling gekregen dan de rest van het imposante gebouw; ‘streetstyle’ in plaats van de ‘corporate look’. Ook de gastvrijheidsconcepten zijn volledig op zijn kop gezet; van een klassieke benadering naar ‘do it yourself’. Veel concullega’s verklaarden ons voor gek dat we zulke drastische veranderingen wilden doorvoeren in een monumentaal icoon als het Muntgebouw. Wij zagen vooral kansen. En ons gevoel werd bevestigd toen opdrachtgevers verheugd waren dat ze, net als voorgaande jaren, weer in het Muntgebouw hun bijeenkomst konden organiseren maar dat we hun gasten toch een andere beleving en invulling konden bieden. Daarnaast zorgt het verrassende concept van de Muntstraat er ook voor dat andere doelgroepen vaste opdrachtgevers worden. Regelmatig een hele nieuwe vleugel ontwikkelen gaat natuurlijk wat ver, maar je kunt je vaste opdrachtgever ook op een andere manier verrassen. Door kleine aanpassingen in eten en drinken of andere zaalopstellingen bijvoorbeeld. Uiteindelijk draait het natuurlijk niet om onze eigen innovatiedrang, maar om de wens en behoefte van onze opdrachtgever en haar gasten. Die trouwe boekers moet je dus niet alleen koesteren om financiële redenen. Ze zorgen er ook voor dat je maximaal wordt uitgedaagd het beste uit jezelf te halen. En daar kom ik die comfortabele stoel graag voor uit. Tips: - Bedenk je elk half jaar hoe je het bedrijf zou organiseren en inrichten als je morgen zou beginnen.
Pieter Aalbers |
Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|